آفتاب
با رد استفاده از نیروی نظامی؛

ارتش پاکستان خواهان حل بحران کنونی این کشور از طریق سیاسی شد

ارتش پاکستان خواهان حل بحران کنونی این کشور از طریق سیاسی شد

ارتش قدرتمند پاکستان پس از اینکه اعتراضات مردم این کشور که خواهان کناره گیری نخست وزیر هستند، به خشونت کشیده شد، اعلام کرد، هرگونه استفاده از نیروهای ارتش برای حل بحران سیاسی تنها شرایط را بدتر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، اعتراضات صلح آمیز ضد دولتی در پاکستان، پس از حمله هزاران تن از معترضان به سکونتگاه نواز شریف، نخست وزیر پاکستان به یک درگیری مرگبار تبدیل شد. پلیس در واکنش به این اعتراضات گسترده از گاز اشک آور و گلوله پلاستیکی استفاده کرد و در نهایت سه تن کشته و بیش از 300 تن زخمی شدند؛ اتفاقی که رهبران معترضان را به شدت عصبانی کرد.

فعالانی که خواهان کناره گیری شریف بودند، بیش از دو هفته بیرون از ادارات دولتی تجمع کرده‌اند اما این اولین باری بود که این اعتراضات به خشونت کشیده شد چرا که معترضان که برخی از آنها مسلح به چماق بودند و ماسک ضد گاز به صورت داشتند تلاش کردند از پلیس‌ها عبور کنند.

در همین حال رئیس ارتش پاکستان یکشنبه شب نشستی اضطراری را در شهر روالپندی برای گفت‌وگو درباره این بحران تشکیل داد. این گفت‌وگو برای تصمیم گیری درباره این بود که آیا ارتش می‌تواند اقدامی قاطع برای پایان دادن به این بحران در کشوری که قدرت معمولا توسط کودتا جا به جا می‌شود، انجام دهد.

اما ارتش در بیانیه‌ای مجددا بر روند دموکراسی تاکید کرد و گفت، این بحران باید از طریق سیاسی حل شود.

در این بیانیه آمده است: استفاده بیشتر از نیروهای ارتش تنها مشکل را بدتر می‌کند. ارتش بار دیگر تاکید می‌کند که این شرایط باید از طریق سیاسی و بدون هدر دادن وقت و توسل به ابزار خشونت آمیز حل شود.

تا روز یکشنبه درگیری‌ها ادامه داشت و پلیس در مقاطعی گازهای اشک آور علیه معترضان استفاده می‌کرد اما جمعیتی که بیرون مجلس تجمع کرده بودند تا پایان دیشب (یکشنبه) دوباره به حالت صلح آمیز خود بازگشتند.

با افزایش تنش‌ها، هفته گذشته ارتش اعلام کرد دولت برای پایان دادن به این بحران از ارتش درخواست کمک کرده اما ارتش تاکنون به صورت مستقیم دخالت نکرده است. هنوز روشن نیست که این بن بست چگونه با وجود مخالفان که اعلام کرده‌اند تا خروج شریف از قدرت خیابان را ترک نمی‌کنند، حل خواهد شد.

شریف که سال گذشته طی اولین انتقال قدرت دموکراتیک در پاکستان به قدرت رسید، در مقابل درخواست کناره گیری مقاومت کرد و همزمان با سایر درخواست‌ها مانند تحقیق درباره تقلب در انتخابات سال گذشته موافقت کرد.

دفتر شریف یکشنبه شب مجددا تصریح کرد، کناره گیری او بعید است.

دفتر مطبوعاتی شریف بعد از نشست او با مقامات ارشدش اعلام کرد، توافق شده است این یورش غیر دموکراتیک باید متوقف شود و احزاب باید به میز مذاکرات بازگردند.

انتهای پیام

کد N477475

وبگردی