آفتاب

سخنان پورمحمدی درباره مبارزه دولت با فساد، فروش استقلال و پرسپولیس، استیضاح فرجی‌دانا و...

سخنان پورمحمدی درباره مبارزه دولت با فساد، فروش استقلال و پرسپولیس، استیضاح فرجی‌دانا و...

وزیر دادگستری در برنامه گفتگوی ویژه خبری گفت: اقدامات یکساله دولت در زمینه مبارزه با فساد، امیدوارکننده و تحسین برانگیز است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ حجت الاسلام والمسلمين مصطفي پورمحمدي شب گذشته به مناسبت هفته دولت ميهمان برنامه گفتگوي ويژه خبري شبكه دوم سيما بود. او اقدامات يكساله دولت تدبير و اميد را قابل قبول دانست و گفت: در رابطه با برنامه ها و وعده هايي كه به مردم ارايه كرديم، در يك سال گذشته دستاوردهاي قابل قبولي داشته ايم.

عدالت قضايي

پورمحمدي عمل كردن بر اساس حق را عدالت عنوان كرد و گفت: مهمترين بخش در حوزه عدالت، عدالت قضايي است، چراكه حافظ عدالت در بخشهاي ديگر است.

وي تاكيد كرد: مدل استقلال دستگاه قضايي جمهوري اسلامي ايران تقريبا در دنيا نادر است و يكي از مشكلاتي كه ما در دستگاه قضايي با آن مواجه هستيم، عدم در اختيار داشتن فرصت رسيدگي كافي در مقابل حجم بالاي پرونده ها است.

وزير دادگستري كمك به تخصيص بودجه مناسب براي دستگاه قضايي، عليرغم وجود مشكلات فراوان را از اقدامات مناسب وزارت دادگستري دانسته، لزوم توجه جدي به پيشگيري از وقوع جرم را بسيار مهم عنوان كرد و در اين خصوص تاكيد كرد: هر سه قوه بايد در كاهش بسترهاي وقوع جرم همكاري داشته باشند.

وي در خصوص پيشگيري از وقوع جرم گفت: اگر امنيت افزايش يابد و يا وضع اقتصادي مردم بهتر شود، بسياري از مفاسد افتصادي و اختلافات خانوادگي كاهش مي يابد، همچنين بايد تلاش كنيم، تحمل پذيري در جامعه بالا رفته و فرهنگ خود را ارتقا دهيم كه اين روند در پيشگري از وقوع جرم اثرگذار است.

مبارزه با فساد

وزير دادگستري گفت:« در مبارزه با فساد گامهاي خوبي كه در يكسال گذشته با كمك ساير قوا برداشته ايم، اميدوار كننده و تحسين برانگيز است». دولت در مبارزه با فساد تاكيد جدي دارد و اصولا يكي از دلايل انقلاب ما مبارزه با فساد است.

پورمحمدي با بيان اين مطلب كه يكي از موانع رشد و توسعه اقتصادي كشور وجود فساد است، عزم دولت در مبارزه با فساد را بسيار جدي دانست و افزود: جلسات ستاد مبارزه با فساد با حضور نمايندگاني از سه قوه بطور منظم برگزار مي گردد و علاوه بر اين ما در تمامي دستگاهها بطور جداگانه، كارگروه مبارزه با فساد تشكيل داده ايم.

وي در اين زمينه افزود: ما در دولت كار مبارزه با فساد را به عنوان يك رسالت اصلي دنبال مي كنيم و خوشبختانه در يكسال گذشته موردي جدي يا پرونده بزرگي در زمينه فساد نداشته ايم و پرونده هاي موجود نيز مربوط به ساليان گذشته مي باشند.

دولت الكترونيك

وزير دادگستري در خصوص لزوم تحقق دولت الكترونيك و نقش آن در كاهش بسترهاي بروز فساد گفت: زماني دولت الكترونيك محقق شده كه كاغذ از مكاتبات حذف شده و لزومي به مراجعه حضوري به ادارات نيز وجود نداشته باشد.

وي با بيان اين مطلب كه دولت الكترونيك بسترهاي بروز فساد را از بين مي برد؛ به دستاوردهاي مطلوب دولت در يكسال گذشته در اين زمينه اشاره كرد.

پورمحمدي گفت: در حال حاضر بيش از 98 درصد اظهارنامه هاي مالياتي بصورت الكترونيكي ثبت و پيگيري مي گردد، كه منجر به افزايش 48 درصدي درآمدهاي مالياتي كشور شده و همچنين رصد فرارهاي مالياتي از اين طريق ممكن شده است.

وزير دادگستري ابراز اميدواري كرد پيش از دو سال آينده، بخش بزرگي از خدمات اداري، مالي و خدمات عمومي مردم به طريق الكترونيكي انجام شود كه به گفته وي از اين طريق بيش از 80 درصد سلامت اداري محقق مي گردد.

همكاري بين قوا

پورمحمدي بسياري از برخوردها و مشكلات موجود بين قواي سه گانه را ناشي از سوء تفاهم عنوان كرد و اظهار داشت: سعي ما ايجاد گفتگو و برگزاري نشستهاي صميمانه و گزارش دهي، پيش از بروز مسايل و مشكلات است كه در اين راه توفيقات خوبي نيز داشته ايم.

وي در اين رابطه به موضوع استيضاح وزير علوم اشاره كرد و گفت: ما در دولت، برخورد عادي با اين مساله داشتيم و اصلا آن را اختلاف قلمداد نكرده ايم؛ چراكه استيضاح و سوال را حق مجلس مي دانيم.

تعزيرات حكومتي

وزير دادگستري اقدامات انجام شده در يكسال گذشته در حوزه برخورد با تخلفات تعزيراتي و تنظيم بازار و اصلاح محيط كسب و كار را مثبت ارزيابي كرد و توضيح داد: ما برخورد با مفاسد را از درون آغاز كرده ايم و در مواردي كه فساد وجود داشت برخورد جدي كرده ايم كه نتايج آن به رسانه ها نيز انعكاس داده شد.

وي به تشديد طرحهاي نظارتي و بازرسي از مراكز بزرگ و مهم، نظير بازار مركزي ميوه وتره بار اشاره كرد و افزود: كانونها و مراكزي را كه نياز به نظارت بيشتري دارند شناسايي كرده ايم.

پورمحمدي گفت:« در سالم سازي محيط كسب و كار جدي هستيم و هرجا گرانفروشي، احتكار و يا عرضه نامناسب وجود داشته باشد برخورد مي كنيم».

وزير دادگستري از كاهش 20 درصدي شكايات در مقابل افزايش 58 درصدي اخذ جرايم به دليل جدي تر شدن برخورد با متخلفين در يكسال گذشته خبر داد و گفت: دلالي در بسياري از موارد موجب افزايش بي مورد قيمتها مي شود كه حتما روي اين موضوع تمركز خواهيم داشت.

هيات واگذاري

وزير دادگستري در خصوص واگذاري ها گفت: بيش از يك سوم واگذاريها در يكسال گذشته محقق شده كه اين واگذاريها عمدتا از طريق بورس انجام گرديده و در اين رابطه گام بلندي در راستاي خصوصي سازي برداشته شده است.

وي در مورد فروش دو باشگاه فوتبال بزرگ كشور نيز اظهار داشت: در جلسه اي كه با وزير ورزش داشته ايم مقرر شد واگذاري اين دو باشگاه در سال جاري انجام گيرد.
کد N475396

وبگردی