آفتاب

اخبار مربوط به برگزاری جشنواره امام رضا (ع)

اخبار مربوط به برگزاری جشنواره امام رضا (ع)

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: همزمان با سالروز ولادت باسعادت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و آئین اختتامیه جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) از کتاب نفیس و منحصر به فرد غرال غزل که شامل غزلیات غرل‌سرایان مشهور متقدم و متاخر است با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی می‌شود.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) گفت: همزمان با سالروز ولادت باسعادت حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) و آئین اختتامیه جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) از کتاب نفیس و منحصر به فرد غرال غزل که شامل غزلیات غرل‌سرایان مشهور متقدم و متاخر است با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی می‌شود.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سیدجواد جعفری با اعلام این خبر گفت: جوشش هنر و ادبیات در سرزمین ایران مدیون فرهنگ متعالی اسلام و آموزه‌های اهل بیت (ع) و به ویژه حضور امام هشتم(ع) است. کما اینکه تکمیل و تعالی شعر نیز مدیون همین لطف و عنایت است.

وی ادامه داد: بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، در طول 12 دوره برگزاری جشنواره با عنایت حضرت رضا(ع) کتاب‌های بسیاری منتشر کرده است اما از سال گذشته انتشار کتاب‌های فاخر هنری نیز در دستور کار بنیاد قرار گرفت. سال گذشته کتاب «شمس توس»، شامل مجموعه برگزیده آثار هنری هنرمندان، در طول 10 دوره جشنواره منتشر شد و امسال کتاب غزال غزل را منتشر خواهد کرد.

جعفری با اشاره به ویژگی‌های این کتاب نفیس و منحصر به فرد گفت: این کتاب بر اساس ایده یکی از دلبستگان به آستان حضرت رضا(ع) شکل گرفت و تولید و طبع آن حدود یکسال طول کشید. غزال غزل مجموعه 250 غزل از زیباترین غزل‌های شاعران آیینی متقدم و متأخر از قرن پنجم تاکنون درمنقبت امام رضا(علیه السلام) می‌باشد که با اهتمام تعدادی از شاعران و هنرمندان شهیر کشور به زیور طبع آراسته شده است.

دبیر جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) افزود: غزلیات این مجموعه از میان انبوه شعرها و سروده‌های شاعران آیینی از قرن پنجم تا عصر حاضر با و استفاده از نظر کارشناسان شعر انتخاب شده و در صفحاتی زیبا همراه با هنر خوشنویسی و نگارگری به زیور طبع آراسته شده است.

وی ادامه داد: در این اثر نفیس برگزیده‌ای از آثار نگارگری به ویژه آثاری از استاد فرشچیان استفاده شده و تلفیق اشعار با آثار هنری کتابی زیبا و دلنشین پدید آورده است و از این باب اثری منحصر به فرد در حوزه کتاب‌های نفیس آیینی با نام بلند امام رضا(علیه السلام) به شمار می‌رود.

جعفری ادامه داد: این کتاب محصول مشترک بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا و خانه فرهنگ و هنر گویاست و در شب ولادت حضرت ثامن الحجج(ع) در مراسم پایانی دوازدهمین جشنواره بین المللی امام رضا(ع) با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مشهد رونمایی خواهد شد.

کتاب غزال غزل در 300 صفحه در قطع رحلی بزرگ و با چاپ نفیس به بازار عرضه خواهد شد.

وظیفه وزارت ارشاد بستر سازی انتقال فرهنگ اسلامی و ایرانی است

معاون توسعه مدیریت و منابع وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از مهمترین وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش برای ایجاد بسترهای لازم برای گسترش و انتقال فرهنگ ایرانی و اسلامی در داخل و خارج از کشور است.

علی‌اصغر کاراندیش مروستی، در مراسم افتتاحیه بیستمین جشنواره شعر رضوی که در تالار معراج اندیشه شهرستان سیرجان استان کرمان برگزار شد، افزود: امروز و در جهان پر تلاطم کنونی هر کشور، دین و فرهنگی سعی دارد با استفاده از ابزار هنری، فرهنگ و اندیشه‌های خودش را به دیگران منتقل کند.

کاراندیش مروستی ادامه داد: در چنین شرایطی ما با استفاده و تکیه بر فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی کشورمان می‌توانیم با تولید آثار فاخر و جذاب جهانیان را از این گنج تمام نشدنی با خبر سازیم.

