آفتاب
تحلیلگر ترک در گفتگو با مهر:

داعش را سیا ایجاد کرده است/ ایران و ترکیه نباید اجازه مداخله خارجی در منطقه را بدهند

داعش را سیا ایجاد کرده است/ ایران و ترکیه نباید اجازه مداخله خارجی در منطقه را بدهند

ارجان دولابچی تحلیلگر و روزنامه نگار ترک با اشاره به حمایت های آمریکا و رژیم صهیونیستی از گروه های تروریستی مانند داعش بر لزوم حفظ وحدت بین کشورهای منطقه برای مقابله با مداخله خارجی تاکید کرد.

"ارجان دولابچی" کارشناس و تحلیلگر مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرگزاری مهر به تشریح اهداف غرب از فعال کردن گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق پرداخت.

خبرگزارش مهر- گروه بین الملل: این روزها خبرهایی در مورد حمله نظامی آمریکا به خاک سوریه به بهانه مقابله با تروریست های داعش شنیده می شود. آیا آمریکایی ها واقعا با تروریست هایی که ساخته دست خودشان هستند، خواهند جنگید؟

آمریکا و همپیمانانش پروژه مشترکی را در عراق و سوریه دنبال می کنند، اما به نظر می رسد این پروژه ابتدا در عراق و سپس در سوریه شکست خورده است. ملت عراق طی 9 سال با خون و جان خود با اشغال مقابله کردند. این مسئله موجب ناکامی آمریکا و خروجش از این کشور شد اما پیامدها و ویرانی هایی از خود به جا گذاشت که در حال حاضر عراقی ها در تلاش برای بازسازی کشورشان هستند.

در وضعیت کنونی عراق برخی به دنبال تسویه حساب شخصی و سوء استفاده از شرایط هستند. در سوریه نیز نزدیک به 3.5 سال تلاش های گسترده برای تغییر نظام انجام گرفت اما دولت این کشور توانست این طرح را نقش بر آب کند. اسد و دولت سوریه مانند صخره استوار است و با مقاومت خود مشت محکمی بر دهان امپریالیزم زده است. دشمنان سوریه به خوبی فهمیده اند که هر کاری بکنند، بی نتیجه است از همین رو به دنبال توافق با دولت سوریه هستند.

گروه تروریستی داعش در شرایط بحرانی سوریه و عراق ایجاد شد. این گروه از حمایت های آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای اروپایی برخوردار است. می توان گفت داعش به طور کلی پروژه سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) است. سیا این گروه را ایجاد کرده و از آن برای منافع خود بهره برداری می کند. به تازگی نیز معلوم شده که "ابوبکر البغدادی" سرکرده داعش برای سیا کار می کند. این گونه گروه ها بدون حمایت های خارجی توان فعالیت ندارند. ماهیت فعالیت آنها تروریستی و مخرب بوده و با ویرانی و اقدام نظامی به دنبال دستیابی به قدرت هستند. هر چند داعشی ها در این راه موفق نبوده اند، تلاش های آنها برای قدرت گیری در عراق بی نتیجه بوده و اکنون در حال عقب نشینی به مواضعشان در سوریه هستند.

در واقع فعالیت داعش در سوریه و عراق شبیه به شمشیر دو لبه ای می ماند که خود آنها را نیز تهدید می کند. زمانی که تروریست های داعش به اقلیم کردستان حمله کردند، ارتش آمریکا مداخله کرد، هدف از این اقدام نیز نشان دادن حمایت این کشور از کردستان عراق است. در حال حاضر تلاش هایی برای تجزیه عراق انجام می گیرد از جمله این که با ایجاد اتحاد بین کردهای عراق و پ ک ک ترکیه به دنبال تشکیل یک کشور کرد هستند، اما گذشت زمان نشان می دهد که این نقشه هم عملی نخواهد شد.   

نگرانی اصلی آمریکا و همپیمانانش این است که تروریست های داعش پس از فعالیت در منطقه به کشورهای خود بازگردند. آنها از اقدامات احتمالی هزاران تروریست که دستشان به خون آلوده است، در کشورهای خود وحشت دارند از این رو برای نابودی آنها در عراق و سوریه به دنبال فرمول جدیدی هستند. این کشورها باید از این وضعیت درس گرفته و به حمایت از گروه های تروریستی خاتمه دهند. متاسفانه این گروه ها به نام اسلام بزرگترین ضربه را به اسلام می زنند.

