آفتاب

ستاد ارتش ترکیه:درروند مذاکرات صلح با ˈپ.ک.کˈ خط قرمزهایی داریم

ستاد ارتش ترکیه:درروند مذاکرات صلح با ˈپ.ک.کˈ خط قرمزهایی داریم

آنکارا - ایرنا - رییس ستاد مشترک ارتش ترکیه با عنوان اینکه ارتش در روند مذاکرات صلح دولت با ˈعبدالله اوج آلانˈ رهبر زندانی ˈپ.ک.کˈ قرار ندارد، اعلام کرد: ما در نگرش به روند مذاکرات صلح با این گروه، ˈخط قرمزهاییˈ داریم.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ˈملیتˈ، ژنرال ˈنجدت اوزالˈ رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح ترکیه این مطلب را شنبه شب در مراسم جشن پیروزی (روز ملی 30 آگوست) این کشور در گفت و گو با خبرنگاران عنوان کرد.

دولت ترکیه از فروردین سال گذشته مذاکرات صلح با عبدالله اوج آلان رهبر زندانی حزب غیر قانونی ˈکارگران کرد ترکیهˈ را آغاز کرده است.

اوزال در این ارتباط گفت: ˈنقشه راهˈ مذاکرات صلح با گروه پ.ک.ک در اختیار نظامیان گذاشته نشده، و فرماندهان نظامی در جریان روند مذاکرات نیستند.

وی افزود: پیشتر ˈبشیر آتالایˈ معاون سابق نخست وزیر اعلام کرده بود که نقشه راه و تصمیمهای اتخاذ شده را در اختیار نهادهای دولتی قرار خواهد داد، ولی ما تاکنون گزارشی در این ارتباط دریافت نکرده ایم .

رییس ستاد مشترک ارتش ترکیه افزود: فرماندهان نظامی در جریان روند مذاکرات با گروه پ.ک.ک ، خط قرمزهای خود را دارند و یکی از مهم ترین مشایل این است که ترکیه در معرض خطر تجزیه قرار نگیرد.

وی با اشاره به اینکه در ترکیه تغییرات بنیادین در 10 سال گذشته صورت گرفته ، گفت: اکنون طرفین به این نتیجه رسیده اند که باید با جلوگیری از درگیریها به ˈاشک چشم مادرانˈ پایان دهند. ما از مذاکرات حمایت می کنیم، ولی اگر خطوط قرمزها فراموش شود، ارتش نیز اقدامات لازم را انجام خواهد داد .

خاورم ** 2010**1651
کد N475558

وبگردی