آفتاب

نشریه پاکستانی: تعلل در احداث خط لوله گاز به ضرر اسلام اباد است

نشریه پاکستانی: تعلل در احداث خط لوله گاز به ضرر اسلام اباد است

تهران- ایرنا- نشریه پاکستانی اکسپرس تریبیون نوشت: در شرایطی که پاکستان با تعلل در اجرای پروژه خط لوله گاز با ایران فرصت خرید گاز ارزان را از دست می دهد، سایر کشورهای خلیج فارس به واردات این منبع طبیعی از ایران چشم دوخته اند.

این روزنامه پاکستانی روز دوشنبه در مطلبی به قلم ˈظفر بوتوˈ افزود : به نظر می رسد جنگ واقعی بین ایران و آمریکا که بسیاری از کشورهای اروپایی از آن حمایت کرده اند، بر سر توافق ها در بخش انرژی است.

ایران در برخی از این پروژه ها با به اشتراک گذاشتن ذخایر هنگفت انرژی خود به کشورهای اروپایی، عمان، عراق و کویت متصل خواهد شد.

ایران و عمان توافقی 60 میلیارد دلاری را امضا کرده اند که صادرات گاز طبیعی ایران به مسقط را در 25 سال آینده امکان پذیر خواهد کرد. این پروژه شامل تاسیس خط لوله ای به ارزش یک میلیارد دلار در سراسر خلیج فارس است.

قرارداد مذکور در جریان سفر ˈحسن روحانیˈ رئیس جمهوری ایران به مسقط در ماه مارس (اسفند92) امضا شد. حدود 50 درصد از گاز مازاد صادراتی ایران به عمان به کشورهای ژاپن، کره جنوبی و هند انتقال خواهد یافت.

در ژوئن (خرداد) گذشته نیز کویت به دومین کشور خلیج فارس تبدیل شد و نسبت به خرید گاز طبیعی ایران به عنوان بزرگترین ذخایر گازی جهان، ابراز تمایل کرد.

این روزنامه پاکستانی، اشتیاق کشورها برای همکاری با ایران در بخش انرژی را حاصل امضای توافق موقت هسته ای تاریخی بین ایران و گروه پنج به علاوه یک در 24 نوامبر (آذر) سال گذشته ارزیابی کرد که به لغو بخشی از تحریم های ایران منجر شد.

ˈتانر یلدیزˈ وزیر انرژی ترکیه دسامبر گذشته (دی 92) در بیانیه ای اعلام کرد که ایران در صدد احداث خط لوله برای صادرات گاز به کشورهای اروپایی علاقمند به واردات این محصول است. در صورت توافق بر سر چنین پروژه ای و توافق هسته ای ایران و پنج کشور قدرتمند جهان، امیدهای دیرینه پاکستان درباره واردات گاز از ایران بر باد خواهد رفت.

این گزارش با اشاره به چند سال تعویق در اجرای پروژه انتقال گاز بین ایران و پاکستان به دلیل تهدید آمریکا به تحریم اسلام آباد نوشت : به رغم درخواست مقامات پاکستان از آمریکا برای معافیت این کشور از تحریم ها به منظور تسهیل احداث این خط لوله، واشنگتن با چنین درخواستی مخالفت کرد.

با توجه به نزدیک شدن مهلت نهایی اجرای این پروژه در دسامبر 2014 ( آذر- دی 93)، پاکستان ممکن است در صورت تکمیل نکردن روند احداث خط لوله در خاک خود با جریمه میلیون دلاری به صورت روزانه مواجه شود. ایران این خط لوله را در خاک این کشور تکمیل کرده است.

آمریکا پیشنهاد داده پاکستان به جای واردات گاز از ایران، واردات گاز طبیعی مایع ( ال ان جی) را از قطر و سایر کشورها بررسی کند، اما خرید گاز از کشورهای مذکور ارزان نیست.

با این حال، دولت کنونی پاکستان به ریاست ˈنواز شریفˈ تلاش می کند هماهنگی های لازم را برای تمدید این مهلت و حفظ پروژه مذکور با ایران انجام دهد. انتظار می رود دو طرف ماه آینده برای بررسی برخی پیشنهادی مهم تشکیل جلسه دهند که این امر می تواند مقامات ایرانی را که تعلل اسلام آباد در اجرای این پروژه ناامید شده اند، راضی کند.

ارزیابی های کارشناسان نشان می دهد که شکاف بین عرضه و تقاضای گاز در پاکستان در حال افزایش است و انتظار می رود تولید این کشور تا سال 2020 میلادی، در صورت عدم افزایش تولید از میادین نفتی کنونی و کشف ذخایر جدید، به حدود نصف سطح کنونی کاهش یابد.

در این صورت، تولید گاز در پاکستان از رقم کنونی 4.47 میلیارد فوت مکعب در روز به روزانه 2.53 میلیارد فوت مکعب کاهش خواهد یافت.

کارشناسان معتقدند که دلیلی برای تسلیم شدن پاکستان در مقابل فشارهای آمریکا وجود ندارد به ویژه این که سایر کشورها به دنبال انعقاد قراردادهایی در حوزه انرژی با ایران هستند.

به گفته آنها، پاکستان باید از مشی این کشورها در تفاوت قائل شدن بین سیاست های اقتصادی و خارجی و حفظ منابع تامین کننده انرژی الگو بگیرد. در غیر این صورت، فرصت خرید گاز ارزان تر را از دست خواهد داد و اقتصاد این کشور تحت فشار کمبود انرژی دچار رکود خواهد شد.

رسانام**9158 ** 1064
کد N477909

وبگردی