آفتاب

دولت پاکستان و امید به دمکراسی برای خروج از بحران

دولت پاکستان و امید به دمکراسی برای خروج از بحران

اسلام آباد– ایرنا- کابینه دولت پاکستان به ریاست نواز شریف نخست وزیر این کشور ساعتی پیش برای بررسی آخرین وضعیت ناآرامی های جاری در پایتخت و یافتن راهی برای پایان دادن اوضاع جاری، جلسه اضطراری تشکیل داد.

شب گذشته و بعد از شکست چند دوره مذاکره میان دولت و احزاب مخالف و حتی بی نتیجه ماندن مذاکرات فرمانده ارتش با رهبران مخالف، بغض 17 روز بحران سیاسی پاکستان بالاخره شکست و اتفاقی که مردم، دولت، احزاب موافق ومخالف و ارتش بیم آن را داشتند، رخ داد و قلب پایتخت پاکستان صحنه درگیری خونین میان پلیس و معترضان شد.

دو طرف ، بیش از دو هفته هر روز شعار دمکراسی سر دادند و بارها اعلام کردند که اختلاف ها باید از مسیر دمکراسی و بدور از خشونت و هیاهو حل و فصل شود.

چندین دوره مذاکره نیز انجام شد اما هر نمایندگان طرف های دعوا، هر چه بیشتر پای میز مذاکره می نشستند، کمتر به نتیجه می رسیدند.

اکنون دولتی ها، نگران تر از همیشه که مبادا آغاز ناآرامی های پایتخت پایان زودهنگام حاکمیت آنان بر کشور باشد، سخت در تکاپو هستند تا راهی برای کنترل اوضاع و از بین بردن زمینه فروپاشی دولت پیدا کنند.

در این میان، مخالفان نیز بیکار ننشسته اند. عمران خان وطاهر القادری رهبران دو حزب مخالف تحریک انصاف و جنبش مردمی، خشمگین تر از گذشته نسبت به دولت نواز شریف، اعلام کرده اند تا زمان رسیدن به خواسته ها و اهدافشان ودر صدر آن استعفای نواز شریف از نخست وزیری، دست از اعتراض و تظاهرت نخواهد کشید.

عمران خان عصر روز یکشنبه از هوادارانش و از تمام کسانی که به دولت نواز شریف انتقاد دارند، خواست تا برای محلق شدن به آنجه او «جنبش آزادی» نامیده، ملحق شوند.

با توجه به تشدید خشم معترضان بعد از درگیری های شب گذشته و صبح امروز پلیس و تظاهر کنندگان مقابل کاخ نخست وزیری که منجر به کشته شدن 3 نفر و مجروح شدن حدود 500 نفر شده است، به نظر می رسد اسلام آباد امشب نیز شب ناآرام و پرالتهابی را در پیش داشته باشد.

دهها هزار نیروی پلیس، نیروهای امنیتی و حتی نیروهای مرزی پاکستان در پایتخت و در اطراف ساختمان های دولتی و مراکز مهم و حساس مستقر شده اند.

اگرچه بحران سیاسی پاکستان وارد مرحله درگیری و ناآرامی شده است، اما هنوز هم مردم و مسوولان پایتخت امیدوارند که کار به همین جا ختم شود زیرا اگر ارتش تصمیم بگیرد نیروهایش را برای کنترل اوضاع پایتخت، وارد صحنه کند، اوضاع به مراتب وخیم تر خواهد شد.

ارتش به هرحال حرکت هایی را آغاز کرده است. ژنرال «راحیل شریف» فرمانده عالی ارتش پاکستان از همه فرماندهان لشگرهای مختلف ارتش خواسته است تا امشب در یک جلسه اضطراری حضور یابند. در این جلسه بدون تردید تصمیمات مهمی درخصوص تحولات و ناآرامی های جاری در اسلام آباد اتخاذ خواهد شد اما احتمال اینکه در این نشست مهم تصمیمی مبنی بر دخالت مستقیم ارتش برای کنترل ناآرامی ها اتخاذ شود، زیاد نیست.

دولت نواز شریف که از همان روز نخست بحران سیاسی (23 مرداد همزمان با روز استقلال پاکستان) با گرفتن ژست دمکراسی، خواستار مذاکره با مخالفان برای حل اختلاف ها بود، هنوز هم اعلام می کند که درهای مذاکراه همچنان به روی مخالفان باز است.

دمکراسی که دولت نواز شریف و دولت های پیشین او همواره از آن یاد کرده اند، به نظر می رسد دچار نقص و اشکالات زیادی است که تا نتوانسته کمکی به اختلاف های دولت و مخالفان و جلوگیری از بروز درگیری کند.

شرایط امروز پاکستان، صحنه آزمون و سنگ محکی برای دمکراسی مورد ادعای دولتمردان و مخالفان سیاسی آنان است؛ اگر چه شاید کمی دیر شده باشد اما هنوز هم اگر توافقی خوب بین دولت و مخالفان برای بازگرداندن آرامش به این کشور صورت گیرد، شاید بتوان گفت دمکراسی در پاکستان به آغاز مرحله بلوغ نزدیک شده است.

آساق*1*1723**1010
کد N476793

وبگردی