آفتاب

افشای مشارکت اطلاعاتی و جاسوسی ترکیه و آمریکا برای مقابله با پ.ک.ک

افشای مشارکت اطلاعاتی و جاسوسی ترکیه و آمریکا برای مقابله با پ.ک.ک

هفته‌نامه اشپیگل آلمان براساس اسناد افشا شده توسط ادوارد اسنودن اعلام کرد که واشنگتن و ترکیه مشارکت زیادی در خصوص مقابله با جدایی‌طلبان کرد ترکیه داشته و آژانس امنیت ملی آمریکا اقدامات و تحرکات حزب پ.ک.ک را کنترل می‌کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته هفته نامه اشپیگل آلمان، بر اساس اسناد محرمانه به دست آمده که از سوی ادوارد اسنودن، افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا فاش شده‌اند، آمریکا و ترکیه مشارکت اطلاعاتی و جاسوسی با هدف مقابله با کردها داشته‌اند به طوریکه آمریکا اطلاعات نظامی و جاسوسی را برای مقابله با جدایی‌طلبان کرد به ترکیه ارائه کرده است. این اسناد محرمانه نشان می‌دهند که آژانس امنیت ملی آمریکا پیشتر اطلاعاتی در خصوص مکان حضور رهبران حزب اتحادیه کارگران کردستان (پ.ک.ک) از طریق کنترل 24 ساعته تلفن آن‌ها و اطلاعات دیگری مانند رسیدن پول به دست اعضای این حزب و اسامی برخی رهبران آن که در تبعیدگاه به سر می‌برند به آنکارا ارائه کرده است.

بر اساس این اسناد، آمریکا جاسوسانی را برای حمایت از ترکیه در مقابله با جدایی‌طلبان کرد اعزام کرده بود که موجب شد آنکارا بتواند تعداد زیادی از آن‌ها را بازداشت یا به قتل برساند.

بر اساس اسناد مذکور، اطلاعاتی در خصوص تماس‌های تلفنی اعضای پ.ک.ک و مکان حضور آن‌ها از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا به ترکیه اعلام شده بود که موجب کشته یا بازداشت ده‌ها تن از اعضای این حزب در سال گذشته میلادی شد.

علاوه بر این اطلاعات، سازمان اطلاعات آمریکا همچنین تماس‌های رهبران پ.ک.ک را که در اروپا زندگی می‌کنند، کنترل کرده و آدرس پست‌ الکترونیکی که این رهبران از آن‌ها برای جاسوسی استفاده می‌کردند به دستگاه اطلاعات ترکیه داده است.

طی عملیات نظامی در اکتبر 2005 در ترکیه، ترک‌ها به پایگاه‌هایی از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا دست یافته و در مه 2007 مدیر سازمان اطلاعات آمریکا یداداشتی را امضا کرد که به موجب آن به تحکیم و افزایش حمایت اطلاعاتی از ترکیه متعهد شد.

با رسیدن باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا به قدرت روابط اطلاعاتی میان دو کشور محکم‌تر شد. در ژانویه 2012، مسئولان آمریکا پیشنهاد حمایت از ترکیه در مقابله با حزب پ.ک.ک از طریق اتخاذ تدابیر مختلف از جمله بررسی گفت‌و‌گوهای تلفنی صورت گرفته و معاملات مالی جدایی‌طلبان کرد در اروپا را مطرح کردند و ترک‌ها نیز اطلاعات خود در خصوص روسیه و اوکراین را در اختیار آمریکا گذاشتند.

بر اساس اسناد ادوارد اسنودن، ترکیه یکی از اهداف اصلی آمریکا در زمینه جاسوسی بوده و رهبران سیاسی در واشنگتن، آژانس امنیت ملی را موظف کرده بود تا مقاصد رهبران ترکیه را پیگیری کرده و عملیات‌های آن‌ها را در 18 حوزه مهم کنترل کنند.

در یک اسناد فاش شده آمده است که "ترکیه شریک و هدفی" برای آمریکا است و مسئولان نظامی و اطلاعاتی ترک که با همتایان آمریکایی خود همکاری می‌کنند «اهداف مشروعی برای جاسوسی از سوی آژانس امنیت ملی» هستند.

واشنگتن همچنین دو دفتر محرمانه برای کنترل و جاسوسی مسئولان ترک در استانبول و آنکارا تاسیس کرد. یک سند دیگری که تاریخ آن به آوریل 2013 باز می‌گردد نشان می‌دهد که ترکیه یکی از کشورهایی بود که از نظر اطلاعاتی از سوی واشنگتن هدف قرار گرفته بود.

از جمله عملیات اطلاعاتی موفقیت‌آمیزی که واشنگتن در ترکیه در سال 2006 انجام داده بود، موفقیت‌ آژانس امنیت ملی آمریکا در هک کردن دستگاه‌های کامپیوتر رهبران سیاسی ارشد در ترکیه بود. اسناد محرمانه نشان می‌دهند که آژانس امنیت ملی آمریکا سفارت ترکیه در واشنگتن و هیات دیپلماتیک ترکیه در سازمان ملل را نیز کنترل می‌کرده است.

انتهای پیام

کد N480191

وبگردی