آفتاب
در آستانه آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه ارایه شد

گزارش مدیران حوزه‌های علمیه برادران و خواهران استان تهران

گزارش مدیران حوزه‌های علمیه برادران و خواهران استان تهران

در آستانه آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین کبیریان و حجت‌الاسلام والمسلمین آقامیری در نشستی خبری به ارائه گزارشی از فعالیت‌های حوزه‌های علمیه برادران و خواهران استان پرداختند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین کبیریان مدیر حوزه‌های علمیه برادران استان تهران در نشست خبری آغاز سال تحصیلی حوزه‌های علمیه استان تهران با بیان این‌که «ما در نظام حوزه علمیه برادران یک شورای عالی حوزه‌های علمیه داریم» اظهار کرد: این شورا برگزاری کل حوزه‌ها را بر عهده دارد و ریاست کل آن به عهده آیت‌الله بوشهری است. در هر استان هم یک شورای حوزه علمیه و یک مدیریت وجود دارد که در تهران آیت‌الله رشاد، حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، حجت‌الاسلام و المسلمین هاشمی، حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی و حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی عضویت این شورا را بر عهده دارند.

وی ادامه داد: در این شورا سیاستگذاری‌هایی انجام می‌شود و معاونت آموزش و پژوهش، تهذیب، تبلیغ طلاب و دانش‌آموختگان را بر عهده دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه برادران استان تهران یادآور شد: حوزه‌های علمیه استان تهران حوزه بسیار فعالی هستند، رشد بسیار خوبی از نظر کمی و کیفی داشته‌اند. تا به این لحظه تعداد مدارس برادران به 60 مدرسه رسیده که این تعداد، تعداد بسیار بی‌نظیری است و امیدواریم به لحاظ کمی و کیفی هم پیشرفت‌هایی داشته باشیم و امیدواریم بتوانیم در درازمدت برنامه‌های بیشتری را در سطح یک، دو و سه و دروس خارج ارائه دهیم.

کبیریان افزود: ما در استان تهران درس خارج مقام معظم رهبری و آملی لاریجانی را تدریس می‌کنیم و در کل 14 درس خارجی ارائه می‌شود. تعداد طلاب ما آنهایی که مشغول به تحصیل هستند افزون بر هزار طلبه هستند و حدود 800 استاد در خدمت طلاب محترم هستند و در سطوح مختلف از سطح یک تا سه گرفته در حال تحصیل می‌باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه برادران استان تهران ادامه داد: ما مدارس سفیران هدایت را داریم که برای هدف تربیت مبلغ تاسیس شده است و مراکز آموزش عالی و تخصصی را نیز در استان تهران داریم که جزو مراکز موفق و تخصصی ما هستند و در رشته‌های حقوق، قضا، تفسیر، اخلاق و فلسفه و شیعه‌شناسی فعالیت بسیار گسترده‌ای دارند.

وی گفت: فعالیت‌هایی که در مرکز مدیریت برادران استان تهران انجام می‌شود بخش‌های آموزشی بسیار زیادی را در دستور کار خود دارد. یکی از بخش‌های آموزشی ما برگزاری چهار دوره المپیاد علمی است که برگزیدگان آن به عنوان نخبگان حوزه‌های علمیه در بخش پژوهشی جشنواره معرفی می‌شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه برادران استان تهران گفت: ما مقالات و تالیفات بسیار زیادی را ارائه می‌دهیم که مقالات برگزیده به جشنواره راه پیدا می‌کنند. در سال آینده المپیادی داریم تحت عنوان «المپیاد قرآنی» که بین طلاب برگزار می‌شود.

کبیریان ادامه داد: در بخش حضور طلاب در صحنه‌های انقلابی و بصیرت‌افزایی شورایی تشکیل داده‌ایم که در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه آیت‌الله بوشهری و حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی اعضای تشکیل‌دهنده این بخش هستند.

