آفتاب
یک نویسنده غربی فاش کرد

کمک سازمان اطلاعاتی انگلیس به ارتش نپال برای مقابله با مائوئیست ها

کمک سازمان اطلاعاتی انگلیس به ارتش نپال برای مقابله با مائوئیست ها

تهران-ایرنا- یک نویسنده غربی فاش کرد که سازمان اطلاعات خارجی انگلیس موسوم به ˈام آی 6ˈ با تامین مالی عملیات مقابله با مائوئیست در نپال، به کشتار ،بازداشت و شکنجه مخالفان این کشور در جریان جنگ داخلی کمک کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از کاتماندو، ˈتوماس بلˈ نویسنده کتابی با نام ˈکاتماندوˈ در مورد وقایع نپال، به این خبرگزاری گفت: در جریان عملیات موسوم به ˈعملیات موستانگˈ علیه شورشیان مائوئیست درنپال که درسال 2002 میلادی اجرا شد، سازمان اطلاعاتی انگلیس اقدام به تامین مالی برای تهیه اماکن امن و آموزش شیوه های شناسایی و مقابله با شورشیان به ارتش و آژانس جاسوسی نپال کرده است.

به گفته ˈبلˈ، مقامات ارشد اطلاعاتی و ارتش نپال که دراین عملیات شرکت داشتند می گویند کمک های انگلیس موجب تشدید اقدام های آنان و بازداشت حدود 100 نفر شده بود.

وی با ابراز این مطلب که شمار دقیق افراد بازداشت شده مشخص نیست، افزود: مطمئنا شماری از این افراد تحت شکنجه قرارگرفته و مفقود شده اند بطوریکه ˈسادهورام دوکوتاˈ فرمانده مائوئیست ها که با نام ˈپارشانتˈ شناخته می شد نیز یکی از این بازداشت شدگان درسال 2004 میلادی بوده است.

کتاب کاتماندو حاصل یکسال مصاحبه نویسنده با منابع مطلع از جنگ داخلی نپال است .

به گفته ˈبلˈ، سازمان اطلاعاتی انگلیس همچنین با اعزام چندتن از مقامات این کشور به نپال ، به احداث یک مرکز شنود، ردیابی و رخنه در شبکه های ارتباطاتی مائوئیست ها به آژانس جاسوسی این کشور کمک کرده است.

طبق این گزارش ، جنگ داخلی در نپال که به مدت یک دهه ادامه داشت بیش از 16 هزار کشته برجای گذاشت.

آساق*5*1450*1579
کد N475617

وبگردی