آفتاب

پی آر پی (PRP) چیست؟

پی آر پی (PRP) چیست؟

PRP یک روش نسبتا نوین و بنیادین سلول های درمانی در علم پزشکی است که از اوایل دهه 90 میلادی در رشته های مختلف پزشکی مانند علم و جراحی زیبایی، فک و صورت، جراحی قلب، ارتوپدی و ... مورد استفاده قرار می گیرد.

PRP روشی 100% طبیعی است که با استفاده از اجزای خون خود بیمار برای تحریک و نوسازی بافت های آسیب دیده در مناطق صورت، گردن، سر و سینه، دست ها و بدن مورد استفاده قرار می گیرد.


PRP یک فراورده خونی به معنای پلاسمای غنی از پلاکت است که طی یک فرایند جداسازی از خون تازه و لخته نشده تهیه می گردد.

PRP یک روش نسبتا نوین و بنیادین سلول های درمانی در علم پزشکی است که از اوایل دهه 90 میلادی در رشته های مختلف پزشکی مانند علم و جراحی زیبایی، فک و صورت، جراحی قلب، ارتوپدی و ... مورد استفاده قرار می گیرد.


پی آر پی چگونه تهیه می شود؟


از آنجایی که گلبول ها ( گلبول های قرمز و گلبول های سفید ) و پلاکت ها دارای وزن مخصوص متفاوتی هستند بنابراین برای جداسازی آنها از یکدیگر می توان از سانتریفیوژ بهره برد. اگر خون منقعد نشده سانتریفیوژ شود سه لایه شامل گلبول های قرمز، گلبول های سفید، پلاکت ها و پلاسما به دست می آید.


از آنجایی که جدا کردن پلاکت ها که در لایه میانی قرار گرفته اند به راحتی امکان پذیر نیست بنابراین با توجه به گستره استفاده از پلاکت ها در تخصص های پزشکی کیت های گوناگنی ساخته شده اند. این کیت ها به طور کلی در دو شکل لوله ای و ظروفی موجود می باشند.


کاربرد های پی آر پی PRP


1. طاسی سر یا ابرو.


2. چین و چروک ناشی از افزایش سن.


3. ترمیم زخم های قدیمی ناشی از بریدگی ، سوختگی و ...


4. تسریع در ترمیم شکستگی های استخوانی و یا ضایعات غضروفی مثل آرتروز.


5. ترمیم اسکارهای ناشی از جوش (آکنه)، آبله مرغان.


6. چین و چروک و پف زیر چشم.


7. ترکیب با چربی و ساختن پرکننده طبیعی برای افزایش حجم لب، گونه، سینه و باسن


مزایای پی آر پی PRP:


1. از خون خود شخص استفاده می شود پس باعث انتقال بیماری هایی مثل هپاتیت، HIV و ... نمیشود.


2. به صورت کاملاٌ استریل و از وسایل یکبار مصرف و به صورت بسته انجام میشود پس خون با هوای آزاد در تماس نیست.


3. اثر بسیار طولانی دارد.


4. در اغلب موارد فقط یک بار انجام میشود.


معایب پی آر پی PRP:


1. برای شروع اثر نیاز به درمان دارد و گاهی از شش ماه تا یکسال طول میکشد.


2. در 10% موارد ممکن است اثری دیده نشود.


در موارد زیر نمی توان از روش پی آر پی PRP استفاده کرد:


1. بیماران مبتلا به دیابت.


2. بیماران خونی حاد یا مزمن مثل اختلالات انعقاد خون یا سرطان خون.


3. ترومبوسیتوپنی (کاهش پلاکت ها).



4. بیمارانیکه نیاز به مصرف آسپیرین و یا سایر داروهای ضد انعقاد خون مثل (وارفارین یا هپارین) دارند.


تبصره: داروهای NSAIDS ( بروفن، ایندومتاسین،دیکلوفناک ،پیروکسیکام و ...) در صورت مصرف بایستی از سه روز قبل قطع شوند در مورد آسپیرین لازم است از 10روز قبل مصرف آن قطع شود.

چند علت عمده در نارضایتی بیماران از PRP


1-PRP در موردی به کار رفته است که ثابت شده که برای آن منظور چندان موثر نیست.مثل گودی دور چشم،چینهای عمیق مثل خط خنده عمیق ،بزرگ کردن لب و گونه، درمان افتادگی پایین صورت و درمان ریزش مو ناشی از اختلالات هورمونی و ....


2-نیاز به تعداد بیشتری جلسه درمان با PRP وجود داشته است .مثلا به نظر می رسد که بایدPRP 4-3 جلسه بکار می رفته ،اما به بیمار قول داده اند که حتما در یک جلسه درمان شود.


3-به بیمار قول داده شده است که اثر PRP با یک جلسه حتما یکسال می ماند،اما مدت کوتاهتری باقی مانده است.

4-و مهمتر از همه آنکه به بیمار گفته شده که فقط با انجام PRP تمام مشکلاتش اعم از خالی بودن صورت،گردن،گود رفتگی،چین های عمیق و پلاسیدگی پوست به هر شدتی هم که باشد از بین می رود. واقعیت آنست که مطالعات بیش از یک دهه با PRP توسط بزرگانی چون Readali نشان داده شده است که کاربرد PRP جهت بزرگ کردن بافتهای مختلف ،رفع افتادگی یا پر کردن چین های عمیق در بسیاری از بیماران موثر نیست و باید در بیماران مختلف از روش های جنبی هم استفاده کرد.


یعنی کاربرد اصلی PRP ،جوانسازی و طراوت بخشی به پوست از طریق افزایش کلاژن ،الاستین،ماده بین سلولی ،افزایش عروق و خونرسانی به پوست و تحریک سلول های بنیادی به متمایز به سلولهای مورد نیاز است.


اکنون روش امگا PRP برای رفع نقاط ضعف PRP از اختلاط روشهای موثر دیگر و مواد موثر دیگر استفاده می کند .


در این روش با همراه کردن PRP با سلولهای بنیادی ،لیزرهای خاص و داروهای ویژه به پر کردن ،جوانسازی ،رطوبت بخشی و افزایش ضخامت پوست کمک کرده و سبب نتیجه گیری خارق العاده در بیماران می شود و راه را برای درمان بسیاری از نقاط مجهول در زیبایی باز می کند.
کد N480625

وبگردی