آفتاب

مروری بر آخرین تحولات عراق

مروری بر آخرین تحولات عراق

تهران - ایرنا - پیشروی ارتش عراق به سوی شهر ˈآمرلیˈ و درخواست اهالی ˈبصرهˈ برای افشای ناگفته های جنایت ˈاسپایکرˈ، از مهم ترین اخبار این کشور در روز یکشنبه است.

** پیشروی ارتش عراق به سوی شهر آمرلی

ارتش عراق با همراهی نیروهای ˈپیشمرگه کردˈ، عملیات آزادسازی شهر ترکمن نشین ˈآمرلیˈ از محاصره تروریست های ˈداعشˈ را آغاز کرد و این نیروها توانستند صبح امروز تا سه کیلومتری این شهر پیشروی کنند.

منابع خبری خارجی به نقل از دو نفر از افسران ارتش عراق اعلام کردند که ارتش این کشور با همراهی پیشمرگه های کرد از چهار جهت به سوی این شهر شمالی عراق در حرکت هستند.

در سایه سکوت جامعه بین الملل و بی تفاوتی آمریکا و غرب، ساکنان منطقه آمرلی در شمال عراق که بیش از دو ماه است در محاصره تروریست های داعش به سر می برند، شرایط دشواری را می گذرانند و ادامه این وضعیت در روزهای آینده به یک فاجعه انسانی منجر خواهد شد.

** اهالی بصره خواستار افشای ناگفته های جنایت ˈاسپایکرˈ شدند

مردم بصره با برپایی تجمع اعتراض آمیز، خواستار تسریع افشای زوایای پنهان و هویت عاملان کشتار اسپایکر و محاکمه و قصاص آن ها شدند.

روز 25 خرداد گروهک تروریستی داعش حدود یک هزار و 700 دانشجوی دانشکده نیروی هوایی پایگاه نظامی اسپایکر در استان ˈصلاح الدینˈ عراق را اسیر و بسیاری از آنان را به صورت کاملا وحشیانه به قتل رساند.

** افشای نقش آلمانی ها در عملیات انتحاری عراق و سوریه

یک مقام عالیرتبه امنیتی آلمان از نقش فعال تندروهای آلمانی در عملیات انتحاری گروه های تروریستی در کشورهای سوریه و عراق پرده برداشت.

ˈهانس گئورگ ماسنˈ رییس ˈسرویس اطلاعات داخلیˈ آلمان (اداره حفاظت از قانون اساسی) در گفت و گویی با رادیو این کشور، از حضور موثر تعدادی از تندروهای آلمانی در عملیات انتحاری انجام شده در کشورهای عراق و سوریه خبر داد.

بر اساس اطلاعات اعلام شده از سوی رییس سرویس اطلاعات داخلی آلمان، اسناد و مدارک معتبر این دستگاه امنیتی نشان می دهد که از آغاز درگیری ها در سوریه و عراق تاکنون بیش از 400 نفر از اسلام گرایان تندروی آلمانی به کشورهای درگیر بحران سوریه و عراق در منطقه خاورمیانه سفر کرده اند و در جنگ های این دو کشور حضور یافته اند.

** عراق محموله ˈبالگردهای می 28ˈ را از روسیه تحویل گرفت

وزارت دفاع عراق از تحویل محموله جدید بالگرد های می 28 از روسیه خبر داد.

بنابر اعلام وزارت دفاع عراق، این کشور محموله جدید بالگردهای شکارچی شب به نام می 28 را از روسیه تحویل گرفت، این محموله قرار است برای ضربه زدن به گروه های تروریستی داعش در این کشور به کار گرفته شود.

این در حالی است که وزارت خارجه روسیه در ژوئن سال جاری نیز اعلام کرده بود که دولت عراق همه بالگردهای ˈسوخویˈ که دو کشور بر سر آن توافق کرده بودند را تحویل گرفته است.

** هلاکت 30 تروریست داعش در استان دیالی عراق

فرماندار شهرستان ˈخالصˈ عراق از هلاکت 30 تروریست داعشی در جریان پاک سازی آخرین پایگاه های این گروهک در منطقه ˈحوض العظیمˈ در شمال ˈبعقوبهˈ مرکز استان ˈدیالیˈ خبر داد.

ˈعدی خدرانˈ اعلام کرد: نیروهای مشترک ارتش و پلیس با پشتیبانی نیروهای مردمی و جنگنده های ارتش وارد درگیری های شدیدی با تروریست های داعش در منطقه ˈانجانهˈ در75 کیلومتری شمال بعقوبه شدند.

بنابر اظهارات وی، این درگیری به کشته شدن30 تروریست عضو داعش و آزادسازی هفت روستای بزرگ در منطقه انجانه منجر شد.

** فرماندار حدیثه عراق، آمریکا را به همکاری با داعش متهم کرد

فرماندار شهرستان ˈحدیثهˈ عراق با طرح احتمال همکاری واشنگتن با گروه تروریستی داعش گفت: جنگنده های آمریکایی با دقت کافی به تروریست های این گروه حمله نمی کنند.

بنابره اظهارات ˈعبدالحکیم الجغیفیˈ، حمله های جنگنده های آمریکایی به اهداف متعلق به تروریست های داعش تا 100 متر با هدف مورد نظر فاصله دارد و گمان می رود که هماهنگی میان دوطرف وجود داشته باشد.

وی با اشاره به دقت پایین حملات جنگنده های ارتش آمریکا برای درهم کوبیدن مواضع داعش، گفت: جنگنده های آمریکایی به صورت عمدی از هدف قراردادن پایگاه ها و محل تجمع تروریست های داعش در شهرستان حدیثه، طفره می روند.

خاورم**7074**1651
کد N476471

وبگردی