وی گفت: برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این مبناست که زمینه را برای تولید محتوای برنامه‌های فرهنگی و هنری با محوریت فرهنگ اسلامی و ایرانی فراهم نماید، بعد از آن نیز این محتوای تولید شده را به جامعه و مخاطبین خودش انتقال دهیم.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مقوله فرهنگ و هنر از یکدیگر جدا نیستند، زمانی مفهوم به مخاطب القا می‌شود که ما از راه هنر وارد شویم و وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که زمینه انتقال فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی را به مردم از این روش فراهم نماید.

وی گفت: انقلاب ما انقلابی بر پایه فرهنگ بود و بر اساس آموزه‌های دینی بنا شد، امام راحل نیز بر این امر تاکید داشتند و در حال حاضر یکی از حوزه های مورد توجه مقام معظم رهبری فرهنگ و دغدغه فرهنگی است.

کاراندیش مروستی اظهار امیدواری کرد: به انتظارات مقام معظم رهبری در توسعه مسائل فرهنگی که زیرساخت همه مسائل است توجه و اهتمام بیشتری داشته باشیم و شاهد باشیم فرهنگ در جامعه به عنوان یک اصل مطرح است و تمام فعالیت‌ها در حوزه‌های اقتصادی سیاسی و اجتماعی با زیرساخت فرهنگی به ثمر نشیند و نتایج آن را ببینیم.

وی افزود: برای ارتباط با جهان و انتقال ارزش‌های دینی و ملی خودمان ابتدا باید زمینه‌های گسترده اطلاع و آگاهی و توجه به این دو مقوله مهم را در کشور بیش از پیش ایجاد نماییم.

بیش از 5000 هزار شعر در مدح ضامن آهو سروده شد

فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان و دبیر بیستمین کنگره شعر رضوی نیز در این مراسم گفت: نهالی که هنرمندان و مسئولان فرهنگی و هنری استان کرمان 20 سال قبل کاشتند، حال به درخت تنومندی تبدیل شده که ایران و بسیاری از عاشقان کلام ثامن الحجج در سراسر دنیا از سایه‌سار آن بهره می‌برند.

وی افزود: امسال و برای شرکت در بیستمین جشنواره شعر رضوی کرمان تعداد بی نظیر پنج هزار و 300 اثر از شاعران سراسر کشور به دبیر خانه ارسال شده است که موجب رونق هر چه بیشتر جشنواره شده است.

عالمی، عیاری و پوراحمد، داوران بخش داستانی جشنواره فیلم رضوی

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد از معرفی اعضای هیئت داوران فیلم‌های داستانی نهمین دوره جشنواره سراسری فیلم مستند و کوتاه رضوی یزد خبر داد.

دهبیدی‌پور با بیان اینکه در این جشنواره در بخش فیلم‌های داستانی 3 نفر به عنوان اعضای هیئت داوری از سوی دبیر اجرایی جشنواره برای داوری فیلم‌های داستانی معرفی شده است، گفت: هیئت داوران این بخش نهمین جشنواره را دکتر اکبر عالمی، کیانوش عیاری، و کیومرث‌ پوراحمد تشکیل می‌دهند.

محمدرضا فروتن داور بخش ویژه جشنواره فیلم رضوی شد

دبیر اجرایی نهمین جشنواره سراسری فیلم مستند و کوتاه رضوی یزد، داوران بخش ویژه این جشنواره را معرفی کرد. محمد رضا فروتن، دکتر افشین یداللهی و پوریا آذربایجانی اعضا این هیئت را تشکیل می دهند.

محمدرضا حاجی غلامی با اعلام این خبر و با اشاره به ساختار داوری ثابت در دو حوزه مستند و داستانی گفت: امسال علاوه بر این ساختار، گروهی متشکل از یک چهره سینمایی، یک جامعه شناس و یک کارگردان جوان تحت عنوان داوران بخش ویژه، فیلم‌ها را به تماشا نشسته و بر حسب موضوعاتی همچون احسان و نیکوکاری، محیط زیست و سبک زندگی شهری، جوایزی ویژه را به برترین فیلم‌ها اهدا می‌کنند.

وی افزود: یکی از اهداف اصلی ما، حمایت از نگاه ها و تجربه های بدیع فیلمسازان بخصوص در سبک زندگی است.

انتهای پیام

کد N475808

وبگردی