آفتاب

جشن‌های «زیر سایه خورشید» رویکردی مردمی دارد

جشن‌های «زیر سایه خورشید» رویکردی مردمی دارد

مدیرعامل موسسه خدمات مشاوره‌ای جوانان و پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: مهمترین ویژگی جشن‌های «زیر سایه خورشید» مردمی بودن آن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه خراسان، رضا خوراکیان، در نشست خبری برنامه‌های مربوط به جشن‌های «زیر سایه خورشید» با بیان این مطلب اظهار کرد: مهمترین ویژگی این برنامه‌ها در داخل و خارج از کشور، استفاده از تشکل‌های مردمی است که از همکاری و حمایت دستگاه دولتی نیز برخوردار هستند.

وی ادامه داد: از دستگاه‌ها تقاضا داریم با آسیب‌شناسی برنامه‌های موجود و تجربیات سه دهه قبل، از دولتی شدن این مهم جلوگیری کنند.

خوراکیان افزود: دستگاه‌های دولتی تلاش نکنند تا ویژه برنامه‌های میلاد امام رضا(ع) را در قالب دولتی برگزار کنند. ما قطعا نیازمند حمایت دولت هستیم. اما برگزار شدن این برنامه‌ها به صورت مردمی از اثربخشی بیشتری برخوردار خواهد بود.

مدیرعامل موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس با بیان اینکه این جشن‌ها برای هفتمین سال متوالی در سراسر کشور و تعدادی از کشورهای خارجی برگزار می‌شود، افزود: جشن‌های «زیر سایه خورشید»، در 200 شهر از 31 استان کشور و 45 شهر از 12 کشور دنیا مانند افغانستان، پاکستان، هند، عراق، امارات، لبنان، اندونزی، نیجریه، روسیه، آلمان، هلند و آذربایجان برگزار می‌شود.

خوراکیان درباره فعالیت‌هایی که برای برنامه «زیر سایه خورشید» انجام شده است، اظهار کرد: تشکیل شورای علمی متشکل از صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف و منظومه‌های محتوایی برای این برنامه در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: رویکردی که در این برنامه مدنظر داریم این است که در استان‌های مختلف از زوایای گوناگون به تبیین این موضوع بپردازیم. همچنین نگاه متفاوتی که در این برنامه برای افراد خارج از کشور مطرح می‌شود این است که کتاب «آسمان همین نزدیکی است» را برایشان در نظرداریم.

مدیرعامل موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس در خصوص ویژه برنامه‌هایی که قرار است در این جشن به اجرا در بیاید، گفت: برنامه‌ استقبال از پرچم، جشن عمومی حضور در مراکز علمی و فرهنگی، دیدار با شخصیت‌های ترویج‌دهنده معارف اهل بیت، در صورت وجود ظرفیت، برگزاری سمینارهای علمی در قالب معارف اسلامی و اهل بیت(ع)، همچنین 300 عنوان محصول در تیراژ 5 میلیون و برگزاری مجموعه مسابقات در خصوص مفاهیم و معارف امام رضا(ع) از دیگر برنامه‌های وی‍ژه جشن‌های «زیر سایه خورشید» است.

وی اضافه کرد: ویژه برنامه دیگر موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس در دهه کرامت، رونمایی از پرتال جامع با عنوان «شجر- شبکه جوانان رضوی» است. که این سایت با نگاهی به سبک زندگی دینی همراه است. به این صورت که از طریق آن بتوان امکان تشخیص روزمره رفتار دینی را برای مخاطب فراهم کند و باعث علاقه‌مند کردن جوانان و امکان استفاده از ظرفیت آنان فراهم شود.

خوراکیان در خصوص دیگر ویژگی‌های این سایت افزود: وی‍‍ژگی دیگر این سایت، تعاملی بودن آن است، به این ترتیب که مخاطب امکان نقش‌آفرینی و رشد و ارتقاء پیدا می‌کند و به میزان فعالیتی که انجام می‌دهد امتیاز دریافت می‌کند و نیز امکان پاسخگویی تخصصی به نیازهای جوانان در حوزه‌های مختلف از طریق این سایت فراهم می‌شود.

وی عنوان کرد: امروزه در منطقه ما اتفاقاتی روی می‌دهد که با نگاه چند وجهی، مانع گسترش اسلام ناب می‌شود.

خوراکیان اظهار کرد: امروزه ملت‌های غیر مسلمان علاقه‌مند به درک و فهم معارف اسلامی هستند و در این بین تدابیری صورت می‌گیرد که این علاقه‌مندی به نفرت تبدیل شود.

مدیرعامل موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی گفت: جریان‌های گروه‌های تکفیری و حماقت و تقابل بی منطق آن‌ها در مقابل اهل‌بیت و پیروان آن‌ها باعث شده امروزه دنیای اسلام بیش‌تر علاقه‌مند به اهل‌بیت و فهم معارف شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر درگذشته صرفا افراد خاص در بحث‌های آکادمیک، زمینه‌ای برای گرایش به اهل‌بیت فراهم می‌شد، امروزه افراد بیشتر در حوزه‌های مختلف به سمت اسلام و معارف اهل بیت گرایش دارند.

مدیرعامل موسسه خدمات مشاوره‌ای، جوانان و پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: امروز و فردا، یازدهم و دوازدهم شهریور ماه، محصولات فرهنگی این موسسه در 5 میلیون نسخه در صحن جامع رضوی توزیع می‌شود.

انتهای پیام

کد N480633

وبگردی