آفتاب

سفر نخست‌وزیر هند به ژاپن برای عقد قرارداد همکاری هسته‌ای

سفر نخست‌وزیر هند به ژاپن برای عقد قرارداد همکاری هسته‌ای

هند خواستار عقد قرارداد هسته‌ای با ژاپن در زمینه تولید سوخت هسته‌ای است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اکونومیک تایمز در این باره نوشت:‌ امروز نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند برای گفت‌وگو در زمینه عقد قرارداد هسته‌ای میان هند و ژاپن با شینزو آبه، همتای ژاپنی‌اش به توکیو سفر کرد.

هند خواستار عقد قرارداد هسته‌ای با ژاپن در زمینه تولید سوخت هسته‌ای است. به نظر می‌رسد با وجود اختلافات موجود میان دو طرف این قرارداد در طول سفر نخست‌وزیر هند به ژاپن امضا نخواهد شد.

اختلافات موجود به دلیل پافشاری ژاپن درباره مسائل ایمنی این قرارداد است. ژاپن خواستار آن است که هند از سوخت تولید شده نباید در آزمایش‌های اتمی و ساخت سلاح هسته‌ای استفاده کند.

یک مقام ارشد دولت هند در این‌باره اظهار کرد:‌ نخست‌وزیر مودی در طول این سفر به دنبال اطمینان دادن به همتای ژاپنی خود است و نیز خواستار رفع کردن نگرانی‌های ژاپنی‌ها به خصوص درباره آزمایش‌های هسته‌ای خواهد بود که منجر به گشایش راهی در این زمینه در آینده نزدیک شود.

مذاکرات میان ژاپن و هند از سال 2010 آغاز شده است که پس از وقوع فاجعه نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما متوقف شده بود اما از سپتامبر سال گذشته مذاکرات از سر گرفته شد.

این مساله که ژاپن نگران نحوه استفاده سوخت هسته‌ای‌اش توسط هند است منطقی است. چون ژاپن تنها کشوری در طول تاریخ بوده است که مورد حمله هسته‌ای قرار گرفته است.

شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن روز گذشته پیش از سفر نخست وزیر هند به این کشور گفت: با توجه به این موضوع که هند پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا نکرده است ژاپن خواستار آن است که این هند تضمین دهد از سوخت تولید شده در ساخت و آزمایش بمب‌های اتمی استفاده نمی‌شود و به بازرسان آژانس اجازه بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود را خواهد داد.

انتهای پیام

کد N476829

وبگردی