آفتاب

برنامه چندمیلیاردی مصر برای ارتقای آموزش عالی

برنامه چندمیلیاردی مصر برای ارتقای آموزش عالی

دولت مصر از تخصیص بودجه چند میلیاردی با هدف تربیت فارغ‌التحصیلان آماده برای ورود به بازار کار و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان خبر دارد.

دولت مصر از تخصیص بودجه چند میلیاردی با هدف تربیت فارغ‌التحصیلان آماده برای ورود به بازار کار و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان خبر دارد.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این بودجه پنج میلیارد و 870 میلیون دلاری در دو مرحله حدفاصل سال‌های 2014 تا 2022 میلادی پرداخت شده و مشتمل بر 61 طرح می‌شود. طرح‌های مربوط به آموزش عالی شامل احداث پنج دانشگاه جدید در سال می‌شود که «سید عبدالخالق»، وزیر آموزش عالی مصر اوایل ماه اوت از آن خبر داد.

طرح فوق همسو با گزارش «علم، فن‌آوری و نوآوری در مصر» که در ماه ژوئن از سوی مرکز پیشرفت علم، فن‌آوری و خلاقیت مصر (ECASTI) منتشر شده، اجرا می‌شود. در این گزارش بر لزوم اصلاح نظام آموزشی این کشور به‌ منظور پاسخ به نیازهای بازار کار و یکپارچگی مهارت‌های ضروری برای خلاقیت و تفکر کارآفرینانه تاکید شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از یونیورسیتی ورلد نیوز، گزارش ECASTI همچنین نسبت به بازنگری در کلیه قوانین و سیاست‌هایی که به‌ طور مستقیم یا غیرمستقیم بر خلاقیت و نوآوری در دانشگاه‌ها تاثیر دارد تاکید شده است. بنابراین برنامه، دانشگاه‌های دولتی 70 هزار و 497 استاد را برای آموزش به بیش از دو میلیون و 110 هزار دانشجوی مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به خدمت خواهند گرفت.

همچنین به‌ منظور پاسخگویی به چالش‌های آموزش عالی، برنامه آموزش عالی 61 طرح و برنامه مختلف و هر یک از این طرح‌ها 12 رشته دانشگاهی را شامل می‌شوند که در دو فاز اجرا خواهند شد و فاز نخست آن از سال 2014 تا 2017 میلادی و فاز دوم نیز از سال 2017 تا 2022 میلادی اجرا می‌شود.

هدف از اجرای این طرح‌ها افزایش سطح خدمات آموزشی به‌ منظور بهبود بازده و عملکرد آموزش عالی و ایجاد ارتباط میان آموزش عالی با نیازهای بازار کار است. علاوه بر این برنامه فوق بر افزایش تعداد دانشجویان دانشگاه‌های داخلی و خارجی مصر به‌ ویژه از کشورهای عرب، مسلمان و کشورهای آفریقایی متمرکز شده که این اقدام با کمک تأسیس سالانه پنج دانشگاه جدید اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام

کد N480063

وبگردی