آفتاب
اخبار امنیتی عراق/

درگیری های شدید در جنوب تکریت/فرار دهها داعشی به خارج از صلاح الدین

درگیری های شدید در جنوب تکریت/فرار دهها داعشی به خارج از صلاح الدین

درگیری های شدید در جنوب تکریت، فرار دهها تروریست داعشی از صلاح الدین به سوی الحویجه و حمرین، بازگشایی جاده بغداد-کرکوک و حملات هوایی به مراکز گروهای تکفیری در کرکوک از مهمترین اخبار امنیتی عراقی محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه السومریه، یک منبع بیمارستانی در سامراء اعلام کرد: بیمارستان سامراء شش جسد و 23 فرد زخمی شده را پذیرش کرد. این افراد در درگیری های شدید نزدیکی روستای العوجه در جنوب تکریت و جاده سامراء-فلوجه کشته و زخمی شده اند.

این منبع از ادامه درگیری های شدید در جنوب تکریت خبر دادند.

قبلا منابع عراقی از ورود نیروهای امنیتی این کشور به تکریت از سه محور و با حمایت نیروهای توپخانه خبر داده بودند.

از سوی دیگر عدی خدران فرماندار منطقه الخالص در استان دیالی اعلام کرد: بر اساس اطلاعاتی که در دست است بیش از 400 فرد مسلح که بر مناطقی از سلیمان بیک و آمرلی در استان صلاح الدین به سوی الحویجه در کرکوک فرار کرده اند.

وی افزود: داعشی ها از کوره راهها به روستای حلیاه و الغیدا، سپس به الطابور و الدبس و السماکه و الرشاد و در نهایت به الحویجه رفته اند. دهها داعشی نیز به سوی حمرین و منطقه السعدیه در 60 کیلومتری شمال شرق بعقوبه رفته اند.

عدی خدران تاکید کرد: همه خطوط ارتباطی داعش در دیالی و صلاح الدین تا کرکوک از سوی نیروهای امنیتی عراقی قطع شده است.

همزمان منابع عراقی اعلام کردند: هادی العامری وزیر حمل و نقل عراق امروز به استان کرکوک رسیده است و نشستی با نجم الدین کریم استاندار کرکوک برگزار کرده است.

به گزارش این منابع در این نشست تحولات امنیتی در کرکوک و مناطق مجاور آن بررسی شده است.گفتنی است که هادی العامری از پرچمداران نیروهایی است که محاصره آمرلی را شکستند و جاده مواصلاتی این ناحیه و طوزخرماتو تا کرکوک را آزاد کردند.

العامری در نشست خبری در استان کرکوک گفت: جاده بغداد-کرکوک بازگشایی شده است و اطراف آمرلی و طوزخرماتو از لوث داعش آزاد شده است. عملیات نظامی برای تعقیب گروههای از داعش که به حمرین و العظیم فرار کرده اند ادامه دارد.

وزیر حمل و نقل عراق بیان کرد: نیروهای ارتش و پیشمرگان برای پاکسازی دیگر مناطق جنوب و جنوب غرب کرکوک هماهنگی موثری دارند.

وزارت دفاع عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد: نیروی هوایی با همکاری دستگاه اطلاعاتی مراکز تجمع داعش را در زاب سفلی در نزدیکی روستای شمیط در کرکوک هدف قرار دادند و همه آنها را به قتل رساندند.

در این بیانیه آمده است: نیروی هوایی ارتش عراق همچنین مراکز تجمع داعش را درمناطق السمره، الحمره، البو بالی در الانبار هدف قرار داد که طی این حمله شماری از تروریستها کشته و زخمی شدند.

از سوی دیگر علی الفریجی فرمانده عملیات صلاح الدین بیان کرد: نیروهای امنیتی صبح امروز از سه محور وارد تکریت شده اند که محور اول از سوی دانشگاه تکریت، محور دوم بیمارستان نزدیک به ساختمان استانداری و محور سوم از سوی منطقه الدیوم در غرب تکریت است.

الفریجی تاکید کرد: واحد مهندسی تخریب در حال خنثی سازی مین ها و مواد منفجره و از بین بردن اشیاء مشکوک است.

عدنان التمیمی رئیس شورای المقدادیه در دیالی اعلام کرد: دویست خانواده طی دو هفته گذشته در المقدادیه به خانه و کاشانه خود بازگشته اند. انتطار می رود که شمار زیادی به منطقه بازگردند.

از سوی دیگر قاسم عطا سخنگوی نیروهای مسلح عراق تاکید کرد: شهر آمرلی از سوی خود عراقی ها آزاد شد و کمکهای آمریکا به کمکهای انسانی خلاصه می شود. شکسته شدن محاصره آمرلی در واقع سرآغاز پیروزی های بعدی است. از ابتدای ماه سپتامبر جاری شاهد پیشرفتهای امنیتی چشمگیری علیه داعش بوده ایم.

این درحالی است که عباس البیاتی نماینده ائتلاف دولت قانون گفت: شکسته شدن محاصره آمرلی در واقع پیروزی بزرگ حق بر باطل است. نبرد آمرلی عرصه رشادتهای فراوانی بود که آغازی بر پایان داعش در عراق است. آمرلی صفوف را متحد کرد و نیروهای مردمی را یکدست کرده است و آنها به سوی مناطق تحت تسلط داعش حرکت خواهند کرد. این نیروها تا آزاد سازی موصل آرام نخواهند نشست.

همزمان فالح الخزعلی نماینده وابسته به تشکل بدر گفت: تنها راه حل مشکل قربانیان پایگاه اسپایکر عملیاتی نظامی مشابه آنچه در آمرلی صورت گرفت، است. تا اجساد قربانیان کشف شود.

کد N480692

وبگردی