آفتاب

دوسوم نمایندگان مجلس نیامدند/ پرونده انتخاب رییس جمهور لبنان بسته نشد

دوسوم نمایندگان مجلس نیامدند/ پرونده انتخاب رییس جمهور لبنان بسته نشد

بیروت – ایرنا – همزمان با یکصد ویکمین روز ازخالی ماندن کرسی ریاست جمهوری لبنان قرار بود امروز(سه شنبه) یازدهمین جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب سیزدهمین رییس جمهور این کشور تشکیل شود اما بیش از دو سوم نمایندگان نیامدند تا پرونده این انتخابات مهم همچنان مفتوح بماند.

به گزارش ایرنا همانطور که انتظار می رفت جلسه یازدهم مجلس لبنان این بار هم با سد « حد نصاب» مواجه شد و تنها 57 نماینده در صحن پارلمان حضور یافتند.

درچنین شرایطی « نبیه بری» رییس مجلس لبنان 23 سپتامبر (اول مهرماه آینده ) را برای برگزاری جلسه دوازدهم پارلمان به منظور انتخاب رییس جمهوری جدید این کشور تعیین و اعلام کرد.

جلسات مجلس لبنان برای انتخاب ریییس جمهوری با حضور دو سوم نمایندگان (86 نماینده) به حد نصاب می رسد و رسمیت می یابد اما بر خلاف جلسه اول که برای انتخاب رییس جمهوری به همین تعداد رای نیاز است، در جلسات دوم دوم به بعد باید دو سوم نمایندگان حضور یابند اما هر نامزدی که بتواند اکثریت مطلق ( نصف بعلاوه یک یعنی 65 رای) را کسب کند، می تواند به کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) برود.

« پطرس حرب» عضو گروه 14 مارس و وزیر ارتباطات لبنان پیشنهاد کرده است که برای حل این مشکل حضور دو سوم نمایندگان به یک سوم تبدیل شود اما این پیشنهاد تاکنون با پاسخ مثبتی از سوی دیگر نمایندگان مجلس مواجه نشده است.

« فادی کرم» یک عضو دیگر گروه 14 مارس با بیان اینکه این گروه همچنان از نامزدی « سمیر جعجع» رییس حزب نیروهای لبنانی حمایت می کند، گفت که اگر طرف مقابل حاضربه معرفی نامزد خود نیست و تمایل داشته باشد ما آماده برای گفت وگو و معرفی یک نامزد توافقی هستیم.

« فواد السنیوره» رییس فراکسیون المستقبل در مجلس لبنان و « جورج عدوان» عضو فراکسیون نیروهای لبنانی در کنفرانسی خبری در مجلس امروز یک ابتکار عمل برای حل بحران انتخاب رییس جمهوری اعلام کردند.

از 25 ماه مه 2014 ( 101 روز قبل) که مصادف با پایان دوره ریاست جمهوری ژنرال « میشل سلیمان» است تا امروز کرسی ریاست جمهوری لبنان خالی است و 20 ماه نوامبر آینده (آبان ماه) دوره کنونی مجلس نمایندگان لبنان پایان می یابد و انتخابات مجلس باید بین 20 سپتامبر تا 20 نوامبر برگزار شده باشد.

رییس جمهور لبنان را نمایندگان مجلس این کشور ازمیان نامزدهای طایفه مسیحی مارونی انتخاب می کنند.

تاکنون 9 جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهور سیزدهم لبنان به دلیل به حد نصاب نرسیدن تشکیل نشده است.

تنها جلسه اول پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهورجدید با اکثریت قاطع و بی سابقه تشکیل شد و در این جلسه سمیر جعجع نامزد گروه 14 مارس شکست سختی را از « برگه های سفید» متحمل و پرونده ترورهای او در لبنان بار دیگر گشوده شد.

البته این نخستین بار نیست که کرسی ریاست جمهوری این کشور خالی می ماند.

درسال 1988هنگامی که دوره ریاست جمهوری « امین الجمیل » به پایان رسید، تا پس از توافق طائف که به جنگ داخلی 15 ساله لبنان پایان دهد و به انتخاب « رینیه معوض» به عنوان به رییس جمهوری جدید منجر شد، کرسی «بعبدا» خالی ماند.

درسال 2007 میلادی نیز تا زمان انتخاب «میشل سلیمان» به عنوان جایگزین « امیل لحود»، دوره لبنان رییس جمهوری لبنان هشت ماه به طول انجامید و درهای بعبدا( کاخ ریاست جمهوری) بسته ماند.

علی رغم تفاوت شرایط و زمان این مرحله با مراحل گذشته، اما دلایل این وضعیت نادر بسیار شبیه به هم است مانند چند دستگی داخلی ناشی از چند دستگی های منطقه ای و شاید به همین دلیل است که هربار لبنانی ها منتظر یک توافق منطقه ای برای گشایش گره های کور انتخاب رییس جمهوری هستند.

نخستین بار با نزدیک شدن منافع آمریکا، عربستان و سوریه و درنتیجه امضای توافقنامه طائف زمینه برای انتخاب معوض فراهم شد و دومین بار نیز با میانجیگری قطر و همراهی آمریکا، دیدگاه های عربستان و سوریه به هم نزدیک شد و ریاست جمهوری میشل سلیمان یکی از نتایج توافق دوحه بود.

اما امروز شرایط حل و فصل این مشکل هنوز فراهم نیست و قرارهای سیاسی ناپخته است و روابط میان سوری ها و سعودی ها که در لبنان به (سین – سین ) معروف است، دربدترین حالت ممکن قراردارد.

یخ روابط ایران وعربستان نیز تاکنون بطور کامل آب نشده هر چند با سفر اخیر « حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عربستان و ملاقات او با « سعود الفیصل » وزیر خارجه این کشور، امیدها افزایش یافته است بویژه اینکه دو طرف این سفر و ملاقات را سازنده ، مهم و مفید ارزیابی کردند.

منطقه با گسترش تروریسم تکفیری به جوش آمده است، بحران درسوریه ، عراق، یمن، بحرین، مصر و لیبی ادامه دارد و افق حل وفصل این بحران ها همچنان مبهم است.

خاورم ** 1324
کد N480381

وبگردی