آفتاب

آنکارا شنود مکالمات مقاماتش را به ناتو شکایت می کند

آنکارا شنود مکالمات مقاماتش را به ناتو شکایت می کند

آنکارا- ایرنا- آنکارا مصمم است موضوع شنود مکالمات تلفنی مقامات بلندپایه اش توسط سرویس های اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و آلمان را در نشست سران ناتو در انگلیس مطرح کند.

به گزارش ایرنا، رسانه های آلمان به تازگی مدعی شدند که صرفا سازمان اطلاعات آلمان BND نبوده که به طور گسترده مقامات ترکیه را سال ها شنود کرده است ، بلکه کشورهای انگلیس و آمریکا به عنوان کشورهای هم پیمان ترکیه در ناتو نیز سال ها سری ترین مکالمات و مذاکرات مقامات این کشور را شنود کرده اند.

ˈرجب طیب اردوغانˈ رییس جمهوری ترکیه روز گذشته پیش از حرکت به قبرس شمالی در فرودگاه استانبول در پاسخ به سوالی در این رابطه، گفت: در نشست سران ناتو با سران آمریکا، انگلیس و آلمان دیدار و به صراحت اعتراض کشورش را به این شنودها در میان خواهد گذاشت.

اردوغان، تصریح کرد: این قابل قبول نیست که یک کشور هم پیمانی که از امکانات پیشرفته شنود برخوردار است مکالمات کشور هم پیمان دیگرش را شنود کند.

روز گذشته در پی افشای شنود مکالمات مقامات ارشد دولتی و نظامی ترکیه از سوی دستگاه های اطلاعاتی آمریکا، کاردار سفارت این کشور در آنکارا به وزارت خارجه ترکیه احضار شد.

ˈبلند آرینچˈ سخنگوی دولت ترکیه نیز روز گذشته در پایان نشست هیات دولت جدید به ریاست ˈاحمد داود اوغلوˈ نخست وزیر ترکیه، با اشاره به خبر رسانه های این کشور از شنود مکالمات مقامات ارشد دولتی و نظامی ترکیه از سوی دستگاه های اطلاعاتی آمریکا، گفت: به دلیل این که هنوز سفیر جدید آمریکا به آنکارا نیامده، کاردار این کشور به وزارت خارجه احضار و در این مورد با وی گفت و گو شد.

آرنیچ، توضیح بیشتری در باره گفت و گوهای مقامات وزارت خارجه ترکیه با کاردار آمریکا ارایه نکرد.

نشست سران ناتو قرار است، چهارم و پنجم سپتامبر مصادف با پنجشنبه 13 شهریور در ˈگاللرˈ برگزار شود.

در اطلاعیه که تارنمای رسمی نهاد ریاست جمهوری ترکیه صادر کرد، آمده است: در این سفر ˈمولود چاوش اوغلوˈ وزیر خارجه جدید ترکیه و ˈعصمت یلمازˈ وزیر دفاع این کشور، اردوغان را همراهی خواهند کرد.

در اجلاس سران ناتو، تهدیدهایی که از شاخه جنوب شرقی متوجه ناتو است و در راس آن تحولات عراق و سوریه و بحران اوکراین مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

بخش ترکی رادیو ˈدویچه ولهˈ نیز در تارنمای خود گزارش داد که سازمان اطلاعات ترکیه در نظر دارد مذاکراتی را در خصوص شنود مقامات این کشور با سرویس های اطلاعاتی آلمان، انگلیس و آمریکا شروع کرده تا امکانات و چگونگی همکاری های نوین برای دوره جدید را بررسی کند.

بنا به اظهارات منابع دیپلماتیک در آنکارا، واقعیتی است که همه ما از آن آگاه هستیم، هر کس که امکانات فنی لازم را دارد؛ دیگری را شنود کرده و می کند، ولی باید این شنودها نیز تابع قواعد و قوانینی باشد.

ناتو بایستی در این زمینه گام لازم را بردارد، وگرنه اعتماد بین کشورهای عضو به طور جدی خدشه دارد خواهد شد. چرا که وقتی از ناتو سخن گفته می شود، موضوع دفاع جمعی مطرح است نه دفاع یک کشور خاص.

روزنامه ˈجمهوریتˈ نیز در شماره روز دوشنبه خود نوشت: ادعای تازه ˈاشپیگلˈ در محافل دولتی آنکارا با دقت دنبال شده و می گویند، ترکیه در میان منازعه سرویس های اطلاعاتی آلمان و آمریکا قرار گرفته است.

به باور این روزنامه، موضوع افشای شنود ترکیه توسط سرویس اطلاعاتی آلمان، احتمالا توسط سیا درز داده شده است.

ترکیه به همراه یونان در سال 1952میلادی به ناتو پیوسته است. ترکیه تنها کشور اسلامی عضو ناتو می باشد.

خاورم/2011**7074**1566
کد N480486

وبگردی