آفتاب

مقام روس: حضور ناتو در اروپای شرقی موجب تشدید تنش ها می شود

مقام روس: حضور ناتو در اروپای شرقی موجب تشدید تنش ها می شود

تهران- ایرنا- یک مقام ارشد روسیه امروز (سه شنبه) گفت: سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با تقویت حضور در اروپای شرقی موجب تشدید تنش ها می شود و مسکو به یقین سیاست دفاعی خود را بر این اساس تدوین خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری مسکو، ˈمیخائیل پوپوفˈ معاون شورای امنیت ملی روسیه طی نشستی خبری گفت: اقدامات برنامه ریزی شده ناتو در نشست هفته جاری سران این سازمان از تمایل آمریکا و دیگر کشورهای عضو آن برای ادامه سیاست تشدید تنش ها با روسیه خبر می دهد.

وی ادامه داد: تردیدی ندارم مساله رویکرد اعضای ناتو نسبت به ایجاد تاسیسات زیربنایی نظامی در مرزهای ما در زمان روزآمد کردن دکترین نظامی روسیه به عنوان یک تهدید نظامی خارجی مد نظر قرار خواهد گرفت.

نشست سران ناتو روزهای 4 و 5 سپتامبر (13 و 14 شهریور) در ولز انگلیس برگزار خواهد شد و انتظار می رود در این نشست در مورد افزایش حضور نظامی و تسلیحاتی این سازمان در شرق اروپا تصمیم گیری شود.

پوپوف یادآور شد آمریکا و دیگر سران ناتو به مسکو اطمینان خاطر داده اند دشمن روسیه نیستند و هرگز به روسیه حمله نمی کنند، پس در این صورت چرا حضور نظامی خود را تقویت می کنند.

وی گفت: آنها ما را از حسن نیت خود مطمئن کردند، اما اقدامات آنها در سال های اخیر کاملا با نیاتی که گفتند متفاوت است.

برکناری ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری پیشین اوکراین به دلیل امضا نکردن توافق تجاری با اتحادیه اروپا و روی کار آمدن دولتی جدید در کی یف، بخش های شرقی اوکراین را که اکثریت مردم آن روس زبان هستند، به عرصه فعالیت طرفداران حفظ هویت روسی تبدیل کرد.

دولت اوکراین 22 آوریل (دوم اردیبهشت) دستور عملیات ˈضد تروریستیˈ برای مبارزه با جدایی طلبان هوادار روسیه را صادر کرد، عملیاتی که تاکنون قربانیان قابل توجهی از میان دو طرف درگیر و غیرنظامیان گرفته است.

اتحادیه اروپا و آمریکا تاکنون چند دور تحریم های سیاسی و اقتصادی را علیه روسیه اعمال کرده اند که به اقدامات تلافی جویانه مسکو علیه بروکسل و واشنگتن منجر شده است.

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست روز شنبه (8 شهریور/ 30 اوت) در بروکسل تصمیم گرفتند پیش از اعمال تحریم های سخت گیرانه اقتصادی علیه روسیه یک هفته برای تنش زدایی در شرق اوکراین به مسکو وقت بدهند. رویارویی روسیه با اروپا و آمریکا به دلیل بحران اوکراین، بدترین رویارویی آنها بعد از پایان جنگ سرد در 1990 توصیف شده است.

اروپام**9157**1485** 1337
کد N480298

وبگردی