آفتاب

نخست‌وزیر استونی حضور آشکار ناتو در کشورش را خواستار شد

نخست‌وزیر استونی حضور آشکار ناتو در کشورش را خواستار شد

نخست‌وزیر استونی امروز (سه‌شنبه) گفت: ناتو باید در شرق اروپا حضوری قابل مشاهده و آشکار داشته باشد تا جلوی حمله روسیه را بگیرد و در عین حال اعضای این ائتلاف باید پس از سال‌ها کاهش بودجه نظامی اقدام به افزایش این بودجه کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، تاوی رویواس، نخست‌وزیر استونی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت: ناتو باید تأسیسات ذخیره سلاح خود را به بلوک شرق سابق منتقل کند، تدابیر امنیت هوایی را در جبهه شرقی این ائتلاف افزایش دهد و یک نیروی استقرار سریع ایجاد کند تا در صورت بروز درگیری سریعاً به محل اعزام شوند.

رویواس 34 ساله با اشاره به اقدامات مسکو در شبه‌جزیره کریمه و شرق اوکراین گفت: ما باید اطمینان حاصل کنیم که بازدارندگی ما به اندازه کافی قدرتمند است تا موجب شود روسیه فکر فراتر رفتن از اوکراین را به سرش راه ندهد.

رویواس این اظهارات را در آستانه سفر باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به استونی که یکی از جمهوری‌های شوروی سابق بوده ایراد کرد.

اوباما قصد دارد در اجلاس ناتو در منطقه ولز طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه که مسئله اوکراین در آن مورد بحث قرار خواهد گرفت حضور پیدا کند.

نخست‌وزیر استونی خاطرنشان ساخت: ما درباره استقرار ده‌ها هزار سرباز ناتو که به طور دائمی در کشور ما مستقر شوند صحبت نمی‌کنیم. ما درباره یک حضور قابل مشاهده و آشکار صحبت می‌کنیم. ما درباره تامین امنیت هوایی و آماده بودن در هنگام نیاز صحبت می‌کنیم. این به معنی آموزش و تجهیز پیش از استقرار است.

این در حالی است که پیشتر توماس هندریک ایلوس، رئیس‌جمهوری استونی که جایگاهی نمادین دارد لحنی شدیدتر داشت و گفته بود که ناتو باید یک پایگاه دائمی در کشورش تاسیس کند.

انتهای پیام

کد N481116

وبگردی