آفتاب

کاسپاروف: این جنگ است، احمق!

کاسپاروف: این جنگ است، احمق!

گری کاسپاروف، از منتقدان دولت روسیه و رئیس موسسه حقوق بشر مستقر در نیویورک گفت: در شرایطی که نیروهای روسیه و ستون‌های زرهی در شرق اوکراین پیشروی می‌کنند، دولت کی‌یف برای کمک از جهان گدایی می‌کند و امید دارد تا آن را دریافت کند!

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گری کاسپاروف در مقاله‌ای برای مجله آمریکایی تایم نوشت: در همین حال رهبران جهان آزاد در تلاش هستند تا راه درستی را برای رها کردن خود از مسوولیت اخلاقی در قبال حفاظت از اوکراین پیدا کنند. تهاجم خونین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به یک کشور اروپایی تاخت و تاز است؛ همانند کریمه. شش هفته پیش هواپیمای خطوط هوایی مالزی دراوکراین ساقط شد و هنوز هم سیاستمداران در حال رایزنی هستند که آیا این اقدام را جرم بدانند و یا جرایم جنگی و یا هیچ‌کدام! این واژگان بزدلانه که امروز از واشنگتن تا برلین شنیده می‌شود تبلیغات سیاه و سفید شرم‌آوری است که توسط رژیم پوتین تولید می‌شود و بسیار خطرناک است. دروغ‌های پوتین واضح است و انتظار آن می‌رفت.

در این مقاله آمده است: رهبران اروپا و کاخ سفید حتی بیش از کرملین تمایل دارند که وانمود کنند که این درگیری داخلی است و به همین ترتیب به چیزی جز وعده‌های از راه دور نیازی ندارد. پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین به تازگی با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در واشنگتن دیدار کرده است اما در سخنان اوباما این مساله که وی به واقعیت اذعان کند، دیده نمی‌شود. حتی شش ماه پیش هم که شنیدیم قرار است جامعه بین‌المللی برای حمایت از اوکراین بسیج بشود،‌ بد بود اما حالا باز هم شنیدن این سخنان در شرایطی که شهرهای اوکراین به دست نیروهای روسیه می‌افتد، مسخره است. اگر اوباما به دنبال مشروعیت است، روسیه آشکارا تمام بندهای قطعنامه 1974 سازمان ملل را نقض می‌کند و اقداماتش تجاوز است. پوروشنکو هم باید همانند اوباما یک تی‌شرت بپوشد و روی آن بنویسد: "این جنگ است احمق!" در شرایطی که تانک و توپخانه‌های روسیه نیروهای اوکراینی را عقب می‌رانند، اوباما همچنان تاکید دارد که هیچ راهکار نظامی برای اوکراین وجود ندارد و این گفتار بیشتر توهمی به نظر می‌رسد. هیچ راهی وجود ندارد که به یک مرد در حال غرق شدن، شنا کردن بیاموزیم.

کاسپاروف در جوانی در دهه 1980 از منتقدان نظام شوروی بود. هم‌چنین وی از گورباچف به دلیل عملکرد ضعیف در نزاع جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ انتقاد کرده است. کاسپاروف در سال ۱۹۹۰ یکی از تشکیل‌دهندگان "حزب دمکراتیک" روسیه بود. وی معاون دبیرکل حزب بود ولی بعدها به دلیل انتقاداتی که از برنامه این حزب داشت از آن کناره‌گیری کرد.

کاسپاروف پس از کناره‌گیری از شطرنج حرفه‌ای در سال ۲۰۰۵ بار دیگر به فعالیت سیاسی در روسیه روی آورد و از جمله اقدام به تأسیس جریانی به نام "روسیه دیگر" کرد. ولی مقامات کرملین اجازه ندادند که کاسپاروف با این تشکیلات در انتخابات سال ۲۰۰۸ در روسیه شرکت کند. آنان معتقد بودند که "روسیه دیگر" یک حزب واقعی نیست.

انتهای پیام

کد N475237

وبگردی