آفتاب

رییس سازمان محیط زیست: بسیاری از رودخانه‌های کشور خشک شده‌اند

رییس سازمان محیط زیست: بسیاری از رودخانه‌های کشور خشک شده‌اند

معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست ایران گفت: به دلیل خشکسالی‌های پی در پی و نیز استفاده بی رویه از منابع، بسیاری از رودخانه‌ها، دریاچه‌ها و تالاب‌ها در کشور خشک شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، معصومه ابتکار در نشست با اساتید دانشگاه‌ها و نمایندگان تشکل‌های زیست محیطی استان اردبیل اضافه کرد: بیش از 90 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می‌شود. در صورت ادامه این روند در استان‌هایی مانند اردبیل به خاطر بالا بودن فعالیت‌های کشاورزی به شکل جدی دچار بحران‌های زیست محیطی خواهیم شد.

وی تاکید کرد: صنعت باید بتواند با بهره‌مندی از دانشگاه برای ارتقای سطح آگاهی مردم و رفع مشکلات زیست محیطی به منظور پیشگیری از بروز معضلاتی که محیط زیست را تهدید می‌کند، یاری رسان باشد.

ابتکار با اشاره به اینکه فضای مناسبی در دولت برای گفتمان‌های سازنده در زمینه‌های اجتماعی و توسعه‌ای فراهم شده است، خاطرنشان کرد: رییس جمهور تاکید زیادی بر ایجاد تحول مثبت در فضای اجتماعی و همکاری‌های متقابل با سازمان‌ها و تشکل‌های مردم نهاد فعال در ارتباط با محیط زیست دارد.

وی با بیان اینکه باید اتاق‌های فکر در استان‌ها با حضور نمایندگان دولت و نیز تشکل‌های مردم نهاد فعال در زمینه محیط زیست شکل بگیرد، افزود: تشکیل این گونه اتاق‌های فکر به واسطه هم‌اندیشی و هم‌افزایی به رفع مشکلات زیست محیطی در کشور کمک موثری خواهد کرد.

ابتکار از دانشگاه‌ها، صاحب نظران و فعالان تشکل‌های مردم نهاد خواست تا به کمک صنعت کشور برای فراهم کردن زمینه ایجاد صنعت سبز بشتابند.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: کمک به ایجاد مشاغل سبز، صنعت سبز و حمایت از فناوری‌های نوین که به کاهش آلودگی‌های زیست محیطی منجر می‌شود در دستور کار تفاهم نامه شوراها قرار دارد.

وی تصریح کرد: رویکرد دولت در حمایت از صنعت و سرمایه داران با الزام توجه کردن به اقتصاد سبز است. امیدواریم صنایع متناسب با محیط زیست شکل بگیرد. همه مراحل مربوط به یک طرح صنعتی از ابتدا تا انتها و از مرحله مطالعه، طراحی و مکان یابی گرفته تا مرحله بهره برداری و مدیریت مصرف انرژی باید به شکل بهینه و به گونه‌ای باشد که بتوان آن را صنعت سبز بنامیم.

وی گفت: هرچند پژوهش‌های علمی نظری دارای اهمیت زیادی هستند اما باید به کاربردی شدن این پژوهش‌ها توجه بیشتری شود.

وی با اشاره به اینکه مطالعات بسیاری در حوزه محیط زیست انجام شده است، گفت: تعامل با دانشگاه‌ها برای مراکز ما اهمیت فوق العاده‌ای دارد.

معاون رییس جمهور بیان کرد: رسانه‌ها می‌توانند با دیدبانی و بیان مشکل‌ها شرایط لازم را برای فعالیت تشکل‌ها فراهم کنند. در صورتی که موانع و مشکلاتی در استان در ارتباط با تشکیل نهادهای زیست محیطی مردمی وجود دارد، اعلام شود تا موضوع از مسئولان ارشد استان پیگیری شود.

وی افزود: ما از صنایع بزرگ خواسته‌ایم تا واحدهای خود را به تجهیزات پایش آنلاین مجهز کنند و اگر صنایع بزرگ تا آخر امسال به این کار دست نزنند با تذکر و حتی تعطیلی روبرو می‌شوند.

به گزارش ایسنا، در این نشست که در سالن دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، روسا و اساتید دانشگاه‌های اردبیل و نیز جمعی از افراد فعال در تشکل‌های زیست محیطی، مسائل و مشکلات موجود در زمینه محیط زیست را بیان کردند.

انتهای پیام

کد N481232

وبگردی