آفتاب
/گزارش/

نگاه غمگین کشاورزان منوجانی به درختان لیموترش

نگاه غمگین کشاورزان منوجانی به درختان لیموترش

‌هر چند درختان لیموترش با زیبایی مثال‌زدنی خودنمایی می‌کنند و بوی عطر لیموترش باغ‌ها را فرا گرفته اما در شهرستانی که سالیان متمادی یکی از قطب‌های اصلی تولید لیموترش در جنوب شرق کشور بود، خبری از برداشت پررونق سال‌های گذشته نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی کویر، کشاورزان جنوب کرمان در حالی به برداشت لیموترش از باغ‌ها و مزارع خود پرداخته‌اند که خشکسالی‌ها و آفت جاروک تأثیر زیادی در کاهش میزان محصول آنها داشته است.

«ایوب فلاحی»، فرماندار منوجان می‌گوید: در شرایطی که شغل بیشتر مردم این شهرستان کشاورزی است، هم‌اکنون کمبود منابع آبی در شهرستان منوجان بسیاری از تولیدات کشاورزی را تهدید می‌کند.

وی می‌افزاید: شهرستان منوجان یکی از مهم‌ترین شهرستان‌های استان کرمان در تولید لیموترش است اما تقریباً 4 سال آفت «جاروی جادوگر» به باغ‌های لیمو این شهرستان حمله کرده است و هم‌اکنون سطح زیرکشت باغ‌های لیمو در این شهرستان به زیر 5 هکتار رسیده است.

فرماندار منوجان می‌گوید: پیش از شیوع این آفت، در سطح بیش از 12 هکتار لیموترش در منوجان به عمل می‌آمد و در سال‌های گذشته در فصل برداشت لیموترش، روزانه 100 کامیون از مناطقی چون نودژ، کندر و دیگر روستاهای شهرستان منوجان بارگیری و به دیگر نقاط کشور ارسال می‌شد اما امسال بر اثر خشکیدگی درختان لیمو، حتی روزانه یک کامیون بار از مناطق یاد شده بارگیری نشده است.

«صادق حسین‌زاده»، معاون جهاد کشاورزی منوجان نیز می‌گوید: شهرستان‌های جنوبی کرمان که به‌واسطه شرایط اقلیمی مناسب و منحصر به فرد خود نقش بسزایی در تولید و عرضه‌ی انواع مرکبات به‌ویژه لیموترش در کشور داشتند، متأسفانه با شیوع بیماری جاروک با کاهش مقادیر زیادی از محصولات روبه‌رو هستند و می‌توان گفت بسیاری از باغ‌های این دو شهرستان رو به نابودی کامل گذاشته‌اند.

وی ادامه می‌دهد: سطح زیر کشت لیمو ترش در مقایسه با مدت مشابه پارسال، از 2500 به 1000 هکتار کاهش یافته است.

معاون جهاد کشاورزی منوجان با بیان اینکه به علت خشکسالی و بیماری جاروک بسیاری از باغ‌ها از بین رفته است، می‌افزاید: برداشت لیمو ترش از 1000 هکتار باغ‌های شهرستان منوجان در جنوب استان کرمان آغاز شده است.

حسین‌زاده ادامه می‌دهد: پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار 20 تن محصول برداشت و در مجموع تا پایان فصل برداشت 20 هزار تن لیموترش برداشت و در بازارهای مصرف داخل کشورعرضه شود.

وی می‌افزاید: برداشت لیموترش تا پایان شهریور ادامه دارد.

معاون جهاد کشاورزی منوجان قیمت خرید هر کیلوگرم محصول لیموترش از کشاورز را 25 هزار ریال اعلام و می‌گوید: مجموع درآمد سالانه باغداران ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

حسین‌زاده می‌افزاید: محصول لیموترش تولیدی باغ‌های منوجان بیشتر روانه‌ی میادین میوه و تره‌بار استان‌های تهران، خراسان‌رضوی، اصفهان و یزد می‌شود.

وی می‌گوید: برداشت سه ماه محصول لیموترش به طور تقریبی برای 5000 نفر در روز اشتغالزایی موقت یا فصلی ایجاد می‌کند.

و اما «بهادری»، کشاورز منوجانی که بیش از 40 سال است در اراضی کشاورزی در شهرستان کهنوج به کشت لیمو و دیگر مرکبات مشغول است، به ایسنا می‌گوید: در سال‌های اخیر کشاورزان بعلت خشکسالی‌های متمادی و آفت جاروک جادوگر در باغ‌های لیمو متحمل خسارت‌های غیر قابل جبران شده‌اند.

وی می‌افزاید: لیمو یک محصول استراتژیک در جنوب کشور است که طی سال‌های طولانی بخش عمده‌ای از اقتصاد کشاورزان را به خود اختصاص داده بود.

بهادری می‌گوید: آفات و پدیده‌ی خشکسالی شوک شدیدی را به اقتصاد مردم این مناطق وارد کرده است.

این کشاورز منوجانی می‌گوید: اغلب مردم شهرستان‌های کهنوج و جیرفت از راه کشاورزی امرار معاش می‌کنند، در سال‌های اخیر آفت جاروک 90 درصد باغ‌ها را نابود کرده با روند موجود رغبتی نسبت به ادامه‌ی کشت و فعالیت در باغ‌های لیموترش نداریم‌.

وی می‌افزاید: مجبور به فروش محصول با پائین‌ترین قیمت ممکن هستیم، درآمد سالانه‌ی باغداران پس از مواجهه با آفت جاروک جادوگر و خشکسالی کاهش محسوسی داشته طوری‌که این مقدار حتی کفاف پرداخت اقساط وام‌های دریافت شده توسط کشاورزان برای برقی کردن و آبیاری تحت فشار باغ‌ها را هم نمی‌دهد.

گزارش از: «فرزانه لشکری»، خبرنگار ایسنای منطقه‌ی کویر

انتهای پیام

کد N479145

وبگردی