آفتاب

نمازی: قطعا دنیای اسلام اجازه جسارت وهابیت به مقبره پیامبر را نمی‌دهد

نمازی: قطعا دنیای اسلام اجازه جسارت وهابیت به مقبره پیامبر را نمی‌دهد

یک نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: زیارت و دیدار اهل قبور پرستیدن نیست و این کج‌فهمی، نفهمیدن و افراط در اسلام است که بخواهیم زیارت اهل قبور را شرک بدانیم.

محمدعلی نمازی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به انتشار خبری مبنی بر طرح نبش قبر پیامبر اسلام و انتقال آن به بقیع از سوی وهابی‌های عربستان، اظهار کرد: این گستاخی و بی‌ادبی و نفهمی است که بخواهند مقبره پیامبر گرامی اسلام را نبش قبر کرده و پیکر مطهر ایشان را جابجا کنند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه متاسفانه در جهان اسلام با افراط و تفریط‌هایی در نحوه برخورد با درگذشتگان مشاهده می‌شود، گفت: در نوع افراطی آن شاهد کارهایی هستیم که وهابی‌ها انجام می‌دهند و معتقدند هیچ نام و نشان و علامتی از قبر کسی که از دنیا رفته است نباید وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه وهابی‌ها معتقدند کسی که از دنیا می‌رود باید همه چیزش از بین برود، تصریح کرد: وهابی‌ها زیارت اهل قبور را شرک تلقی می‌کنند و قرآن هم شرک را محکوم می‌کند و از گناهان نابخشودنی مشرک بودن است. در صورتی که در روایات بسیاری آمده است انسان باید به قبرستان و اهل قبور سر بزند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه از دلایل سر زدن به اهل قبور و قبرستان عبرت گرفتن انسان است، توضیح داد: انسان با سر زدن به اهل قبور می‌بیند که سر منزل مقصود و نهایی زیر خاک رفتن است و در روزی که دستش از دنیا کوتاه است باید جوابگو باشد و در واقع آنچه در دنیا کاشته است را باید درو کند و دنیا مزرعه آخرت است.

نمازی با بیان اینکه از دیگر دلایل زیارت اهل قبور و بزرگان این است که انسان باید تاریخ چهره‌ها و شخصیت‌ها را بداند، گفت: رفتن بر سر قبر بزرگان و شخصیت‌های برجسته انگیزه‌ای می‌شود تا افراد به مطالعه سرنوشت و زندگی آنان بپردازند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه در منابع اسلامی زیارت انسان‌های بزرگ که زندگی سراسر فضیلت داشته‌اند از جمله ائمه اطهار، پیامبران و به ویژه پیامبر اسلام ثواب دارد، گفت: زیارت یعنی دیدار کردن و دیدار کردن، پرستش نیست.

این فعال سیاسی با بیان اینکه آنچه موجب شرک می‌شود پرستش چیزی غیر از خداست، افزود: شریک گذاشتن برای خدا در پرستیدن شرک است پس زیارت و دیدار اهل قبور پرستیدن نیست و این کج‌فهمی و نفهمیدن و افراط در اسلام است که بخواهیم زیارت اهل قبور را شرک در خدا بدانیم و سراسر جهان اسلام باید آن را محکوم کنند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: ان‌شاءالله این خبر دروغ باشد که وهابی‌ها گستاخی را تا این حد رسانده‌اند اما اگر خبر صحت داشته باشد قطعا همه دنیای اسلام باید با آن مخالفت کرده و اجازه چنین جسارتی را ندهند.

نمازی با اشاره به اینکه در نوع تفریطی برخورد با درگذشتگان شاهدیم در شیعه و یا ایران هزینه‌های بسیاری برای مراسم درگذشتگان و سنگ قبرهای گران قیمت هزینه می‌شود، گفت: آنچه مهم است سلامت ماندن و قابل شناسایی ماندن مکان اهل قبور است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نوع تفریطی نیز گاهی شاهدیم عوام در زیارت بزرگان حاجات خود را طلب می‌کنند در صورتی که باید توجه داشته باشیم ائمه اطهار و پیامبر گرامی اسلام برای ما واسطه‌ای هستند که از طریق توسل به آنها، از خدا حاجات‌مان را طلب کنیم.

انتهای پیام

کد N480064

وبگردی