آفتاب

خلیج تایمز: نوبت اوباماست که با رویکردی سازنده با ایران وارد تعامل شود

خلیج تایمز: نوبت اوباماست که با رویکردی سازنده با ایران وارد تعامل شود

روزنامه خلیج تایمز در گزارشی با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران نوشت: این تحریم‌ها به معنای واقعی کلمه به ابزاری برای ایجاد اختلال در عادی‌سازی روابط میان ایران و آمریکا تبدیل شده‌اند در حالی که ایران و گروه 1+5 در یک سال گذشته تلاش کرده‌اند تا به یک دیدگاه مشترک در خصوص برنامه هسته‌ای ایران برسند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه عربی خلیج تایمز در گزارش خود نوشت: پازل تحریم‌ها به معنای واقعی کلمه نقش یک مانع در روند عادی سازی روابط میان ایران و آمریکا را بازی می‌کند. به لحاظ قانونی ضرورت این مسأله که کنگره سعی می‌کند تا زمان دستیابی به یک توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران فشارها علیه ایران را حفظ کند به قیمت حسن نیتی تمام شده است که در طول دو سال گذشته طرف‌های مذاکره کننده از خود نشان داده‌اند.

واشنگتن روز جمعه اعلام کرد: تحریم‌هایی جدید علیه ایران صادر کرده است که به طور مستقیم 25 شرکت، موسسه مالی و شخصیت را که با پروژه‌های مختلف در بخش انرژی با ایران همکاری دارند تحت تأثیر قرار می‌دهد. این دلیلی است که باعث شد حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران روز یک‌شنبه این اقدام آمریکا را کاری زشت بخواند و حقانیت آن را زیر سوال ببرد.

حسن روحانی در این باره گفت: اگر خواسته‌های غیرواقع‌بینانه در این خصوص مطرح نشود و طرف مقابل وفاداری‌اش را نشان دهد ما می‌توانیم به یک توافق نهایی برسیم.

خلیج تایمز در ادامه نوشت: این همان چیزی است که مذاکرات هسته‌ای به آن نیاز دارد و گروه 1+5 بدون اخلال و پیش شرط باید به آن ادامه دهد.

این روزنامه عربی افزود: دولت آمریکا با توجه به این‌که هر دو کشور به علاوه اتحادیه اروپا راه طولانی را برای از بین بردن اختلافات و پیدا کردن یک درک مشترک که در اواخر نوامبر سال گذشته حاصل شد پیموده‌اند نباید دست به چنین اقدامی می‌زد. علاوه بر این، این تصمیم دولت آمریکا خلاف اظهارات پیشین باراک اوباما، رییس‌جمهور این کشور است که گفته بود با هر گونه اعمال تحریم‌های جدید تا زمانی که مذاکرات به یک نتیجه منطقی برسد مخالفت خواهد کرد. به نظر می‌آید کاخ سفید نه تنها از سوی کنگره بلکه از سوی گروه‌های فشار دیگری در داخل و خارج از پنتاگون تحت فشار قرار دارد که در مواجهه با ایران از یک دریچه مشترک نگاه نمی‌کند.

هم‌چنین این یک نشانه مثبت است که رییس‌جمهور ایران در سخنان خود تأکید کرد مذاکرات هسته‌ای را با آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی ادامه می‌دهد. چیزی که در این‌جا مورد نیاز است این است که این کشورها از دستاوردهای‌شان در ژنو و وین استفاده کنند و مذاکرات را به گونه‌ای طراحی کنند که موجب عمیق‌تر شدن بی‌اعتمادی میان طرف‌های مذاکره کننده نشود.

خلیج تایمز در پایان آورده است: قطار مذاکرات در شرایطی که مقامات هر دو کشور فرصت داشتند تا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در ماه جاری با یکدیگر تعامل برقرار کنند، وارد برهه بدی شده است اما این پروسه که از تماس تلفنی اوباما به رییس‌جمهور ایران شروع شد باید ادامه پیدا کند. اکنون نوبت رییس‌جمهور آمریکا است که تا با رویکردی سازنده با ایران وارد تعامل شود.

انتهای پیام

کد N478873

وبگردی