آفتاب

عصایت را به میله‌های زندان بزن موسی/ این زوج از زندگی جان پنهان می‌گویند

عصایت را به میله‌های زندان بزن موسی/ این زوج از زندگی جان پنهان می‌گویند

ساده زیستی، نظم، سعه صدر، تعامل با خانواده خصوصا فرزندان در قالب یک پدر مهربان، علیرغم تمامی فعالیت های دشواری که داشتند و نیز درک جامع نسبت به گروه و افراد مختلفی که در اطرافشان حضور داشتند در کنار هم سبک زندگی امام را می‌سازد که باید ترویج شود.

کتاب «عصایت را به میله‌های زندان بزن موسی» یکی از تازه‌ترین تولیدات موسسه فرهنگی امام موسی صدر است که به صورت گزیده و جذابی مهمترین فرازهای زندگی امام موسی صدر را روایت می‌کند. خبرگزاری مهر به بهانه انتشار این کتاب و همزمان با روزهای بزرگداشت امام موسی صدر گفتگویی با فرشته مرادی و حسن هوشمند «زوج مولف» این کتاب انجام داده است. 

حسن هوشمند درباره این کتاب می گوید: تقریبا چیزی در حدود پانزده منبع را موسسه به ما داد که بررسی کردیم و علاوه بر آن از طریق وب هم منابعی را پیدا کردیم و در تالیف کتاب به کار بستیم. نوع صفحه بندی کتاب هم ناشی از نوع قالب‌بندی بود که برای کتاب و تالیف آن داشتیم. از طرف دیگر چون می‌خواستیم بخشی از حرف‌های امام هم در کتاب بیاید تصمیم بر این شد که قالب انتشار این کتاب به شکلی ویژه باشد.

که در ادامه گزیده ای از اظهارات فرشته مرادی (همسر هوشمند و مولف دیگر کتاب) را می خوانید:

- در دهه 80 کتاب لبنان شهید چمران را خوانده بودم. از ارتباط و ارادت آنشهید بزرگوار به امام به سوی آشنایی بیشتر به ایشان متمایل شدم. همچنین مجموعه دو جلدی عزت شیعه به قلم آقای محسن کمالیان را مطالعه کردم که به معرفی امام از زبان یاران نزدیک ایشان می پرداخت.نکاتی که در وجود ایشان بود و شخصیتشان را برای من جذاب کرده بود این بود که ایشان از جوانی در لبنان رهبری را آغاز کرده و با جوانان ارتباط خوبی داشت. طبیعی است که هر جوانی در این وضعیت به سمت ایشان سوق پیدا کند و ببیند که امام چه ارتباطی با جوانان پیدا کرده است که جوانان حتی حاضرند جانشان را فدای او کنند. من هم به همین شکل از روش و منش امام تاثیر گرفتم.

- امام موسی صدر از شخصیت‌های بسیار مظلوم تاریخ هستند. هم در زمان حضورشان و هم بعد از اینکه ربوده شدند. کارهایی هم که در مورد ایشان شده جامعیت لازم را هنوز ندارد. این در مورد خیلی از شخصیت‌های انقلاب و تاریخ تشیع هم مصداق دارد اما امام صدر به خاطر دوری از وطن و برخی کم لطفی هایی که نسبت به ایشان شده است در مظلومیت مضاعفی بوده و هستند در مورد شخصیت او کتاب زیاد چاپ شده است و خیلی هم گاه مفصلند. اما این کتاب‌ها به نظرم چندان در حوصله جوان‌ها نمی‌گنجد. به همین خاطر اصل را بر گزیده‌گویی قرار دادیم و نیز بر انتخاب نکاتی از زندگی وی که بتواند تصویری کامل از زندگی ایشان در اختیار قرار دهد.

- اسم کتاب در واقع پیشنهاد سرکار خانم حوراء صدر بود که ما هم پذیرفتیم.

- فکر می‌کنم اصلی ترین دلیل بینش و جهان بینی امام صدر است ایشان بعد از شناخت خدا و درک رابطه خدا با خود که عصاره دین است توانستند رابطه صحیحی با مخلوقات برقرار کنند ما در زندگی ائمه معصومین می‌بینم که چطور علیرغم یک بشر عادی بودن موفق به تسخیر قلوب می‌شوند. امام هم به تاسی از ایشان توانسته بودند تعاریفی درست از موضوعات مختلف در زندگی خود داشته باشند. اینکه چطور باید با یک مسلمان یا یک مسیحی ارتباط برقرار کرد.س

- شخصیتی مانند امام موسی صدر ابتدا مبانی فکری خود را براساس شریعت مشخص کرده و با توجه به جایگاه حق تعالی، سایر مناسبت های خود را تنظیم کرده است. این در حالی است که ما اغلب در حال حرکت در مسیر عکس هستیم و این یعنی به بیراهه رفتن.

 

6060

کد N480163

وبگردی