آفتاب
براساس اسناد افشا شده،

آمریکا از شهروندان آلاسکا به عنوان مامور مخفی استفاده می‌کرد

آمریکا از شهروندان آلاسکا به عنوان مامور مخفی استفاده می‌کرد

انتشار اسناد جدیدی از پلیس فدرال آمریکا و نیروی هوایی این کشور نشان می‌دهد که دولت آمریکا از ترس حمله روسیه و اشغال آلاسکا در اوایل جنگ سرد، ماهیگیران، تله‌اندازان، خلبان هواپیماهای کوچک و شهروندان عادی دیگر را برای یک شبکه محرمانه برای جمع آوری اطلاعات جذب و آموزش داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، حمله به آلاسکا در 1950 یک احتمال واقعی بود و طبق این اسناد که از رده محرمانه خارج شده‌اند، شهروندان عادی برای جمع آوری اطلاعات برای ارتش آمریکا جذب می‌شده‌اند.

در یکی از اسناد اف بی آی آمده است: ارتش آمریکا معتقد است که حمله هوایی و بمباران و اعزام چتربازان متحمل است و نومه، فیربنکز و آنچوراژ و سوارد از مناطقی است که احتمالا هدف قرار می‌گیرد.

بنابراین مدیر وقت اف بی آی پروژه محرمانه‌ای را با نام "واش تاب" طرح ریزی می‌کند که این برنامه محرمانه شهروندان عادی از مناطق کلیدی آلاسکا انتخاب می‌شدند تا با ارتش همکاری کنند و تحرکات ارتش دشمن را اطلاع دهند. البته روسیه هیچ گاه به آلاسکا حمله نکرد و این نیروهای سازمان یافته هرگز گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه نکردند و این عوامل پشت پرده عملیاتی نشدند.

انتهای پیام

کد N478108

وبگردی