آفتاب

روزهای پرکار وزیر از رایزنی های اتمی تا منطقه ای

روزهای پرکار وزیر از رایزنی های اتمی تا منطقه ای

تهران-ایرنا- «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه از زمانی که سکان دستگاه سیاست خارجی را در دست گرفته است، روز و شب ندارد. گاه در سفر منطقه ای است و گاه در سفر برای رایزنی های هسته ای.

رییس دستگاه دیپلماسی هفته گذشته، روزهای پرکاری داشت. این هفته نیز پس از دو روز حضور در تهران و میزبانی از همتای فنلاندی اش، عازم سفری اروپایی می شود.

ظریف دوم تا چهارم شهریور ماه را برای رایزنی با مراجع و آیات عظام در نجف اشرف و مقامات قدیم و جدید دولت عراق به این کشور همسایه رفت و بلافاصله یک روز پس از آن، به ترکیه سفر کرد و در مراسم تحلیف نخستین رییس جمهوری منتخب مردم این کشور حضور یافت.

ظریف در کاخ چانکایا آنکارا در مراسم تحلیف رجب طیب اردوغان اولین رییس جمهوری منتخب با رای مستقیم مردم این کشور شرکت کرد اما به طور اتفاقی ورودش با ورود « رشید مردوف» وزیر امور خارجه ترکمنستان هم زمان شد و با یکدیگر در فرودگاه آنکارا دیدار و گفت و گو کردند.

مراسم تحلیف اردوغان با حضور سران 16 کشور از جمله روسای جمهوری ترکمنستان، بنین، اوکراین، قزاقستان، توگو، بلغارستان، مولداوی، مقدونیه، آلبانی، سومالی، کوزوو، اتیوپی، بوسنی و هرزه گوین به همراه نخست وزیران، روسای مجالس و وزیران خارجه و نمایندگانی از 60 کشور جهان برگزار شد.

اردوغان که پیش از این نخست وزیر ترکیه بود، توانست با کسب 52 درصد آرای مردم این کشور و با پیروزی بر دو رقیب خود به ریاست جمهوری ترکیه برسد و قرار است احمد داوود اوغلو وزیر فعلی امور خارجه ترکیه، جایگزین وی در پست نخست وزیری شود.

انتخابات ریاست جمهوری ترکیه برای اولین بار در نوزدهم مردادماه سال جاری برگزار شد و به این ترتیب مردم به جای مجلس ترکیه، رییس جمهوری را انتخاب کردند.

در این انتخابات رجب طیب اردوغان نخست وزیر وقت و نامزد حزب حاکم عدالت و توسعه با به دست آوردن حدود نیمی از آرا به پیروزی رسید.

«اکمل الدین احسان اوغلو» دیگر نامزد ریاست جمهوری حدود یک سوم و «صلاح الدین دمیرتاش» نامزد کردها حدود 10 درصد از آرا را به خود اختصاص دادند.

عبدالله گل یازدهمین رییس جمهوری وقت ترکیه از مردم کشورش خداحافظی کرد و یک روز پیش از مراسم تحلیف رییس جمهوری جدید، گزارشی از عملکرد خود در دوره ریاست جمهوری ارایه کرد.

ایران و ترکیه گرچه به دلیل مشترکات فرهنگی و تاریخی همواره روابط خوبی با یکدیگر داشته اند اما در سالهای اخیر سایه برخی مواضع تهران - آنکارا در موضوعات منطقه ای همچون سوریه بر روابط دو کشور سنگینی کرده است.

حال با توجه به شرکت ظریف در مراسم تحلیف اردوغان به نظر می رسد فصل جدیدی در روابط دو کشور گشوده شود.



** سفر به مسکو برای سومین بار در یکسال گذشته

ظریف پس از ترکیه، برای سومین بار در طول یکسال گذشته به روسیه سفر کرد و با همتای روس خود درباره موضوعات منطقه ای از جمله عراق، افغانستان، سوریه و فلسطین، مبارزه با افراط گرایی به ویژه گروهک تروریستی داعش و نیز موضوع هسته ای رایزنی کرد.

ظریف با تاکید بر اینکه مساله هسته ای وارد مرحله حساسی شده است، گفت: روسیه همواره نقش فعال و مثبتی در مذاکرات هسته ای داشته است. هم به عنوان عضو 1+5 و هم به عنوان کشوری که ایران بیشترین همکاری هسته ای را با آن دارد، روابط فعال در حوزه هسته ای در آینده با ایران خواهد داشت.

وی افزود با چشم اندازی که در مورد همکاری های هسته ای بین دو کشور ایران و روسیه وجود دارد، انتظار داریم مسکو نقش فعال و مثبت خود درمذاکرات هسته ای را که همواره دارای این نقش بوده، تقویت کند و برای رسیدن به راه حل، کمک جدی به روند مذاکرات داشته باشد و گفت و گو با آقای لاوروف نیز برای حرکت به این سمت کمک خواهد کرد.

به گفته ظریف، روابط دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و روسیه در یکسال اخیر پس از دولت یازدهم تحول جدی به سمت روابط راهبردی بوده و روسای جمهور دو کشور سال گذشته دو دیدار داشتند و دیدار سوم نیز در آینده نزدیک انجام خواهد شد.



** سفر به سه کشور اروپایی در روزهای آینده

«ارکی تیو میویا» وزیر امور خارجه فنلاند نیز امروز میهمان ظریف بود و قرار است رییس دستگاه دیپلماسی و معاونانش از فردا سفر به سه کشور اروپایی بلژیک، لوگزامبورگ و ایتالیا را آغاز کنند؛ سفری که قرار است در ابتدای آن در بروکسل، با «کاترین اشتون» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره نحوه پیگیری و ادامه مذاکرات هسته ایران و 1+5 مذاکره کنند.

در پایان این سفر اروپایی نیز ظریف با جانشین اشتون، خانم «فدریکا موگرینی» وزیر خارجه فعلی ایتالیا که از ماه فوریه ریاست دستگاه دیپلماسی این کشور را برعهده دارد، دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

موگرینی 41 ساله از ماه فوریه وزیر امور خارجه ایتالیا بوده که شب گذشته به عنوان جانشین اشتون انتخاب شد.

اعضای اتحادیه اروپا ماه میلادی گذشته نتوانستند بر سر انتخاب موگرینی به عنوان جانشین اشتون به توافق برسند. مخالفان انتصاب او می گفتند که این سیاستمدار ایتالیایی کم تجربه است و نسبت به روسیه مواضع نرمی دارد.

اما نخست وزیر ایتالیا برای انتخاب موگرینی رایزنی گسترده ای کرد و مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا پیش از آغاز نشست بروکسل به گرمی از خانم موگرینی تعریف کرد و خود را یکی از «طرفداران» این سیاستمدار خواند.

وی از اواخر سال جاری میلادی فعالیتش را در سمت های جدید خود در اتحادیه اروپا آغاز خواهد کرد.

بارونس اشتون، سیاستمدار انگلیسی که فعالیت خود را به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از سال 2009 میلادی آغاز کرد، دوره فعالیتش را در این سمت در ماه اکتبر به پایان می رسد.

او که رییس هیات مذاکره کننده 1+5 در گفت وگوهای هسته ای با ایران است، در دور آتی مذاکرات که طبق آخرین توافق مذاکره کنندگان ایران و 1+5 تا 24 نوامبر تمدید شده است،همچنان هدایت گروه مذاکره کننده 1+5 را به عهده خواهد داشت.

سیام**9121**9173**1572
کد N476151

وبگردی