آفتاب
استاد دانشگاه صربستان:

وضع تحریم ها علیه ایران، نشانگر غرض ورزی امریکا است

وضع تحریم ها علیه ایران، نشانگر غرض ورزی امریکا است

بلگراد-ایرنا- استاد دانشگاه صربستان با اشاره به حسن نیت جمهوری اسلامی ایران برای صلح و امنیت جهانی، گفت: تشدید تحریم ها علیه ایران در زمانی که روند مذاکرات هسته ای به خوبی پیش می رود، نشانگر غرض ورزی های آمریکا است و این امر ثابت می کند واشنگتن خواهان صلح و ثبات در جهان نیست.

پرفسورˈمیلوش ماندیچ ˈروز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در بلگراد افزود: روند مذاکرات در گروه 1+5 با ایران در ژنو و وین حقانیت جمهوری اسلامی ایران در صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای را به اثبات رساند.

وی افزود: اعمال تحریم های جدید علیه ایران از سوی آمریکا دلیلی دیگر بر سیاست کاملا اشتباه حکومت واشنگتن در برخورد با مسایل بین المللی و ادامه سیاست امپریالیسم است.

وی خاطر نشان کرد: ایران کشوری قدرتمند و با ثبات و دارای منابع غنی انرژی است و تحریم های 35 سال گذشته آمریکا و برخی از دیگر کشورهای غربی نتوانسته است که چرخ های پیشرفت ایران را در هیچ زمینه ای متوقف کنند.

پرفسور ماندیچ گفت: آخرین تحریمی که از سوی آمریکا به تازگی علیه ایران اعمال شده نشان می دهد که حکومت واشنگتن به تعهدات خود متعهد نیست.

وی به اظهارات مثبت مقام های روسیه و اروپایی در روند مذاکرات گروه 1+5 با ایران اشاره کرد و گفت: مطمئنا حفظ منافع ایران یعنی ادامه تلاش های این کشور در تحقیقات هسته ای برای مصارف صلح آمیز نتیجه این مذاکرات خواهد بود.

استاد و جامعه شناس صرب به توانایی های علمی ایران در تمامی زمینه ها و استقلال آن در فناوری هسته ای با اتکا بر کارشناسان ایرانی اشاره کرد و گفت: ایران که از امضا کنندگان معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای است این حق را دارد که بر اساس اصول حقوق بین المللی و تمامی قوانین در این رابطه مانند دیگر کشورها به توسعه فناوری هسته ای برای مصارف صلح آمیز ادامه بدهد.

وی اعمال تحریم بر کشورها را نقض حقوق بشر و اقدامی غیردمکراتیک خواند و گفت: مطمئنا شرکت های آمریکایی و اروپایی در تحریم هایی که علیه ایران انجام داده اند با زیان های زیادی مواجه شده اند و به جرأت می توان گفت که بحران های اقتصادی که بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا با آن مواجه هستند ناشی از حمایت آنها از سیاست های اشتباه واشنگتن در اعمال تحریم علیه کشورهاست.

وی به علاقه مندی کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، فرانسه، یونان، اتریش، بلژیک، انگلیس و سوئیس برای از سر گیری روابط تجاری و اقتصادی با ایران اشاره کرد و گفت: ایران همیشه به حق دیگر کشورها احترام گذاشته و خواهان همکاری و روابط همه جانبه با تمامی کشورها بر اساس منافع دوجانبه است.

استاد دانشکده فلسفه بلگراد در این زمینه ضمن تاکید بر اینکه ایران از مذاکرات گروه 1+5 سربلند بیرون خواهد آمد؛ تصریح کرد: غربی ها به خصوص کشورهای عضو اتحادیه اروپا به این واقعیت پی برده اند که تحریم راهکاری مناسب نیست و تنها راه حل برای رفع مسایل در پشت میز مذاکره است.

وی افزود: مطمئنا در پایان مذاکرات گروه 1+5 که احتمالا در ماه نوامبر امسال خواهد بود آمریکا باید همه دارایی های مسدود شده ایران را آزاد و تحریم های اقتصادی، نفت و همچنین تحریم های اعمال شده در دیگر بخش ها لغو کند.

اروپام**3**436**1663**5981
کد N480760

وبگردی