آفتاب

تشخیص مالاریا با میدان‌های مغناطیسی

تشخیص مالاریا با میدان‌های مغناطیسی

تیم تحقیقاتی «اتحاد تحقیقات و فناوری ام‌آی‌تی-سنگاپور» شیوه جدیدی را برای تشخیص بیماری مالاریا با استفاده از میدان‌های مغناطیسی ارائه داده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان حاضر در اتحاد SMART روشی را با استفاده از سیستم «ام‌آر‌آر» (MRR) برای شناسایی نوعی محصول اتلافی انگل مالاریا در خون بیماران مبتلا طراحی کرده‌اند.

سیستم جدید ماده اتلافی انگل به نام «هموزوئین» را شناسایی می‌کند. زمانی که انگل‌ها گلبول‌های قرمز خون را آلوده می‌کنند، از هموگلوبین غنی از ماده مغذی سلول تغذیه می‌کنند. با تجزیه‌شدن هموگلوبین توسط انگل، آهن آزاد می‌شود (که ‌می‌تواند سمی باشد) و این انگل آهن را به هموزوئین (یک بلور ضعیف پارامغناطیسی) تبدیل می‌کند.

این بلورها در چرخش‌های مغناطیسی عادی اتم‌های هیدروژن مداخله می‌کنند. زمانی که اتم‌های هیدروژن در معرض میدان مغناطیسی قوی قرار می‌گیرند، در یک جهت صف‌آرایی می‌کنند و زمانی که میدان کوچک‌تری ثانویه‌ای در اتم‌ها مداخله می‌کند، همگی جهت چرخش خود را تغییر می‌دهند. با این حال هنگامی که ذره مغناطیسی دیگری مانند هموزوئین حضور دارد، این هماهنگی مختل می‌شود و هر چه ذرات مغناطیسی بیشتری حاضر باشند، هماهنگی نیز سریع‌تر مختل می‌شود.

دانشمندان به دنبال این بودند که چگونه رزونانس مغناطیسی هسته‌ای اتم‌های هیدروژن تحت تاثیر نزدیک‌بودن دیگر ذرات مغناطیسی دیگر مانند هموزوئین تولیدشده توسط انگل مالاریا قرار می‌گیرد. برای رسیدن به این هدف آن‌ها از آهنربای 0.5 تسلا استفاده کردند که از آهنرباهای دو و سه تسلای موردکاربرد در تصویربرداری ام آر آی ارزان‌تر و قوی‌تر است.

در این مطالعه، تیم علمی با استفاده از سیستم «ام‌آر‌ار» خطرناک‌ترین شکل انگل مالاریا به نام Plasmodium falciparum را در گلبول‌های خون آزمایشگاهی شناسایی کردند. آن‌ها همچنین این انگل را در گلبول‌های قرمز موش‌های آلوده به Plasmodium مشاهده کردند.

جزئیات این مطالعه در مجله Nature Medicine منتشر شده است.

انتهای پیام

کد N479078

وبگردی