آفتاب

گزارش روزنامه لوکزامبورگ از گام بزرگ این کشور برای توسعه روابط با ایران

گزارش روزنامه لوکزامبورگ از گام بزرگ این کشور برای توسعه روابط با ایران

برلین - ایرنا - روزنامه تاگه بلات چاپ لوکزامبورگ در مطلبی با عنوان ˈ تعمیق همکاری های اقتصادی ایران و لوکزامبورگˈ به سفر وزیر امور خارجه ایران به این کشور اشاره کرده و نوشت: ملاقات وزیران امور خارجه دو کشور می تواند نقطه آغاز برای گامی بزرگ در توسعه روابط باشد.

به گزارش ایرنا، این روزنامه در ادامه مطلب خود با اشاره به ملاقات دو جانبه روز سه شنبه ( امروز) وزیران خارجه ایران و لوکزامبورگ،نوشت:ژان اسلبورن و همتای ایرانی اش محمد جواد ظریف درملاقات خود بر توسعه و تعمیق روابط دو جانبه تاکید کرده اند.

این مطلب می افزاید:حضور ظریف به لوکزامبورگ در چارچوب سفر دوره ای وزیر امورخارجه ایران به چند کشور اروپایی انجام شده است که با دیدار مقام های بلژیکی در بروکسل آغاز و فردا با ملاقات همتای ایتالیایی ظریف و جانشین جدید خانم کاترین اشتون در شهر رم پایتخت ایتالیا پایان خواهد یافت.

تاگه بلات در ادامه با اشاره به نشست خبری مشترک وزیران خارجه ایران و لوگزامبورگ بعد از ملاقات دوجانبه آنها،نوشت:ظریف و اسلبورن در سخنان خود بعد از نشستی طولانی بر وجود رابطه دوستانه و خوب بین دو کشور تاکید کردند و همچنین خواستار توسعه بیش از پیش این روابط شدند.

به نوشته این روزنامه،موضوعات دو جانبه و بین المللی ، مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 و همچنین موضوع حقوق بشر و بحران های منطقه ای از جمله محورهای گفت و گوی دو وزیر امور خارجه بوده است.

تاگه بلات همچنین در گزارش خود از نشست خبری مشترک وزیران خارجه ایران و لوکزامبورگ از برگزاری همایش بزرگ فرصت های اقتصادی و تجاری در ایران در اواخر ماه نوامبر با حضور فعالان اقتصادی دو کشور خبر داد و نوشت: این همایش مشترک می تواند به گسترش بیش از پیش روابط تجاری و اقتصادی دو کشور منجر شود.

به نوشته این روزنامه،همایش فرصت های اقتصادی که به همت اتاق های بازرگانی دو کشور قرار است برگزار شود به فراهم شدن زمینه ورود شرکت های بزرگ اقتصادی لوکزامبورگ به بازار ایران کمک خواهد کرد.

دور جدیدی از رایزنی های دیپلماتیک محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران با همتایان اروپایی اش از اوایل هفته جاری با میزبانی از وزیر امور خارجه فنلاند در تهران آغاز شد و دو طرف درخصوص توسعه روابط دو کشور تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه تلاش های سیاسی و دیپلماتیک خود دوشنبه 10 شهریور ماه درحالی که از سوی سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان خود همراهی می شد، عازم بروکسل شد و در مدت اقامت در این شهر با همتای بلژیکی خود،هرمان فون رمپوی رییس شورای اروپا و خانم کاترین اشتون مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سرپرست گروه مذاکره کننده هسته ای 1+5 ملاقات و گفت و گو کرد.

ظریف در سومین مرحله از سفر اروپایی خود قرار است فردا بادیدار از ایتالیا با ˈفدریکو موگرینیˈ وزیر امور خارجه این کشور که بتازگی به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جانشین کاترین اشتون شده است،ملاقات کند.

اروپام*4*456*1701 **1917
کد N481205

وبگردی