آفتاب

فروش بدون نسخه داروهای روانپزشکی در داروخانه‌ها ؟

فروش بدون نسخه داروهای روانپزشکی در داروخانه‌ها ؟

رییس انجمن علمی داروسازان ارایه بدون نسخه داروهای روانپزشکی در داروخانه‌ها را غیرمجاز خواند.

دکتر حمید خویی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس "سلامت" خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره عوارض مصرف خودسرانه داروهای روانپزشکی و اینکه آیا داروخانه‌ها مجاز به ارائه بدون نسخه این داروها هستند یا خیر؟ گفت: محدودیت ارایه داروهای روانپزشکی حتی از داروهای قلبی - عروقی هم بیشتر است. به عنوان مثال یک پزشک می‌تواند یک داروی قلبی را تجویز و تکرار آن را تا یکسال تمدید کند، اما برای داروهای روانپزشکی چنین امری بیش از 6 ماه قابل تکرار نیست.

وی با ابراز تاسف از ارائه غیرمجاز این داروها در برخی داروخانه‌ها، تصریح کرد: این موضوع برخلاف کار حرفه‌ای و مقررات است و داروخانه‌ها اجازه ارائه نسخه پیچیده شده بیشتر از 6 ماه را ندارند.

رییس انجمن داروسازان با تاکید بر اینکه هیچ نسخه روانپزشکی بیش از 6 ماه اعتبار ندارد و بی‌تردید ارایه این داروها توسط داروخانه بیش از این مدت، خلاف مقررات است، گفت: داروهای روانپزشکی و به ویژه داروهای ضد افسردگی حاشیه سلامت پایین داشته، جزو داروهای پر خطر هستند و زیاده‌روی در مصرف آنها حتی می‌تواند به مرگ منجر شود.

وی خود درمانی بیماری‌های اعصاب و روان با داروهای روانپزشکی را بسیار خطرناک دانست و درخصوص بیشترین سوء مصرف داروهاست نیز با تفکیک دو تعبیر مصرف نادرست و سوء استعمال، گفت: وسیع‌ترین عرصه مصرف نادرست دارو در زمینه داروهای ضد میکروبی یعنی آنتی بیوتیک‌ها و ضد درد و بیشترین سوءاستعمال که بکارگیری دارو در موارد غیرقانونی است در عرصه داروهای روانپزشکی است.

انتهای پیام

کد N479629

وبگردی