آفتاب

مخالفت چین با افزایش تحریم‌ها علیه روسیه

مخالفت چین با افزایش تحریم‌ها علیه روسیه

دولت چین با تحریم‌های اضافی علیه روسیه که در جریان محکوم کردن مسکو در ارسال نیرو به کشور اوکراین توسط اتحادیه اروپا و آمریکا اعمال شد، مخالفت کرد و گفت: تلاش اتحادیه اروپا برای افزایش اقدامات بیشتر علیه روسیه تنها بحران را پیچیده‌تر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،‌ به نقل از خبرگزاری رویترز، اتحادیه اروپا روز یکشنبه روسیه را با تحریم‌های جدید اقتصادی تهدید کرد اما زمان اجرای این تصمیم شدید که توسط سران کشورهای این اتحادیه در نشست بروکسل گرفته شد، نامشخص است.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: تنها راه حل این بحران راه حل سیاسی است و تحریم‌ها هیچ کمکی به حل این بحران نمی کند. بلکه تنها ممکن است مسائل بیشتر و پیچیده‌تری را ایجاد کند.

چین تاکنتون نسبت به بحران موجود در اوکراین واکش محتاطانه‌ای داشته است. دولت چین نه تمایل دارد متحد اصلی خود روسیه را از دست بدهد و نه مستقیما درباره رفراندوم الحاق کامل کریمه به روسیه اظهار نظر کند؛ چرا که دولت چین با شرایط مشابهی در مناطق مختلفی از این کشور مانند تبت مواجه بوده است.

با این حال دولت چین همچنین اعلام کرده، این کشور تمایل دارد تا همکاری‌های دوستانه خود با اوکراین را گسترش دهد و به استقلال این جمهوری شوروی سابق تمامیت ارضی آن و حاکمیت آن احترام می‌گذارد.

چین به عنوان عضو دائمی شورای امنیت ملی سازمان ملل از قدرت وتوی خود بارها برای وضع یا عدم وضع تحریم‌ها استفاده کرده است.

با تمام این اوصاف سخنگوی وزارت خارجه چین از تمام گروه‌ها خواسته تا ضمن حفظ آرامش خود از اقداماتی که موجب افزایش تنش‌ها می‌شوند خودداری کنند.

بحران اوکراین 9 ماه پیش زمانی که ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری سابق این کشور تجارت آزاد با اتحادیه اروپا را رد کرد و موجب خشم عمومی علیه او و سرنگونی‌اش شد، آغاز گردید.

انتهای پیام

کد N478461

وبگردی