آفتاب

باندهای قاچاق علت اصلی ممنوعیت پیوند اعضای اتباع بیگانه

باندهای قاچاق علت اصلی ممنوعیت پیوند اعضای اتباع بیگانه

تهران - ایرنا - رئیس اداره پیوند و بیماران خاص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از شناسایی 12 باند قاچاق پیوند اعضای اتباع بیگانه در کشور خبر داد و گفت: پیدایش باندهای قاچاق،علت اصلی ممنوعیت پیوند اعضای اتباع بیگانه در کشور است.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، « کتایون نجفی زاده» روز دوشنبه در نشست خبری جشن نس که در مرکز تحقیقات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، افزود: قانون پیوند اعضای اتباع بیگانه در سال 87 تصویب شد که اتباع بیگانه طبق آن می توانستند از اهدای عضو هموطن خود در ایران استفاده کنند اما مشکلی در این زمینه ایجاد و باندهای قاچاق تشکیل شد.

وی خاطرنشان کرد: این باندهای پیوند اعضا ، پول های کلان دریافت کرده و مساله پیوند اعضای اتباع بیگانه را به فساد کشیدند بنابراین اولین بحث شورای پیوند اعضا، ممنوعیت پیوند اعضای اتباع بیگانه بود و نتیجه گرفته شد که فعلا پیوند اعضای اتباع بیگانه در کشور به هر نوعی ممنوع شده تا کنترل های لازم در این زمینه ایجاد شود.

رئیس اداره پیوند اعضا و بیماران خاص وزارت بهداشت، تصریح کرد: با این وجود، تیم های اهدای عضو ایران اعلام آمادگی کرده اند که می توانند به کشورهای اطراف بروند تا عمل پیوند آنان را آنجا انجام دهند.

نجفی زاده با اشاره به اینکه تعداد کمی از بیماران مرگ مغزی ، عضو خود را اهدا می کنند، یکی از دلایل این امر را نداشتن شبکه قوی پیوند اعضا در کشور ذکر کرد و گفت: دو دوره آموزشی اهدای عضو پایان شهریور و مهرماه امسال برای تشکیل این شبکه در کشور برگزار می شود.

وی در ادامه به تعریف مرگ مغزی پرداخت و گفت: مرگ مغزی به معنای تخریب سلول های مغزی -به هر علتی- است که موجب ایجاد فشار داخل جمجمه وبسته شدن چهار رگ اصلی مغز شده و برگشت ناپذیر است.

رئیس اداره پیوند و بیماران خاص وزارت بهداشت، افزود: مرگ مغزی با کما فرق دارد ؛ در کما سلول های مغزی هستند اما عملکرد آنان تغییر کرده اما در مرگ مغزی سلول ها متلاشی شده و از شکاف های ایجاد شده، بیرون می ریزد و مغز تبدیل به یک ماده بی شکل می شود.

مرگ مغزی برای بیماران نیازمند پیوند اعضا یک موهبت الهی است زیرا اگر فردی نیاز به پیوند قلب دارد نمی توانیم قلب یک فرد زنده را به او پیوند بزنیم.

نجفی زاده ادامه داد: در مرگ مغزی ، قلب بدن را فریب می دهیم به آن معنا که با تنفس مصنوعی ، تپش قلب ادامه پیدا می کند اما این تپش حداکثر 14 روز ادامه یافته و هر چه زمان می گذرد ، اعضای فرد مرده به سمت فاسد شدن می رود زیرا مواد سمی داخل مغز به بدن منتشر می شود.

وی تاکید کرد: جامعه مدیون خانواده هایی است که در زمان سخت مرگ مغزی عزیزان خود ، تصمیم بزرگ اهدای عضو را می گیرند.



**برگزاری جشن نفس

رئیس اداره پیوند و بیماران خاص وزارت بهداشت، گفت: جشن نفس به منظور تقدیر از خانواده های بیماران مرگ مغزی اهداکننده عضو و ترویج و ارتقای این فرهنگ از 11 سال پیش در بیمارستان مسیح دانشوری برگزار می شود اما امسال با کمک وزارت بهداشت به صورت کشوری برگزار خواهد شد.

نجفی زاده افزود: جشن نفس سیزدهم شهریورماه امسال از هشت تا 12 شب در برج میلاد تهران برگزار می شود.

وی با بیان اینکه خانواده های اهداکننده عضو بیماران مرگ مغزی هیچ پولی دریافت نمی کنند ، گفت: قبلا این خانواده ها ، هزینه های بیمارستان را پرداخت می کردند اما قانونی در حال طی کردن مراحل خود است تا هزینه بیمارستان برای اینگونه خانواده ها رایگان شود.

رئیس اداره پیوند و بیماران خاص وزارت بهداشت، یادآور شد: ایران در اهدای عضو بعد از کشورهای اسپانیا و کرواسی ، رتبه سوم جهان را دارد.

نجفی زاده با اشاره به انجام سالانه 500 مورد پیوند کبد در بیمارستان نمازی شیراز ، تصریح کرد: متاسفانه آمار مرگ مغزی در کشور بسیار بالا بوده که اغلب نیز از قشر جوان جامعه هستند و امیدوارم تمهیدات مناسبی اندیشیده شود تا اعضای آنان زیرخاک نرود و اهدا شود.

وی با بیان اینکه بخش ایزوله مناسبی برای بیماران مرگ مغزی نداریم ، گفت: قرار است مدل ایرانی شبکه فراهم آوری و پیوند اعضا در کشور اجرایی شود تا در این طرح کمبود ساختمان و بخش پیوند و فراهم آوری اعضا برطرف شود که این مساله نیاز به کمک خیران دارد.

اجتمام(3)**9185 ** 1418
کد N478439

وبگردی