مدیر حوزه‌های علمیه برادران استان تهران افزود: امیدواریم در سال آینده بتوانیم فعالیت‌های بیشتری ارائه دهیم تا دوره‌های تربیتی مدارس حوزه‌های علمیه کارآمدتر شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین آقامیری مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران اظهار کرد: شورای سیاستگذاری حوزه‌های علمیه خواهران در راس این حوزه قرار دارد که اواخر سال 90 این شورای سیاستگذاری راه‌اندازی شده است.

وی ادامه داد: در این شورا علمای اعلام و برخی از اعضای مشترکی که در حوزه برادران فعال هستند حضور دارند، ولی خود این شورا یک شورای مستقل است که در قم ایجاد شده و در سراسر کشور و در هر استان یک برنامه کارآمد دارد. حتی پذیرش علما و طلاب را نیز بر عهده دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران افزود: حوزه‌های علمیه خواهران از حدود 20 سال پیش راه‌اندازی و توسعه پیدا کرده‌اند، قبل از آن هم در مشهد، حوزه علمیه خواهران نرجس در قم و حوزه علمیه توحید در استان تهران دایر بود، اما به شکل کنونی فعالیت نداشت ولی پس از انقلاب اسلامی و تاسیس جامعةالزهراء توسط علمای قم، حوزه‌های علمیه خواهران نیز فعالیت خود را به صورت متمرکز برای تربیت طلاب خواهر شروع کرد.

آقامیری تصریح کرد: با توجه به استقبال چشمگیر خواهران از حوزه‌های علمیه در کل کشور 500 مدرسه و مرکز آموزش عالی به تربیت طلاب خواهر اشتغال دارند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران ادامه داد: تا به حال بیش از 700 هزار نفر در سطح دو و سه حوزه‌های علمیه خواهران فارغ‌التحصیل شده‌اند. همچنین بیش از حدود 700 هزار نفر نیز مشغول به تحصیل در حوزه‌های علمیه خواهران هستند و در استان تهران سهم ما در حوزه‌های علمیه تهران در بخش خواهران یک دهم است.

وی گفت: استقبال بسیار زیادی از حوزه‌های علمیه خواهران شده ولی ما حدود یک چهارم یا یک پنجم ظرفیت را می‌توانیم بپذیریم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران افزود: 60 مدرسه علمیه برای طلاب خواهر فعال است که حدود 30 تای آن در شهر تهران و 30 تای آن در شهرستان‌های اطراف استان تهران می‌باشد. درخواست برای افزایش این مدارس داشته‌ایم که اگر بیشتر شود تعداد مدارس ما افزایش می‌یابد.

آقامیری تصریح کرد: بیشتر طلاب اشتغال به تحصیل ما در سطح دو هستند و حدود 1700 نفر دیگر هم در این سطح پذیرفته‌ایم. هزار درخواست هم برای شرکت در سطح سه حوزه علمیه بوده که ما توانستیم بالغ بر 200 نفر را پذیرش کنیم. در سال گذشته نیز سطح چهارم حوزه‌های علمیه به صورت رسمی کار خود را آغاز کردند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران همچنین افزود: در حوزه‌های علمیه خواهران جشنواره‌هایی داریم تحت عنوان بانوی کرامت و یا جشنواره قرآنی و یا کرسی آزاداندیشی که حدود 25 کرسی آزاداندیشی تاکنون در حوزه‌های علمیه خواهران برگزار شده است.

وی گفت: ما از وضعیت موقوفات حوزه‌های علمیه خواهران گلایه داریم و امیدواریم این مشکل مکانی برای حوزه‌های علمیه زودتر حل شود.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران در پایان گفت: استقبالی که از حوزه‌های علمیه خواهران می‌شود بسیار زیاد است و ما امیدواریم با رفع مشکلات و موانع بتوانیم از این استقبال‌های چشمگیر بهره ببریم، چراکه هر چقدر خواهران در حوزه‌های علمیه فعالیت بیشتری داشته باشند ما شاهد گسترش معارف و مفاهیم دینی در سطح جامعه هستیم.

انتهای پیام

کد N478187

وبگردی