آفتاب

"ام‌آی 6 در شکنجه مائوئیست‌های نپال دست داشت"

"ام‌آی 6 در شکنجه مائوئیست‌های نپال دست داشت"

توماس بل‌، نویسنده کتاب جدید " کاتماندو" در این کتاب مدعی شد مقامات انگلیس یک عملیات اطلاعاتی چهار ساله را در نپال تامین مالی کردند که منجر به بازداشت،‌ شکنجه و کشتار شورشیان مائوئیست در جریان جنگ داخلی این کشور شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ توماس بل در کتاب " کاتماندو" نوشت: " عملیات اسب وحشی" که در سال 2002 میلادی به راه افتاد چریک‌های مائوئیست را هدف گرفت و آژانس اطلاعات خارجی انگلیس موسوم به " ام آی 6" برای ارتش و آژانس جاسوسی نپال موسوم به " وزارت تحقیقات ملی" مکان‌های امن و آموزش‌های لازم را در زمینه تاکتیک‌های نظارتی و مقابله با شورش فراهم کرد.

جنگ داخلی 10 ساله نپال بیش از 16 هزار کشته بر جای گذاشت و شورشیان و نیروهای امنیتی به نقض جدی حقوق بشر از جمله قتل، تجاوز، شکنجه و سربه نیست کردن متهم شدند.

توماس بل در کتاب کاتماندو که در فروشگاه‌های جنوب آسیا بسیار پرفروش بوده، افزوده است:‌ به گفته مقامات ارشد ارتش و اطلاعات نپال که دراین عملیات شرکت داشتند، کمک انگلیس به شدت عملکرد آنها را تقویت کرده و منجربه بازداشت حدود 100 شورشی مائوئیست شده است. مطمئناً‌ تعدادی از آن‌هایی که بازداشت شده بودند،‌ شکنجه و ناپدید شده‌اند اما اعلام تعداد دقیق آنها کار دشواری است.

سادورام دوکوتا،‌ فرمانده مائوئیست در میان افرادی قرار داشت که در نوامبر سال 2004 میلادی در جریان "‌عملیات اسب وحشی" بازداشت شده بود. حدود شش بعد وی را در حالی پیدا کردند که از پنجره سلولش حلق‌آویز شده بود و مقامات گفتند که وی خودکشی کرده است.

با وجود اعتراضات هرگز هیچ تحقیقات مستقلی به راه نیفتاده است. به گفته منابع این نویسنده در تشکیلات امنیتی نپال،‌ مقامات انگلیس در ساخت یک ساختمان ضد شنود در مقرر وزارت تحقیقات ملی و ایجاد یک شبکه رادیویی امن برای ارتباطات کمک کرده و همه چیز را از دوربین تا کامپیوتر، تلفن‌های همراه و دوربین‌های دید در شب تامین کردند.

توماس بل افزود: ام.آی 6 تعداد اندکی از افسران انگلیسی را نیز به نپال اعزام کرد که برخی از آنها وابسته به سفارت بودند و برخی دیگر به صورت جداگانه عمل می‌کردند. آنها به مقامات نپال آموزش می‌دادند تا چگونه وسایل شنود را به کار برده،‌ به شبکه‌های شورشیان نفوذ کرده و مخبرها را آموزش دهند.

وی که برای دستیابی به جزئیات این عملیات با حدود 20 منبع عالی رتبه مصاحبه کرده، گفت: یکی از مقامات ارشد غربی گفته است وزارت امور خارجه انگلیس از آنچه که در این عملیات رخ می‌داده، اطلاع داشته است.

این در حالی است که یکی از مقامات وزارت امور خارجه انگلیس گفت: ما درباره مسائل اطلاعاتی اظهارنظر نمی کنیم اما از آنجایی که بارها تکرار کرده‌ایم،‌ انگلیس هرگز استفاده از شکنجه، اقدامات خصمانه،‌ غیرانسانی و یا مجازات و رفتارهای اهانت‌آمیز استفاده نمی‌کند و آن را ترغیب نیز نمی‌کند. در هیچ شرایطی نیروهای انگلیس اجازه انجام چنین اقداماتی را ندارند.

انتهای پیام

کد N475766

وبگردی