آفتاب

ترکیه در مبارزه با تروریستها جدیت ندارد

ترکیه در مبارزه با تروریستها جدیت ندارد

آنکارا - ایرنا - اعلام سفر هفته جاری ˈچاک هیگلˈ وزیر دفاع آمریکا به ترکیه با دستور کار مبارزه با گروه تروریستی ˈداعشˈ، یکبار دیگر این سوال را مطرح کرده که آیا آنکارا در مبارزه با تروریستها جدیت دارد .

به گزارش ایرنا از آنکارا، ˈجان کربیˈ سخنگوی ˈپنتاگونˈ پیشتر گفته بود: ترکیه یک کشور مهم عضو ˈناتوˈ که با سوریه و عراق مرز مشترک دارد، محسوب می شود و دولت آنکارا در نگرانیهای واشنگتن در مورد داعش دیدگاه مشترک دارد.

کارشناسان روابط بین المللی با اشاره به اینکه آمریکا درصدد تشکیل یک ائتلاف منطقه ای برضد داعش است، اعلام کردند: هنوز بطور قطعی مشخص نشده که کدام کشور منطقه در این ائتلاف و تحت چه شرایطی حضور خواهد داشت .

دیدگاههای متضاد مقامات آمریکایی در مورد تروریستها این سوال که مبارزه ادعایی آمریکا با داعش از سوی این ائتلاف و یا در خارج از این ائتلاف چگونه خواهد بود را مطرح می کند.

کارشناسان مسایل سیاسی می گویند: دیدگاههای متضاد و متناقض آمریکایی ها در مورد داعش و ادعاهای مبارزه با این گروه این سوال که آیا اصلا آمریکا دارای یک راهبرد در مبارزه با تروریستها است یا خیر را نیز تداعی می کند.

ژنرال ˈمارتین دمپسیˈ رییس ستاد ارتش آمریکا هفته گذشته به این سوال که ˈبدون هدف قرار دادن داعش در سوریه آیا امکان نابودی این گروه وجود خواهد داشتˈ، پاسخ منفی داد.

این دیدگاه مشخص می کند که آمریکا در مبارزه علیه داعش، علاوه بر عراق، سوریه را نیز مد نظر قرار داده است.

ناظران آگاه با اشاره به اینکه پس از پیشروی تروریستهای داعش در سوریه عامل تقویت این گروه تروریستی بود، افزودند: مبارزه جدی ایران و سوریه با داعش و تاکید مستمر مقامات ایرانی در مبارزه با این گروه و سفر هفته گذشته وزیر خارجه ایران به بغداد و تلاش تهران در مبارزه با تروریستها، ادعاهایی که عمدتا با هدف فرافکنی از سوی حامیان واقعی تروریستها مطرح می شد را از میان برداشته است.

دولت آنکارا پس از آغاز رخدادهای سوریه با حمایت قاطع از معارضان سوری ادعای سرنگونی دولت قانونی دمشق در کوتاه مدت را داشت، ولی این هدف حاصل نشد و ˈبشار اسدˈ بر سر قدرت باقی ماند و با انتخاب مجدد به ریاست جمهوری جایگاه خود را تثبت کرد.

حمایتهای پنهان و آشکار دولت آنکارا از معارضان سوری نیز بر همگان آشکار شده است و احزاب مخالف دولت آنکارا بارها دولت آنکارا را به ارایه کمک به گروههای افراطی همانند ˈالقاعدهˈ، ˈجبهه النصریˈ و حتی داعش متهم کرده و اسناد و دلایل این حمایتها را نیز ارایه کرده اند.

هم اکنون به جز مناطق شمال سوریه که تحت کنترل نیروهای کرد سوری قرار دارند، نیروهای افراطی و تروریست همانند جبهه النصری، القاعده و داعش مرزهای طولانی ترکیه با سوریه را در کنترل گرفته اند .

مقامات دولت ترکیه پس از ظهور تروریستهای داعش آن را چندان جدی نگرفته و حتی پیشروی نیروهای داعش در ˈموصلˈ و به گروگان گرفته شدن 49 نفر از کارکنان کنسولگری ترکیه در این شهر از سوی تروریستها را نیز چندان جدی نگرفتند.

تروریستهای داعش با به گروگان گرفتن کارکنان کنسولگری ترکیه در موصل عملا دست ترکیه در عراق و حتی سوریه در مبارزه علیه این گروه را بسته اند.

دولت آنکارا برای جای گیری در ائتلاف مورد نظر آمریکا در مبارزه با داعش در مرحله نخست باید مساله گروگانهای ترک را حل کند، چرا که این گروگان ها برگ برنده ای علیه ترکیه در دست داعش است.

در طول سه ماه گذشته ترکیه موفق به حل این مساله نشده و بدانگونه که از شواهد برمی آید در کوتاه مدت نیز آنکارا قادر به حل این مساله نخواهد بود.

با توجه به این مساله امکان حضور آنکارا در ائتلاف ضد داعش مورد نظر آمریکا بسیار دشوار خواهد بود.

آنکارا حتی اگر بطور مستقیم نتواند در ائتلاف ضد داعش حضور یابد، می تواند اقداماتی همانند ممانعت جدی و قدرتمند در استفاده از خاک خود به عنوان کشور ترانزیت در کمکهای لجسیتکی به داعش، جلوگیری از پیوستن اعضای غربی داعش به این گروه تروریستی با استفاده از خاک این کشور، ایجاد یک فضای جدی ضد داعش در نزد افکار عمومی با تشریح مخاطرات آنها برای ترکیه، ممانعت از پیوستن اتباع ترکیه به داعش و ارایه کمکهای لجستیکی مختلف به ائتلاف ضد داعش را انجام دهد.

ناظران آگاه با اشاره به ادعاهای مختلف در زمینه حمایتهای دولت آنکارا از گروههای همانند القاعده، جبهه النصری و حتی داعش که بطور جدی از سالها قبل مطرح است، می گویند: دولت آنکارا حتی در صورت انصراف از مواضع قبلی، در حمایتهای آشکار و پنهان از این گروهها با مشکل جدی در کنترل این گروههای تروریستی که در مرزهای این کشور جای گرفته اند، مواجه خواهد شد و معضل ترکیه با این گروهها در صورت آغاز مبارزه عملی با آنان، چند برابر خواهد شد.

به گفته این ناظران، مبارزه نکردن عملی با این گروهها و در راس آنها داعش نیز می تواند آنکارا را رو در روی واشنگتن و دیگر کشورهایی که در ائتلاف مبارزه با داعش حضور خواهند داشت ، قرار دهد و نام دولت آنکارا را به عنوان یک کشور حامی تروریستها مطرح کند، در چنین صورتی هزینه سنگینی برای دولت آنکارا مطرح خواهد بود.

خاورم**2012**1651
کد N479443

وبگردی