آفتاب

نشریه دیپلمات: داعش را آمریکا و متحدانش خلق و پروار کردند

نشریه دیپلمات: داعش را آمریکا و متحدانش خلق و پروار کردند

تهران- ایرنا - پایگاه اینترنتی نشریه ژاپنی ˈدیپلماتˈنوشت : مسئول اصلی شکل گیری و پیشروی هایˈداعشˈ، آمریکا و متحدان منطقه ای آن هستند که باحمایت از شورشیان و عوامل جنگ داخلی سوریه این گروه را خلق و پروار کردند.

نشریه دیپلمات که تحلیل هایی از تحولات بین المللی را برای مخاطبانش در منطقه ˈآسیا - پاسیفیک (اقیانوس آرام)ˈ منتشر می کند در شماره یکشنبه خود طی یادداشتی به قلم ˈبن رینولدزˈ به بررسی علل شکل گیری گروه تکفیری داعش پرداخته و می نویسد: اگر قدری واقع بین باشیم، می پذیریم که مسئولیت اصلی پیدایش گروه های افراطی همچون داعش متوجه آمریکا، اروپای غربی و متحدان منطقه ای آنها است.

وی که دانش آموخته کالج ˈویلیام و مریˈو ساکن الکساندریا در ایالت ویرجینیای آمریکاست، می افزاید: تهاجم نظامی آمریکا به عراق در سال 2003 که با مشارکت برخی کشورها و مهمتر ازهمه انگلیس انجام گرفت؛ فاجعه ای استراتژیک بود.

برخلاف ادعاهایی که در آن هنگام مطرح می شد رژیم بعثی ˈصدام حسینˈهرگز اجازه ورود ˈالقاعدهˈ به عراق را نمی داد وعراق تا قبل از جنگ خلیج فارس یا جنگ نفت در سال1991؛ مورد حمایت غرب قرار داشت.

جنگ عراق هر چند صدام را سرنگون کرد اما ره آورد آن بی ثباتی عراق و موجی از خونریزی و کشتارهای فرقه ای بود.

القاعده عراق که طلایه دارˈدولت اسلامی عراق و شام ˈ(داعش) بود در سال 2004 تاسیس شد و شیعیان و مساجد آنان را مورد حملات وحشیانه خود قرار داد تا با این امید که نبردی گسترده تر از ستیزه ای فرقه ای به راه اندازد.

در سیر این تحولات، آمریکا هم کار زیادی برای جلوگیری از این وضعیت انجام نداد.

امریکا و اروپای غربی پس از نتیجه گیری در این مورد که دولت عراق قادر است به تنهایی کشور را اداره کند از این کشور خارج شدند و به محض خروج آنها،زمینه لازم برای خیزش شورشیان به رهبری داعش درغرب عراق که تا آن زمان درکشورحضور داشتند اما فرصت ظهور نمی یافتند؛ مهیا شد.

نشریه دیپلمات درمورد شکل گیری گروه های مسلح افراطی در سوریه نیز می نویسد : اما داستان سوریه مهم تر است چرا که در مراحل اولیه جنگ داخلی سوریه، عربستان، قطر و ترکیه سلاح برای نیروهای شورشی ارسال کردند.

با عمیق تر شدن جنگ داخلی سوریه گروه های افراطی که رژیم بشار اسد را یک رژیم سکولار می شناختند، به مبارزه با آن برخاستند و با دریافت پول و سلاح از منطقه به مبارزه شان شکل جدی تری بخشیدند.

عربستان، قطر و ترکیه کاملا عامدانه و هدفمند، گروه های افراطی از جملهˈجبهه النصره ˈ، وابسته رسمی القاعده در سوریه را تامین مالی کردند.

جبهه النصره به سرعت به یکی از مخرب ترین نیروی مقابل رژیم سوریه تبدیل شد و برخی اعضای این جبهه که بهمراه داعش بر مبنای دکترین اعتقادی افراط گریانه خود می جنگیدند به داعش پیوستند.

وی درباره نقش آمریکا درجنگ داخلی سوریه می نویسد: دراوایل جنگ داخلی سوریه، دولت اوباما اعلام کرد که رژیم ˈبشار اسدˈ باید برود.

آمریکا کمک های خود را برای شورشیان ارسال و پنهانی آنها را مسلح می کرد و اردوگاهی را هم در شمال اردن برای آموزش فنون نظامی به این نیروها اختصاص داد.

دولت اوباما از کنگره تقاضای تخصیص 500 میلیون دلار برای آموزش و تجهیز شورشیان در سوریه کرد.

پیشروی داعش درعراق نیز ره آورد استراتژی تشدید آتش جنگ داخلی سوریه است و تناقض موجود در شعارهای آمریکا را آشکار می کند.

نویسنده مطلب افزود: امریکا و متحدانش عامل بی ثباتی عراق و سوریه هستند و پناهگاهی امن برای افراط گرایانی ساخته اند که تا پیش از این اصلا وجود خارجی نداشتند.

این آمریکا و متحدانش بودند که مواد اولیه لازم برای حمایت از داعش و گروه های مشابه آن را فراهم ساختند تا تهدیدی جدی برای کل منطقه باشد هر چند این گروه ها دارای پایگاهی مردمی در این کشورها نیستند.

بدیهی است که اعمال چنین گروه هایی که شیعیان و سایر اقلیت های مذهبی را کشتار می کنند و به بردگی وا می دارند خود گواهی است بر انحطاط یکی از اصول قوانین بین المللی که بسیار هم مورد تایید غرب است.

وی درپایان بار دیگر تاکید می کند: عامل اصلی پیدایش گروه های افراطی داعش و جبهه النصره در حقیقت مداخلات فاجعه بارغرب در خاورمیانه و اعمال نفوذ بازیگران منطقه ای نظیرعربستان و قطر است.

رسانام**1591** 1064
کد N475964

وبگردی