آفتاب

تقدیر گورباچف از سیاست عدم مداخه روسیه در اوکراین

تقدیر گورباچف از سیاست عدم مداخه روسیه در اوکراین

آخرین رهبر شوروی سابق پایان فوری عملیات‌های نظامی اوکراین در مناطق شرقی را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌به نقل از پایگاه راشا تودی، میخائیل گورباچف، آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی گفت که روسیه اقدام درستی انجام می‌دهد که در امور همسایه خود دخالت نمی‌کند و بدین گونه جان هزاران تن را نجات داده است.

گورباچف در مصاحبه با رادیو RSN با اشاره به عملیات ضد تروریستی کی‌یف که از آوریل در دونتسک و لوهانسک آغاز شده، گفت: این عملیات‌ها باید فورا متوقف شود. آنها باید هر کاری لازم است انجام دهند تا از توقف کشتار یکدیگر اطمینان حاصل کنند و این تنها مربوط به اوکراین است که چگونه می‌خواهد این اقدام را عملی کند.

وی افزود: اگر کشورهای دیگر مداخله کنند، درگیری ها احتمالا گسترده تر می‌شود و هر فردی می‌خواهد که دستی در آنجا داشته باشد و اقدامی انجام دهد. در آن صورت ما تنها با کشتاری وحشتناک در اروپا مواجه خواهیم شد.

آخرین رهبر شوروی همچنین سیاست روسیه مبنی بر عدم مداخله مستقیم در اوکراین را ستود و از اظهارات غرب در رابطه با اینکه مسکو مداخله نظامی در اوکراین انجام داده، به شدت انتقاد کرد. گورباچف گفت: اگر کشور ما مداخله کند، آتشی به راه می‌افتد که تمام جهان نیز نمی‌تواند آنرا خاموش کند.

وی همچنین از اتحادیه اروپا و سازمان ملل و تمام طرف‌ها درخواست کرد تا در این درگیری مداخله کنند و گام‌های منسجمی را برای حل بحران اوکراین بردارند. وی گفت: باید مسیرهایی برای خروج غیرنظامیان گرفتار در مناطق درگیر گشوده شود اما برخی ترجیح می‌دهند که در دفاتر گرمشان باقی بمانند و از آنجا دستور بدهند. در این صورت چه اتفاقی برای مردم اوکراین و از همه مهمتر کودکان اوکراینی رخ می‌دهد؟ بیمارستان‌ها بمباران و مدارس تخریب می‌شوند.

گورباچف اوایل سال جاری میلادی نیز از برگزاری رفراندوم استقلال شبه‌جزیره کریمه و پیوستن آن به روسیه حمایت کرده بود.

انتهای پیام

کد N475542

وبگردی