آفتاب

40 درصد گوگرد کشور در پالایشگاه خانگیران سرخس تولید می شود

40 درصد گوگرد کشور در پالایشگاه خانگیران سرخس تولید می شود

مشهد - ایرنا - سرپرست اداره بهره برداری شرکت پالایشگاه شهید هاشمی نژاد خانگیران سرخس گفت: 35 تا 40 درصد گوگرد تولیدی در ایران توسط این پالایشگاه تولید و صادر می شود.

مهندس ˈیحیی فیضیˈ روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این پالایشگاه علاوه بر پنج واحد تصفیه گاز دارای چهار واحد بازیافت گوگرد است که ظرفیت تولید دو هزار و 400 تن گوگرد را دارند.

وی گفت: هم اینک از محل ورود گازهای اسیدی حاصل از تصفیه ˈگاز ترشˈ به این چهار واحد بطور متوسط روزانه 650 تا 700 تن گوگرد تولید می شود.

سرپرست اداره بهره برداری شرکت پالایشگاه شهید هاشمی نژاد درجه خلوص این گوگرد را در بالاترین سطح بین المللی آن یعنی 99،99 درصد عنوان و بیان کرد: این پالایشگاه در واقع بزرگترین واحد تولید گوگرد در ایران می باشد که در سطح بازارهای بین المللی نیز شناخته شده است.

وی افزود: طی سالهای اخیر قیمت این محصول از حدود 80 دلار در هر تن تا 700 دلار برای این مجموعه درآمد داشته لذا بخشی از نیازهای ارزی پالایشگاه را تامین کرده و می کند.

مهندس فیضی گفت: درآمد پارسال شرکت پالایشگاه شهید هاشمی نژاد خانگیران سرخس از محل فروش گوگرد حدود سه هزار میلیارد ریال بود و برای آنکه کل بودجه پالایشگاه را فقط از طریق تولید و فروش گوگرد تامین کنیم این مجموعه به صورت شبانه روزی کار کرده است.

وی افزود: از کل گوگرد تولیدی فقط 25 درصد آن به مصارف داخلی می رسد لذا عمده این محصول یعنی حدود 500 هزار تن آن از طریق واگن و تریلر به بندرعباس حمل و صادر می شود.

سرپرست اداره بهره برداری شرکت پالایشگاه شهید هاشمی نژاد با اشاره به اینکه خط ریلی تا این پالایشگاه کشیده شده است گفت: روزانه دو هزار تن گوگرد از این طریق حمل و به بندرعباس ارسال می شود.

وی در ادامه اظهارداشت: این شرکت به عنوان یک پروژه زیست محیطی و سهولت در امر حمل و نقل و صادرات گوگرد و نیز تولید گوگرد بنتونیتی(90 درصد گوگرد و 10 درصد خاک بنتونیت) برای مصارف کشاورزی اقدام به ساخت واحد دانه بندی گوگرد نمود.

وی افزود: این واحد امکان تولید همزمان 750 تن گوگرد دانه بندی شده و یا 600 تن کود گوگردی دارد.

ˈشرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژادˈ واقع در 180 کیلومتری شمال شرق مشهد

تولیدکننده گاز طبیعی، گوگرد، مایعات گازی و محصولات واحد تقطیر از مخازن گازی منطقه خانگیران شامل سه مخزن گاز شیرین و یک مخزن گاز ترش است.

عملیات اجرایی پالایشگاه گاز خانگیران در سال 1354 آغاز و در سال 1357 به دلیل تقارن با پیروزی انقلاب اسلامی متوقف و در نهایت با یک وقفه سه ساله در ایام الله دهه مبارک فجر سال 1362 با حضور حضرت آیت الله خامنه ای به عنوان رییس جمهور وقت آغاز شد.

سابقه اکتشاف گاز در منطقه خانگیران واقع در شمال شرق خراسان رضوی به سال 1331 و فعالیت نخستین چاه گاز شیرین آن به سال 1341 باز می گردد.

2713/660 / 1539
کد N478868

وبگردی