آفتاب

نخست‌وزیر فنلاند: روسیه سعی دارد ما را عصبانی کند

نخست‌وزیر فنلاند: روسیه سعی دارد ما را عصبانی کند

نخست وزیر فنلاند گفت، روسیه تلاش می‌کند تا با نقض مکرر حریم هوایی فنلاند، این کشور را عصبانی کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، فنلاند به عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، روسیه را به نقض حریم هوایی‌اش با پرواز هواپیماهایی که سه بار در کمتر از یک هفته صورت گرفت، متهم کرده و گفته است که کنترل پرواز هواپیماهای خارجی را در حریم هوایی‌اش بیشتر خواهد کرد.

الکساندر استاپ، نخست وزیر فنلاند که روز شنبه در نشست اتحادیه اروپا در بروکسل بلژیک شرکت داشت، گفت که به شدت از رخدادهای اخیر در اوکراین و نقض‌های مکرر حریم هوایی کشورش توسط هواپیماهای روس نگران است و خواستار توضیح این مسئله از جانب مسکو شد.

وی در جریان یک مصاحبه تلویزیونی گفت: این پیامی بسیار بد از جانب روسیه است. همسایگان نباید اینچنین اقداماتی را و اینچنین رفتارهایی را از خود نشان دهند. کاملا مشخص است که روسیه به دنبال عصبانی کردن فنلاند است اما نباید فنلاند و اوکراین را با یکدیگر مقایسه کرد چرا که ما روابط خوبی با مسکو داریم.

فنلاند هفته گذشته روابط خود را با ناتو افزایش داد و اقداماتی را در چارچوب همکاری در زمینه همکاری‌های فوریتی با این ائتلاف انجام داده است و به دنبال گام‌های نزدیک تر در عضویت کامل در ناتو همزمان با بحران اوکراین است. البته نخست وزیر فنلاند این مسئله را حل کرد و گفت این روند از سال 2002 با ناتو مورد بررسی قرار گرفته و یک همکاری مشترک و معمول است.

نخست وزیر فنلاند با اشاره به تمایلش برای عضویت کشورش در ناتو ادامه داد: همکاری مشترک با ناتو برای هلسینکی بسیار اهمیت دارد به ویژه در زمانی که ما به دنبال کاهش بحران هستیم.

بنا بر نظرسنجی‌های صورت گرفته تنها یک پنجم از ساکنان فنلاند از پیوستن این کشور به ائتلاف ناتو حمایت می‌کنند اما بسیاری از سیاستمداران بر این باورند که فنلاند باید به صورت جدی عضویت کامل در ناتو را مدنظر قرار دهد.

انتهای پیام

کد N475217

وبگردی