آفتاب
قاضی دادگستری:

با حجم وسیعی از پرونده‌های چک‌های برگشتی مواجه‌ایم

با حجم وسیعی از پرونده‌های چک‌های برگشتی مواجه‌ایم

رییس شعبه دوم دادگاه حقوقی کرمان گفت: متاسفانه در حال حاضر چک از معنا و رسالت اصلی خود خارج شده و ما با حجم وسیعی از پرونده‌های چک‌های برگشتی مواجه هستیم.

محمدحسن ترابی‌میرزایی در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کویر، اظهار کرد: متاسفانه برخی از افراد بدون داشتن پشتوانه ریالی یا پولی اقدام به گرفتن دسته‌چک کرده و در بازار و مباحث تجاری شروع به صدور چک می‌کنند که در نهایت این چک‌ها وصول نمی‌شود و برگشت می‌خورد.

وی تصریح کرد: چک سند تجاری‌ای است که دارنده آن در قبال وجهی که نزد بانک دارد، برای انجام معاملاتش از آن استفاده می کند و جایگزینی است برای حجم وسیع پول و سهولت کار تجاری و انجام معاملات بین مردم.

ترابی‌میرزایی گفت: کلمه چک یک واژه انگلیسی است که وارد فرهنگ و زبان فارسی شده است و در زبان انگلیسی نیز چک به همین معنا و کاربردی که ما در علم حقوق داریم، استفاده می شود.

وی با اشاره به انواع مختلف چک گفت: چک تضمین شده که بانک ها صادر می کنند قابل اطمینان است. چک مسافرتی به منزله پول است و قابل اطمینان نیز است، اما افراد باید در خصوص چک عادی که در جامعه بین آحاد مردم و شهروندان وجود دارد، دانش حقوقی خود را افزایش دهند.

انتهای پیام

کد N476376

وبگردی