آفتاب

وقتی کانون‌های تبلیغاتی سد راه چاپخانه‎داران می‌شوند

وقتی کانون‌های تبلیغاتی سد راه چاپخانه‎داران می‌شوند

‌یکی از چاپخانه‌داران ایلامی که کار خود را از سال 66 آغاز کرده درد دل‌های خود و صنف چاپخانه داران را در ایلام بیان کرد.

«حمیدرضا عبدی»، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان(ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: به لحاظ سطح کیفی چاپ استان در مقایسه با اکثر استان‌ها عملکردی امیدوارکننده دارد، اما این صنعت در استان از میزان کم همکاری اکثر ادارات در زمینه چاپ بروشور، مجله و کارهای تبلیغاتی رنج می‌برد.

وی کمی تیراژ نشریات را مانع سرمایه‌گذاری در زمینه خرید دستگاه‌های گران مخصوص چاپ رنگی، نام برد و تصریح کرد: براساس اسناید که هنوز در ارشاد اسلامی موجود است، زمانی که دستگاه رولی چاپ نشریات در اصفهان و تهران راه‌اندازی شده بود، درخواستی مربوط به اعطای وام جهت خرید یکی از این دستگاه‌ها و ورود به استان به ارشاد داشتم، اما بدلیل موافقت نکردن با کل مبلغ درخواستی از پیگیری آن صرف نظر کردم.

وی تصریح کرد: هیچکس حاضر به سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ استان نیست چرا که اکثر ادارات با ما همکاری نداشته و از طریق واسطه‌گران کار خود را انجام می‌دهند.

وی علت گرایش مشتریان را نسبت به چاپ در استان‌هایی مثل همدان را ارزان بودن این خدمات در آن استان‌ها نسبت به ایلام عنوان و تصریح کرد: هزینه‌های حمل و نقل خرید کاغذ یا مرکب با توجه به بُعد مسافت در شهرهای مختلف متفاوت است، پس استانی که به مرکز تولیدکننده نزدیک‌تر است، با هزینه کمتری مواد اولیه را تهیه کرده و مطمئناً در عرضه نیز با قیمت کمتری نسبت به استان‌های دورتر به ارائه خدمات می‌پردازد.

عبدی عنوان کرد: مشکل اصلی ما خروج کار چاپ ادارات به خارج از استان است، به عنوان نمونه اداره ارشاد اسلامی به جای ایجاد اشتغال و صرف هزینه‌های آن در داخل و سوددهی رسانی به همشهریان، مجلات خود را جهت چاپ به قم ارسال می‌کند.

وی ادامه داد: علت عدم چاپ کارت‌های تبلیغاتی(ویزیت) را کمی تیراژ و کمی همزمان سفارشات دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه هر دستگاهی در یک شیت کامل بین 50 تا 60 کارت ویزیت مختلف می‌خواهد و استان ایلام از چنین مزیتی جهت سفارش مشتریان برخوردار نیست، متأسفانه شاهد ارجاع چاپ به استان اصفهان یا تهران هستیم.

عبدی با اشاره به اینکه کانون‌های تبلیغاتی ضمن گرفتن سفارشات، اقدام به چاپ و تکثیر آنها کرده خود باعث معضلی برای چاپخانه‌داران شده‌اند، ادامه داد: عدم نظارت ارشاد اسلامی بر منابع چاپی یکی از عوامل اصلی مشکل چاپخانه‌داران است و چنانچه ارشاد اسلامی نظارت خاصی بر واحدهای چاپی بدون مجوز اعم از مؤسسات تایپ کامپیوتری، تابلونویسان و کانون‌های تبلیغاتی داشته باشد از یک سو مشکل بیکاری و عدم کیفیت اوراق چاپی برطرف می‌شود و از طرف دیگر نقدینگی چاپخانه‌داران بهبود پیدا می‌کند.

این چایخانه‌دار، عواملی دیگر مثل استیجاری بودن ملک چاپخانه، نداشتن علم کار چاپخانه کارگران را از موانع دیگر کار برشمرد و خاطرنشان کرد: اگر یک مکان متمرکز خاص چاپخانه‌داران وجود داشته باشد تا هرساله با پایان قرارداد ملک اجاره‌ای به فکر نقل و انتقال و آسیب‌رسانی به دستگاه‌ها نباشیم، مطمئناً جسارت سرمایه‌گذاری در مورد خرید دستگاه‌های دیگر را کسب خواهیم کرد.

‌انتهای پیام

کد N480538

وبگردی