آفتاب

قشقاوی: تحریم های جدید، استمرار سیاست های شکست خورده قبلی آمریکا در قبال ایران است

قشقاوی: تحریم های جدید، استمرار سیاست های شکست خورده قبلی آمریکا در قبال ایران است

تهران - ایرنا - معاون وزیر امور خارجه در امور کنسولی، مجلس و ایرانیان خارج از کشور، تحریم های جدید آمریکا را اعتمادسوز و استمرار سیاست های شکست خورده قبلی آمریکایی ها در قبال ایران برشمرد.

به گزارش ایرنا از دفتر معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان خارج از کشور وزارت امور خارجه «حسن قشقاوی»روز دوشنبه در اردوی بسیج خواهران سراسر کشور در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان در خصوص افزایش تحریم های اخیر آمریکا گفت: ما چه تحریم های جدید آمریکا را مغایر با روح یا متن توافق ژنو بدانیم و یا آن را ناشی از فشارهای داخلی آمریکا و یا تست و آزمون سیاست های مقامات جمهوری اسلامی ایران تلقی کنیم، تردیدی نیست که این اقدام مقامات آمریکایی در آستانه مذاکرات دوجانبه و یا چند جانبه 1+5 با ایران در شهریور ماه، اعتمادسوز و آشکارا استمرار سیاست های شکست خورده قبلی آمریکایی ها در قبال ایران تلقی خواهد شد.

وی با اشاره به عدم تباین نگاه ایدئولوژیک در سیاست خارجی و حفظ منافع ملی گفت: تجربه تاریخی نشان می دهد که هرگاه نگاه ایدئولوژیک در خدمت حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ایران قرار گرفت از تجزیه و متلاشی شدن کشور جلوگیری به عمل آمد و هرگاه گرایش دینی قوا تضعیف شد، استقلال و تمامیت ارضی در معرض خطر جدی قرار گرفت؛چنانچه در عصر صفویه تضعیف قزلباش ها و در عصر قاجار و جنگ های ایران و روس، تضعیف عملی فتوای عالم ربانی محمد مجاهد، به وضوح در تضعیف حاکمیت و انعقاد قراردادهای ننگین، تاثیرگذار بوده است و بر عکس در هشت سال دفاع مقدس و فعالیت های هسته ای، پایمردی رزمندگان، ایثارگران و شهدای ما علت اصلی کسب موفقیت های پی در پی بوده است.

قشقاوی تصریح کرد: هم اینک نیز پیگیری سیاست های مبتنی بر اصول و ارزش های پایدار در کنار نگاه کاملا واقع بینانه به تحولات منطقه و جهان برای ما یک دیپلماسی موفق با دستاوردهای مشخصی را در عرصه منطقه ای و حتی جهانی به وجود آورده است.

وی اضافه کرد: آیا امروز کسی هست که واقع بینی و توفیقات سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در عرصه خاورمیانه، در کمک به مردم مظلوم فلسطین، جلوگیری از فروپاشی حاکمیت و تمامیت ارضی در سوریه، عراق و لبنان را انکار کند؟ آیا استراتژی ما در قبال جریان های تروریستی نظیر داعش و سایر افراط گرایان در سال های اخیر صحیح بوده است یا راهبرد مخالفان سیاست های منطقه ای ما؟ این روزها کدام مسئولان دیپلماسی کشور به اشتباهات خود اعتراف می کنند؟

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی درباره سفر اخیر «امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه به عربستان سعودی، گفت: این سفر به دعوت رسمی طرف سعودی و با استقبال و برنامه ریزی مطلوب وزارت خارجه این کشور صورت گرفت و مذاکرات به عمل آمده با وزیر خارجه عربستان در فضای کاملا دوستانه و سازنده ای بود.

وی اظهار امیدواری کرد که استمرار این گونه رایزنی ها به نفع روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای باشد.

وی در ادامه افزود: دستگاه دیپلماسی کشور همواره خود را پاسخگوی سوالات و نقدهای پی در پی منتقدان می داند و حضور فعال همکاران ما، در رسانه ها، دانشگاه ها و مراکز علمی و همچنین کمیسیون ها و جلسات مجلس شورای اسلامی بهترین گواه در این خصوص است.

معاون وزیر امور خارجه اضافه کرد: فکر نمی کنم مسایل سیاست خارجی را فقط بتوان با نقد و انتقاد حل و فصل کرد.

وی ادامه داد: مذاکرات هسته ای و شدت تحولات منطقه ای و مسایل گسترده سیاست خارجی نیاز به دریافت اطلاعات سریع و صحیح و ارایه تحلیل های دقیق و به روز دارد، متاسفانه فضای کنونی غالب رسانه های کشور عموما بیان انتقادات و یا صدور بیانیه ها و اعلام مواضع می باشد تا پیشنهادات مشخص و مسوولانه.

قشقاوی خطاب به دانشجویان اظهار داشت: شخصا امیدوارم طرح مکتوب شما را در خصوص موضوعاتی چون «طرح تقویت دیپلماسی عمومی»، «طرح کاهش فضای ایران هراسی و شیعه هراسی»، «طرح نحوه همکاری و تعامل سازنده منطقه ای»، «طرح مقابله با ترویسم» در عرصه همکاری های منطقه ای و بین المللی را دریافت کنم.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که راه عزت کشور را نه در مذاکرات بلکه در عمل به رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص اجرای اقتصاد مقاومتی نامید، عنوان کرد: قطعا پایه اساسی تقویت اقتصاد ملی در عمل به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و تحقق اقتصاد مقاومتی است؛ اما این امر مستلزم اصلاح فرهنگ اقتصادی در سال فرهنگ و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی است؛ فرهنگی که عمیقا به تقویت بخش خصوصی اعتقاد داشته باشد، فرق محسوسی بین «سرمایه گذار» و «سرمایه بر» بگذارد، بین «کارآفرین مولد» و «غیر کارآفرینی دلال» بگذارد عمیقا به جذب یک هزار میلیارد دلار سرمایه ایرانیان مقیم خارج معتقد باشد، این تفکیک ها را ساختار بانکی و مالیاتی ما باید معتقد بوده و اعمال کند؛ در ضمن باید فرهنگی در اقتصاد داشته باشیم که همه سرمایه داران را از خود بدانیم.

سیام(1)**9189**1856
کد N478936

وبگردی