آفتاب

دولت نجات لیبی فردا به پارلمان معرفی می‌شود

دولت نجات لیبی فردا به پارلمان معرفی می‌شود

نخست وزیر مکلف لیبی اعلام کرد که فردا (سه شنبه) ساختار دولت جدید را به کنگره ملی لیبی (پارلمان) اعلام می‌کند تا کنگره به آن رای اعتماد بدهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، عمر الحاسی، نخست وزیر مکلف لیبی صبح امروز اعلام کرد که فردا ساختار دولت نجات لیبی را به کنگره ملی (پارلمان) اعلام می‌کند تا پارلمان در خصوص آن به رای گیری بپردازد و به آن رای اعتماد بدهد.

عمرالحاسی با بیان اینکه مراسم ادای سوگند اعضای دولت در طرابلس خواهد بود، گفت: کابینه هنوز کامل نشده و وزرای جدیدی برای وزارت دفاع، خارجه و دارایی تعیین خواهند شد.

الحاسی گفت: ما تلاش می‌کنیم تا لیبی را از مشکلات و تونل تاریکی که در آن قرار گرفته نجات دهیم چرا که در حال حاضر لیبی در شرایطی به سر می‌برد که همگان باید برای برقراری امنیت و ثبات در کنار هم بایستند.

وی تصریح کرد: دولت جدید دولتی توافقی خواهد بود که اساس آن شریعت اسلامی و احترام به ارزش‌ها و آرمان‌های مردم است.

الحاسی ضمن اعلام مخالفت خود با تندرویی و تروریسم در لیبی تاکید کرد که دولت وی برای تحقق عدالت و امنیت تلاش خواهد کرد و صلح و امنیت و سرعت بخشیدن به تشکیل ارتش و پلیس از اولویت‌های وی خواهد بود.

وی متعهد شد که تمامی جنایتکارانی را که از زندان‌ها در سال 2011 گریخته بودند بازداشت و در مقابل دادگاه محاکمه کند و همچنین از تجارب تمامی کشورها برای حل بحران لیبی استفاده کند.

الحاسی همچنین ضمن درخواست از تمامی هیات‌های دیپلماتیک برای بازگشت به طرابلس و از سرگیری فعالیت خود، متعهد شد که برای بازسازی لیبی بازگشایی فرودگاه‌ها و دانشگاه‌های بسته شده و بیمارستان‌ها تلاش کند.

از سوی دیگر دولت موقت لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که کنترل مقرهای وزارتخانه‌ها، موسسات و هیات‌های رسمی در طرابلس از دست دولت خارج شده است و دولت از خارج از پایتخت اوضاع را کنترل می‌کند.

در این بیانیه آمده است: این مقرها از سوی افراد مسلح اشغال و محاصره شده‌اند و افراد مسلح کارمندان این ادارات را از وارد شدن به آن‌ها منع و همچنین آن‌ها را تهدید کرده و به خانه‌های برخی از آنها حمله کرده‌اند.

این در حالی است که یک مسئول عالی رتبه در وزارت خارجه آمریکا درخصوص نوار ویدئویی منتشر شده که نشان می‌دهد شبه نظامیان مسلح در داخل سفارت آمریکا در لیبی حضور دارند، گفت: ما این ویدئو را دیده‌ایم. اما سفارت کاملا امن است و آمریکا اوضاع را از نزدیک کنترل می‌کند و دلیل انتقال کارمندان سفارت از طرابلس درگیری‌های رخ داده در نزدیکی این سفارت بوده است.

همچنین دبورا جونز، سفیر آمریکا در لیبی اخبار منتشر شده در خصوص یورش افراد مسلح به ساختمان سفارت آمریکا در طرابلس را تکذیب کرد.

در همین راستا وزارت خارجه لیبی در بیانیه‌ای اظهارات اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه درخصوص نشست پارلمان در منطقه "طبرق" را "مداخله آشکار در امور لیبی" دانست و از دولت ترکیه خواست تا اعلام کند که آیا این موضع، موضع رسمی این دولت بوده یا موضع شخص رئیس جمهور ترکیه بوده است.

اردوغان روز یکشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با عقیله صالح عیسی، رئیس پارلمان به وی به خاطر برگزاری نشست‌های پارلمان در طبرق تبریک گفته و اعلام کرده که ترکیه پارلمان را به عنوان تنها طرف مشروع در لیبی می‌داند و از فعالیت‌های آن حمایت می‌کند.

از سوی دیگر سران اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای پس از نشست خود در بروکسل اقدامات هیات سازمان ملل در لیبی را به طور کامل تایید کرده و از پارلمان لیبی خواستند تا دولت فوق‌العاده تشکیل دهد.

سران اتحادیه اروپا در این بیانیه ضمن محکوم کردن اقدامات خشونت آمیز در لیبی از تمامی طرف‌ها خواستند تا هرچه سریعتر به خشونت‌ها پایان داده و وارد مذاکرات سیاسی فراگیر شوند.

سران اتحادیه اروپا همچنین از کشورهای همجوار لیبی و کشورهای منطقه خواستند تا از پایان دادن به خشونت‌ها در لیبی حمایت کرده و از دست زدن به هرگونه اقدامی که موجب دودستگی و اختلافات در لیبی می‌شود خودداری کنند.

انتهای پیام

کد N477572

وبگردی