آفتاب

هشدارآلمان نسبت به تجزیه عراق

هشدارآلمان نسبت به تجزیه عراق

برلین- ایرنا- درحالی که با تصمیم شب گذشته دولت آلمان و تایید نمادین آن در جلسه امروز پارلمان این کشور ارسال سلاح به کردستان عراق و تجهیز مبارزان کرد در مقابل گروه تروریستی داعش وارد مرحله عملیاتی خواهد شد، وزیرخارجه آلمان نسبت به احتمال تجزیه عراق هشدار داد.

به گزارش ایرنا، ˈفرانک والتر اشتاین مایرˈ در پاسخ به سوالات مطرح درخصوص برخی انتقادها به تصمیم آلمان درمورد ارسال سلاح به عراق و تقویت کردها به جای دولت مرکزی در این کشور، نسبت به آنچه ˈاحتمال تجزیه عراق با تشکیل دولت مستقل در کردستان عراقˈ خواند، هشدار داد.

اشتاین مایر با اعلام حمایت دوباره از کمک تسلیحاتی به کردهای عراق در راه مبارزه با تروریست های داعش، گفت: البته این نگرانی هم وجود دارد که تشکیل کردستان مستقل به تجزیه دیگر مناطق عراق از جمله جنوب این کشور و اطراف بصره منجر شود.

وزیر خارجه آلمان در مصاحبه با روزنامه هانوفرشن آلگماینن سایتونگ،افزود: وقوع چنین اتفاقی موجب خواهد شد شاهد نبردهای مرزی جدیدی در مناطق مختلف عراق باشیم که دولت مرکزی عراق را در اداره کل کشور با مشکل مواجه خواهد کرد.

اشتاین مایر همچنین خاطرنشان کرد: این احتمال را هم نباید منتفی بدانیم که سلاح های ارسالی ممکن است به اشتباه در اختیار برخی گروه های دیگر قرار گرفته و برای مقابله با دولت مرکزی این کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی تاکید کرد: برای اینکه از اشتباه در این زمینه بکاهیم، مقدار سلاح های ارسالی به اندازه ای بوده که نیاز ضروری کردها در مقابله با تروریست ها را جبران کند نه اینکه در انبارها برای استفاده های دیگر انباشته شود.

دولت آلمان در جلسه یکشنبه شب خود ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به کردستان عراق به منظور کمک رسانی به کردها در مقابله با گروه تروریستی داعش را تصویب کرد. و این تصمیم دولت قرار است در جلسه امروز ( دوشنبه) پارلمان این کشور به صورت نمادین از سوی نمایندگان نیز مورد تایید قرار گیرد.

ˈآنگلا مرکلˈ صدر اعظم آلمان درحالی امروز با حضور در صحن مجلس از تصمیم دولت برای ارسال سلاح به کردهای عراق دفاع می کند که این تصمیم همچنان با مخالفت هایی از سوی برخی از شخصیت های سیاسی و سران احزاب بویژه مخالفان دولت مواجه است.

فراکسیون سبزها در مجلس آلمان با انتقاد از تصمیم دولت آلمان برای مسلح کردن کردهای عراق در مبارزه با داعش تاکید کرده است رئیس دولت و تعدادی از وزیران نباید به صورت مخفیانه در این باره تصمیم گیری کنند و این اقدام باید با موافقت مجلس صورت گیرد.

ˈکلاودیو روتˈ، معاون رئیس مجلس آلمان از حزب سبزها ،ارسال سلاح به منطقه بحرانی عراق را یک راهبرد غلط ارزیابی کرده و تاکید کرد: به نظر من به اندازه کافی سلاح در عراق وجود دارد.

این نماینده مجلس آلمان در عین حال از مبارزه مسلحانه و قاطع با گروه تروریستی داعش حمایت کرد و گفت برای این منظور یک استراتژِی جامع ضرورت دارد.

ˈگریگور گیزیˈ، رئیس فراکسیون چپ های پارلمان آلمان نیز به عنوان دیگر مخالف ارسال سلاح به عراق، این اقدام دولت را نقض قوانین بین المللی دانسته و معتقد است ارسال سلاح به عراق شرایط این کشور را بسیار دشوارتر خواهد کرد.

حزب چپ های آلمان تصمیم دولت این کشور برای ارسال سلاح به عراق را اقدامی نامناسب و برخلاف قوانین بین المللی دانسته اند.

با این وجود آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان با دفاع از تصمیم دولت برای ارسال سلاح به کردستان عراق برای مقابله با تروریست های داعش، نگرانی از اینکه این سلاح ها به دست گروه های تروریستی بیفتد را بی مورد خواند.

مرکل در مصاحبه با تلویزیون آلمان تاکید کرد: سلاح ها برای اقلیم خودمختار کردستان عراق تامین و ارسال می شود و مطمئنا در اختیار حزب کارگران کردستان موسوم به پ ک ک قرار نخواهد گرفت.

صدراعظم آلمان در ادامه اضافه کرد: برلین اجازه قتل عام و کشتار وسیع در شمال عراق را نخواهد داد و از مبارزه علیه داعش حمایت می کند.

مرکل ضمن اشاره به قانون آلمان در خصوص ممنوعیت صادرات اسلحه به مناطق جنگی و مستثنی شدن این مساله در شرایط و موقعیت های خاص گفت: شرایط عراق این مساله را ایجاب کرده است.

اروپام*5*456*1701**1485** 1583
کد N478208

وبگردی