برخی بر این باورند که آمریکا و همپیمانانش می خواهند بخشی از عراق و سوریه را اشغال کرده و نقشه منطقه را تغییر دهند، نظر شما چیست؟

گمان نمی کنم این مسئله واقعیت داشته باشد، زیرا آمریکا در حال شکست خوردن در جبهه های مختلف و ضعیف تر شدن است. آمریکا با اقتصاد بحران زده خود اعتبارش را در جهان از دست داده و این روند در آینده ادامه خواهد داشت. با این تفاسیر آمریکایی که اعتبار سیاسی خود را نیز از دست داده نمی تواند چنین پروژه های بزرگی را با کمک پیمانکاران نظامی به انجام برساند. آمریکایی که با ارتش خود نتوانسته چنین نقشه ای را اجرایی کند با گروه "چهل دزد" می تواند؟ دیگر دوران تجزیه کردن منطقه به سر رسیده است. اکنون زمان برابری و اتحاد است و چنین سیاستی به نتیجه می رسد، آنچه که در سوریه رخ داد به وضوح این واقعیت را نشان داد.

قدرت و توان برای تغییر دادن نقشه ضروری است، اما تا کنون چنین قدرتی در غرب دیده نشد. آمریکا دیگر توان مداخله در امور دیگر کشورها را ندارد. از سوی دیگر جهان شاهد ظهور قدرت های جدید است، روسیه، چین، ایران و دیگر کشورهای مستقل به سرعت در حال رشد هستند و هماهنگ با یکدیگر خواهان توقف چنین اقداماتی هستند. این امر در سوریه نیز مشاهده شد. کمک های روسیه، چین و ایران در این موضوع فراموش شدنی نیست. این حمایت بزرگ موجب ایستادگی مردم و دولت سوریه شد که به نوبه خود موفقیتی بزرگ به شمار می آید. علاوه بر این تمام دنیا برای مقابله با امپریالیزم به پا خاسته است. دوران تعیین خطوط مرزی توسط اروپا نیز به سر رسیده است. آنها در سال 1918 این کار را کردند، در آن زمان هم به سختی موفق به انجام این کار شدند. اکنون که دیگر توانایی چنین اقدامی را ندارند.  

پس از قتل عام مردم سوریه به دست تروریست ها توسط سلاح های شیمیایی، غربی ها دم از حمله نظامی به سوریه زدند، اما چه شد؟ آیا توانستند این کار را بکنند؟ خیر. این طرح بی نتیجه ماند. سپس طرح های دیگری را نیز امتحان کردند اما فرصتی بهتر از این پیدا نشد. کشورهای منطقه دیگر به غرب این فرصت را نمی دهد. آمریکا بار دیگر به دنبال حضور در منطقه است و می کوشد این کار را با استفاده از گروه هایی مانند داعش انجام دهد. به بیان دیگر داعش آلت دست آمریکا است با این حال کارایی ندارد.

مداخله نظامی در منطقه چه آثاری بر کشورهای منطقه از جمله ایران و ترکیه دارد؟

هر گونه مداخله در منطقه به زیان ایران و ترکیه خواهد بود. در منطقه به اندازه کافی چالش وجود دارد. این اقدام موجب می شود چالش ها به حد غیرقابل حلی برسد. ایران به عنوان یکی از باثبات ترین کشورهای منطقه نباید اجازه وقوع چنین رویدادی را بدهد. متاسفانه حزب حاکم ترکیه به همکاری با آمریکا و گسترش تنش ها ادامه می دهد. این مسئله موجب ناخرسندی مردم ترکیه شده است و زیان آن را نیز متحمل می شود. آنها خواهان بازگشت آرامش به منطقه هستند، از این رو دولت ترکیه باید در سیاست خود بازنگری کند.

منطقه خاورمیانه تا کنون دشواری های زیادی را شاهد بوده است. تداوم این دشواری ها دیگر به سود منطقه نیست. اگر ایران و ترکیه نیز به سمت بی ثباتی بروند، منطقه به واقع رو به نابودی می رود. امپریالیزم به دنبال این هدف است. با اقدامات به موقع و موثر نباید اجازه داد چنین طرحی عملی شود. اکنون وقت واکنش منفعلانه نیست. موضع گیری قاطعانه ایران بسیار مهم است. البته در ترکیه نیز یک جبهه ضد امپریالیزم وجود دارد و اجازه نمی دهد چنین طرح هایی به واقعیت بپیوندد. دشمنان برای بر هم زدن منطقه از مسئله کردها بهره می گیرند، این مسئله نیز باید به شکلی هماهنگ حل و فصل شود، کردها نیز از این سیاست ها ضربه دیده اند و اکنون دیگر موضوع استقلال در بینشان کمرنگ شده است. دولت ترکیه با درک این موضوع خواهان بازگشت فرزندان وطن از ارتفاعات به دامان جامعه است. این اتفاقات یک پیام ویژه برای ما دارد. مسائلی از این دست، وسیله ای در دست امپریالیزم برای مداخله در منطقه است و اگر این مسائل حل شود، بهانه ای برای مداخله وجود ندارد. 

----------------------------

مصاحبه: پیمان یزدانی

کد N479181

وبگردی