آفتاب

کرملین اظهارات پوتین را تایید کرد/ انتقاد به انتخاب گزینشی رسانه ها از سخنان اصلی

کرملین اظهارات پوتین را تایید کرد/ انتقاد به انتخاب گزینشی رسانه ها از سخنان اصلی

کاخ ریاست جمهوری روسیه ضمن تایید اظهارات پوتین در مورد تصرف کی یف در عرض دو هفته اعلام کرد این اظهارات بخشی از یک گفتگوی طولانی بوده و به شکل گزینشی توسط رسانه ها انتخاب شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، امروز مطلبی به نقل از "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه توجه رسانه ها را به خود جلب کرد. رسانه های غربی با قرار دادن این اظهارات در عنوان اصلی اخبار خود مدعی شدند روسیه خود را برای مداخله نظامی در اوکراین آماده می کند. با این حال کاخ کرملین اعلام کرد این اظهارات به شکلی گزینشی از محتوای اصلی سخنان پوتین برداشته شده و کامل نیست.

خبرگزاری فرانسه با اشاره به جمله پوتین مبنی بر این که روسیه هر وقت اراده کند در عرض دو هفته کی یف را تصرف می کند، از تایید این مطلب توسط کرملین خبر داد. بر این اساس رئیس جمهوری روسیه طی گفتگویی تلفنی با "خوزه مانوئل باروسو" رئیس کمیسیون اروپا این مطلب را بیان کرده است اما این تمام مطلب نبوده است و رسانه ها انتخابی گزینشی از محتوای این گفتگو کرده اند.

روزنامه "لا ریپوبلیکا" چاپ ایتالیا از نخستین رسانه های اروپایی بود که با تیتر درشت به نقل از پوتین نوشت: "اگر بخواهم در دو هفته کی یف را تصرف می کنم". با این حال مقامات کرملین انتشار اظهارات پوتین به این شیوه را به باد انتقاد گرفتند. "یوری اوشاکوف" مشاور کرملین در گفتگو با خبرگزاری ایتارتاس با بیان این مطلب گفت: این اظهارات از کل گفتگو جدا شده و معنایی کاملا متفاوت یافته است.

وی همچنین از باروسو به خاطر انتشار مفاد یک گفتگوی خصوصی انتقاد کرد. به گفته اوشاکوف صرفنظر از این که این اظهارات صحت دارد یا خیر، رسانه ای کردن آن، اقدامی غیردیپلماتیک بوده و به هیچ وجه زیبنده یک شخصیت سیاسی در سطح باروسو نیست. این در حالی است که موج به راه افتاده توسط رسانه ها واکنش سیاستمداران اروپایی را علیه روسیه به دنبال داشته است. در نخستین واکنش وزیر خارجه ایتالیا از تصمیم گیری اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه در روز جمعه خبر داد. همچنین گزارش هایی از هشدار مقامات انگلیس به روسیه در مورد عدم تکرار اشتباهات تاریخی حکایت دارد.   

کد N480984

وبگردی