آفتاب

تدابیر جدید امنیتی بریتانیا برای مقابله با گروه های تروریستی

تدابیر جدید امنیتی بریتانیا برای مقابله با گروه های تروریستی

لندن- ایرنا- روزنامه گاردین روز دوشنبه نوشت: دولت انگلیس برای شناسایی اتباع بریتانیایی که به گروه های افراطی و تروریستی در عراق و سوریه پیوسته اند، درصدد دادن اجازه دسترسی بیشتر دستگاه های اطلاعاتی این کشور به فهرست پرواز شرکت های هواپیمایی است.

به گزارش ایرنا، این روزنامه افزود: دولت انگلیس برای شناسایی جابجایی افراد مظنون به همکاری با گروه های افراطی و تروریستی مانند داعش، به دنبال همکاری نزدیک تر با کشورهای ترکیه و آلمان است.

منابع انگلیسی پیشتر عنوان کرده اند که بسیاری از اتباع بریتانیایی پس از ورود به ترکیه توانسته اند با کمک شبکه های فعال در این کشور وارد خاک سوریه شوند.

برآورد می شود حدود 500 شهروند بریتانیایی برای پیوستن به گروه های افراطی و تروریستی به کشورهای عراق و سوریه رفته اند که از این تعداد تاکنون نزدیک به 200 تن به کشورشان بازگشته اند.

گاردین اضافه کرد: دولت انگلیس این تدابیر را بعد از آن اتخاذ کرد که دولت عربستان سعودی هشدار داده است، گروه های تروریستی در ماه های آینده درصدد حمله به کشورهای اروپایی هستند مگر آنکه این کشورها ˈبا قدرت و سرعت ˈ درصدد مقابله با این تهدیدات برآیند.

این روزنامه افزود: دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس قرار است صبح امروز (دوشنبه) پیش از سخنرانی در پارلمان این کشوردرخصوص جزئیات طرح های جدید دولتش برای مقابله با گروه های افراطی و تروریستی مانند داعش و نیز برخورد با اتباع بریتانیایی که به این گروه ها پیوسته اند، با ˈنیک کلگ ˈ معاونش و رهبر حزب لیبرال دمکرات آخرین هماهنگی ها را انجام دهد.

منابع انگلیسی روز شنبه گفتند که دیوید کامرون رهبر حزب محافظه کار و نیک کلگ معاون نخست وزیر انگلیس و رهبر حزب لیبرال دمکرات قرار است برای رسیدن به یک نقطه نظر مشابه درمورد سازوکارهای جدید قانونی به منظور مقابله با تهدیدات تروریستی به گفت وگو بپردازند.

دیوید کامرون روز جمعه گذشته در نشست خبری گفت که قرار است که روز دوشنبه در نشستی با نمایندگان پارلمان درباره این سازوکارها به منظور آنچه آن را ˈپر کردن درزهای امنیتیˈ در بریتانیا خوانده است، سخن بگوید.

دیلی تلگراف روز شنبه به نقل از منابع حزب لیبرال دمکرات که هم اینک با حزب محافظه کار تشکیل دولت ائتلافی داده است، نوشته بود: این حزب خواهان اجتناب از هرگونه پاسخی شتاب زده در قبال این تهدیدات است وهرگونه پیشنهاد جدید دراین مورد باید به دقت و براساس شواهد و نیز رعایت حقوق و آزادی شهروندان مورد بحث قرار گیرد.

به نوشته روزنامه گاردین، کامرون و کلگ در مذاکرات اولیه خود که در دو روز گذشته انجام شد، توانسته اند به توافق هایی درباره ضبط موقت گذرنامه های شهروندان بریتانیایی که در عملیات تروریستی در سوریه و عراق شرکت داشته اند و نیز دسترسی بیشتر دستگاه های اطلاعاتی به فهرست پرواز شرکت های هوایپیمایی برسند.

به نوشته گاردین، کلگ و کامرون هنوز نتوانسته اند بر اختلاف نظرشان درباره طرح پیشنهادی درمورد جلوگیری موقت از بازگشت شهروندان بریتانیایی عضو گروه های تروریستی داعش و نیز اجرای ˈتدابیر ضد تروریستی و تحقیقاتˈ، فایق آیند.

منابع انگلیسی روز یکشنبه عنوان کردند که دولت این کشور درحال بررسی طرح هایی است که می تواند شهروندان این کشور را که برای گروه های تروریستی در عراق و سوریه می جنگند برای مدتی ممنوع الورود کند.

به گفته این منابع، این افراد براساس طرح جدید دولت انگلیس همچنان می توانند تابعیت بریتانیایی شان را حفظ کنند.

براساس این گزارش، این تردید هم اکنون رو به افزایش است که دولت محافظه کار انگلیس در مقابل فشارهای وارد شده به آن و با استناد به افزایش سطح تهدیدات امنیتی، بخواهد ˈتدابیر ویژه بازجویی و مقابله با تروریسمˈ که تبعید داخلی افراد مظنون از جمله موارد پیش بینی شده در آن است، به اجرا بگذارد.

اقدامات جدید امنیتی دولت انگلیس به دنبال سخنان روز جمعه هفته گذشته کامرون درباره افزایش سطح تهدیدات امنیتی در بریتانیا و لزوم مقابله با خطرات گروه داعش که هم اکنون ده ها تن از شهروندان انگلیسی به آن پیوسته اند، صورت می گیرد.

ˈترزا میˈ وزیر کشوربریتانیا که پیشتر از ارائه ساز و کارهای جدید قانونی برای مقابله با گروه های تندرو سخن گفته بود، روز جمعه گذشته و پیش از نشست خبری کامرون به خبرنگاران گفت که هشدار حملات تروریستی در بریتانیا از سطح ˈقابل توجهˈ به مرحله ˈشدیدˈ افزایش یافته است.

با این حال خانم ˈمی ˈ تصریح کرد، گزارشی که نشان دهنده حمله قریب الوقوع در بریتانیا باشد، وجود ندارد.

گروه تروریستی داعش، از گروه های تروریستی دست پرورده غرب، جنایات بسیاری در کشورهای عراق و سوریه مرتکب شده است. به گفته سران کشورهای غربی، این گروه اکنون به عنوان یک تهدید جدی برای حامیانش به شمار می رود.

خاورم**1** 1552 ** 2023
کد N476986

وبگردی