آفتاب

پوروشنکو روسیه را به تجاوز آشکار به اوکراین متهم کرد

پوروشنکو روسیه را به تجاوز آشکار به اوکراین متهم کرد

تهران - ایرنا - ˈپترو پوروشنکوˈ رییس جمهوری اوکراین روز دوشنبه روسیه را به ˈتجاوز مستقیم و آشکارˈ علیه کشورش متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کی یف و مسکو، پوروشنکو گفت که این مساله اساسا توازن در میدان نبرد را تغییر داده است.

پوروشنکو ادامه داد: پرسنل عالی رتبه نیروهای مسلح اوکراین تغییر خواهند کرد. سربازان اوکراینی با پیشروی جدید جدایی طلبان هوادار روسیه به جنوب این کشور، پست هایشان را ترک کردند. متحدان غربی اوکراین می گویند، پیشروی جدایی طلبان از حمایت ستون زرهی روسیه برخوردار بوده است.

همچنین ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه که روز گذشته (یکشنبه) خواستار مذاکرات فوری در مورد استقلال مناطق جنوبی و شرقی اوکراین شد، رهبری کی یف را به خودداری از شرکت در مذاکرات سیاسی مستقیم با جدایی طلبان هوادار مسکو متهم کرد.

اوکراین تا هفته گذشته به سرکوب شورش چهار ماهه در شرق این کشور نزدیک شده بود، اما شورشیان جبهه جدیدی را به سمت جنوب باز و به شهر ˈماریوپلˈ پیشروی کردند.

پوروشنکو همچنین تاکید کرد که کی یف بر این باور است که نیروهای روس به جدایی طلبان در تغییر مسیر جنگ کمک می کنند.

وی که در آکادمی ارتش کی یف سخنرانی می کرد، افزود: تجاوز مستقیم و آشکاری علیه اوکراین از یک کشور همسایه آغاز شده و این مساله، اوضاع در منطقه جنگی را به نحوی اساسی تغییر داده است.

براساس این گزارش، اروپا و آمریکا اعمال تحریم های اقتصادی بیشتری را به منظور جلوگیری از آنچه دخالت نظامی مستقیم روسیه در جنگ اوکراین عنوان می کنند، در دستور کار دارند.

آمریکا و اتحادیه اروپا در ابتدا تحریم هایی را علیه روسیه پس از ضمیمه کردن شبه جزیره کریمه اوکراین به خاک خود اعمال کردند و در پی سقوط یک فروند هواپیمای مالزیایی بر فراز اوکراین، صنایع نفت، دفاعی و مالی مسکو را هدف تحریم قرار دادند.

روسیه نیز این اقدام را با تحریم واردات اکثر مواد غذایی غرب و تعطیلی رستوران های مک دونالد در این کشور پاسخ داد، اما تاکنون عرضه انرژی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحت تاثیر این روند قرار نگرفته است.

رسانام**9109**1144**1010
کد N478667

وبگردی