آفتاب

تداوم اختلاف در میان چپ‌گرایان فرانسه

تداوم اختلاف در میان چپ‌گرایان فرانسه

اختلافات حزب حاکم سوسیالیست فرانسه که چند روز پیش باعث تغییر مقامات دولت این کشور شد همچنان ادامه دارد و اعضای جناح چپ عنوان کردند که نخست‌وزیر این کشور به سبک تونی‌بلر در حال نزدیک شدن به راست‌گرایان است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، حزب سوسیالیست فرانسه متعلق به فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری این کشور که روز یکشبنه به منظور تدوین راهبردی برای سال آینده نشستی برگزار کرد نشان داد دستخوش بحرانی است که به نوبه خود بازتاب بحران در کل عرصه سیاست فرانسه است.

فرانسه اکنون با نرخ رشد اقتصادی پایین و بیکاری فزاینده روبرو است که سبب از بین رفتن محبوبیت رهبر این کشور شده است.

نزدیک به 40 قانونگذار سوسیالیست با آرنو مونتبورگ، وزیر اقتصاد سابق این کشور همراه شدند تا از گرایش دولت به سوی عرصه میانه‌روی در سیاست فرانسه و سیاست‌های اقتصادی انتقاد کنند.

اخیراً مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه به‌دلیل اعلام شیفتگی خود به شرکت‌های بزرگ در فرانسه طی یک سخنرانی که از نظر سوسیالیست‌ها بیش از حد راست‌گرایانه بود، هدف انتقادات گسترده قرار گرفت.

لوران بومل، قانونگذار سوسیالیست فرانسه عنوان کرد که این سخنرانی رونوشتی از سخنرانی‌های تونی بلر در زمان نخست‌وزیری در انگلیس بود که طی آن‌ها حزب کارگر را به عنوان یک حزب چپ‌گرا به سمت دستور کار میانه‌روی و حامی تجارت برد.

بومل تاکید کرد: این سخنرانی نشان‌دهنده جدایی ایدئولوژیک از هرآنچه که ما چندین دهه در جناح چپ به آن اعتقاد داشتیم بود.

آنچه که خشم چپ‌گرایان فرانسه را بیشتر کرده این حقیقت است که شخصی که جایگزین مونتبورگ چپ‌گرا در مقام وزیر اقتصاد شده، امانوئل ماکرون، یک بانکدار سابق روچیلد است.

هنگامی که در ماه سپتامبر یا اکتبر مانوئل والس برنامه اشتغال خود را موسوم به "معاهده مسئولیت‌پذیری" مطرح کند حساسیت‌ها بیشتر می‌شود. این معاهده قرار است مالیات اصناف را به ازای اشتغال‌زایی کاهش دهد و قرار است از سوی پارلمان رای اعتماد دریافت کند.

ناظران معتقدند که احتمال کمی وجود دارد که قانون‌گذاران شورشی علیه مانوئل والس رای دهند زیرا این اقدام انحلال پارلمان فرانسه را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

روز یکشنبه مانوئل والس تلاش کرد تا شورشیان را آرام کرده و به آن‌ها گفت که شیفته سوسیالیست‌ها است.

انتهای پیام

کد N478828

وبگردی