آفتاب

حاشیه های شانزدهمین اجلاس خبرگان رهبری؛ از غیبت رییس تا یادمانی برای چهار عضو

حاشیه های شانزدهمین اجلاس خبرگان رهبری؛ از غیبت رییس تا یادمانی برای چهار عضو

تهران- ایرنا- افتتاحیه شانزدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری صبح امروز (سه شنبه) در حالی آغاز شد که آیت الله «سیدمحمود هاشمی شاهرودی» به دلیل کسالت طولانی آیت الله «محمد رضا مهدوی کنی» ریاست اجلاس را برعهده داشت.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، زنگ افتتاحیه اجلاس شانزدهم مجلس خبرگان رهبری حدود ساعت 8.45 دقیقه با رسیدن به حد نصاب نواخته شد.

** هیات رییسه شانزدهمین اجلاس مجلس خبرگان رهبری با اجلاس دوره های گذشته متفاوت بود، چرا که رییس این مجلس به دلیل کسالت طولانی حضور نداشت و به همین دلیل ریاست جلسه را آیت الله هاشمی شاهرودی که نایب رییس اول است، عهده دار شد.

** آیت الله «محمد یزدی»، آیت الله «سید احمد خاتمی» و آیت الله «قربانعلی دری نجف آبادی» دیگر اعضای هیات رییسه در کنار آیت الله هاشمی شاهرودی در جایگاه هیات رییسه مستقر شده بودند.

** آیت الله محمدی گیلانی، آیت الله معصومی زرندی، آیت الله سید جابر جباری و ماموستا مجتهدی چهار عضو مجلس خبرگان رهبری بودند که در طی 6 ماهه گذشته دار فانی را وداع گفتند و به جای آنها در ردیف نخستین، دسته های گل به همراه عکس آنها بر صندلی سیاه پوش شده قرار گرفته بود.

** از حدود ساعت 7.30 صبح، هر یک از اعضای مجلس خبرگان رهبری خود را به سالن اجلاس که در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی است، رساندند که در این بین آیت الله احمد جنتی از درب شورای نگهبان با پای پیاده به این اجلاس آمد و در صندلی خود که همیشه کنار درب ورودی اجلاس است مستقر شد، کمی آن طرف تر هم، آیت الله «محمد تقی مصباح یزدی» نشسته بود.

** به هنگام ورود آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» از اعضای مجلس خبرگان رهبری به اجلاس که پیش از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید بود، تعدادی از اعضا از جای برخاستند و با ایشان احوال پرسی کردند، هاشمی رفسنجانی هم رو به اعضا ایستاد و با بلند کردن دو دست خود به آنها سلام کرد، دری نجف آبادی از هیات رییسه هم به هنگام ورود هاشمی رفسنجانی از جای برخاست.

**هاشمی رفسنجانی پس از نشستن بر صندلی خود که در ردیف نخستین بود، رو به هیات رییسه که نگاه هایشان متوجه وی بود کرد و با بلند کردن دست راست خود به آنها سلام داد و هیات رییسه که چهار نفر بودند هم متقابلا به او سلام کردند.

**قاری جلسه، کریم منصوری بود که در بین تلاوت قرآن مجید، آیت الله محمد صادق لاریجانی رییس قوه قضاییه وارد شد و در ردیف میانی اجلاس نشست. حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رییسی دادستان کل کشور هم که در صندلی جلوتر از رییس قوه قضاییه نشسته بود، با نیم خیز شدن به رییس خود سلام و ادای احترام کرد.

** با پایان یافتن تلاوت قرآن و آغاز سخنان آیت الله هاشمی شاهرودی نایب رییس اول مجلس خبرگان، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری و از اعضای مجلس خبرگان رهبری وارد جلسه شد که صدای شاتر دوربین های عکاسی گروه خبری قابل توجه بود.

** سخنرانی آیت الله هاشمی شاهرودی که از روی متن مکتوب آن را قرائت می کرد، در دو بخش تنظیم شده بود؛ بخش اول آن به مبانی قرآنی نظریه ولایت فقیه اختصاص داشت و بخش دوم، درمورد اوضاع سیاسی کشور ومنطقه همچون خطر افراط گرایی، جنگ 51 روزه غزه، ساقط کردن پهپاد رادار گریز صهیونیست ها در آسمان یکی از سایت های هسته ای، توصیه های 15 گانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای دولت تدبیر و امید بود.

** بعد از سخنرانی نایب رییس اول مجلس خبرگان، آیت الله دری نجف آبادی با اعلام محرمانه بودن ادامه اجلاس، از خبرنگاران خواست تا جلسه را ترک کنند.

** حجت الاسلام و المسلمین حسن نمازی نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری که جوان ترین عضو این اجلاس است، نخستین سخنران پیش از دستور شانزدهمین اجلاس خبرگان رهبری اعلام شد.

**تعداد زیاد خبرنگاران و یک دستگاه تلفن ثابت برای انتقال اخبار هم قابل توجه بود.

سیام(5)1429*2021**1336
کد N479973

وبگردی